[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

درآمد از فروش بازیکن؛ حلقه گم‌شده باشگاه‌های ایرانی ، روزنامه شیراز نوین

درآمد از فروش بازیکن؛
حلقه گم‌شده باشگاه‌های ایرانی 

فکر می‌کنید باشگاهای ایرانی از طریق فروش بازیکن چقدر درآمد دارند؟
یکی از راه‌های کسب اعتبار مالی در تمام باشگاه‌های جهان، درآمد از راه فروش بازیکن می‌باشد.
حتی باشگاه‌های بزرگ دنیا هم گاهی برای جبران هزینه‌های خود اقدام به فروش بازیکن می‌کنند، اما همیشه برای باشگاه‌های کوچک‌تر، فروش بازیکن یکی از منابع اصلی درآمد است که بقا و ادامه حیات آن باشگاه بستگی به فروش بازیکنان مستعد و درخشان فصل گذشته خود دارد؛ هرچند منجر به ضعیف ترشدن تیم در فصل آینده شود. در حقیقت باشگاه برای ادامه دادن و کسب اعتبار لازم‌ برای فصل پیش رو، مجبور به انجام این کار است.
همان‌طور که هرساله در اخبار نقل و انتقالات پیش فصل، موارد زیادی در فوتبال جهان از خرید و فروش بازیکن می‌شنویم که سود سرشاری را به خیلی از باشگاه‌های کوچک‌تر می‌رساند، ولی در فوتبال ایران کمتر چنین اخباری را می‌شنویم و سال‌هاست که این روند و منبع درآمدی باشگاه‌ها به‌خصوص باشگاه‌های کوچک‌تر، بسیار کم شده و در مواردی هم به صفر رسیده است. به خصوص در چندسال اخیر خیلی کم و به‌ندرت شاهد اخبار فروش یا خرید بازیکن توسط باشگاه‌های ایرانی هستیم.
دلیل این اتفاق را می‌توان دور زدن باشگاه، توسط بعضی از مدیران، مربیان و بازیکنان دانست. اکثر بازیکنان و مدیر برنامه‌های آنها با اضافه کردن بندی مجزا به قرارداد خود، به‌راحتی قرارداد خود را فسخ می‌کنند یا با پرداخت ‌مبلغی ناچیز، قادر به فسخ قرارداد خود می‌شوند.
دلیل دیگر را هم می‌توان ضعف مدیران باشگاه‌ها در بستن قرارداد عنوان کرد که اکثر آنها به‌خاطر مسائل مالی یا عدم ثبات جایگاه خود با بازیکنان قراردادهای کوتاه به مدت یک‌ساله یا نهایتاً دوساله امضا می‌کنند. بازیکنان هم معمولاً بعد از یک فصل یا دو فصل، بازیکن آزاد محسوب می‌شوند و در پایان قرارداد به عنوان بازیکن آزاد به تیم‌های دیگر ملحق می‌شوند.
خیلی از باشگاه‌های متمول‌تر هم اکثراً همیشه به دنبال بازیکنان آزاد هستند یا به بازیکن موردنظر خود که تحت قرارداد باشگاهی دیگر است، می‌گویند: اگر خودت یک‌طرفه قرارداد را فسخ کنی یا مبلغ رضایت‌نامه را پرداخت کنی، می‌توانیم با شما قرارداد امضا کنیم!  و از طرفی قول جبران و بستن قراردادی بیشتر هم به بازیکن‌می دهند.
موارد زیادی هم ‌مشاهده شده که بازیکن در قرارداد خود مبلغی را برای حق فسخ قرار می‌دهد (که مبلغ آن هم تقریباً ناچیز است) و بازیکن به راحتی با پرداخت حق فسخ، قرارداد خود را به پایان می‌رساند.
تمام این موارد باعث شده که باشگاه‌های ایران به خصوص باشگاه‌های کوچک‌تر و بدون پشتوانه‌های دولتی و صنعتی، عمداً از منبع فروش بازیکن درآمدی بسیار ناچیز و حتی صفر داشته باشند و بعضا در دراز مدت باعث نابودی آن باشگاه هم شده‌اند.
به عنوان مثال در همین استان فارس و شهر شیراز هم روزگاری تیم‌های برق شیراز و فجر شهید سپاسی که از تیم‌های مطرح در فروش بازیکن به تیم‌های بزرگ ایران بودند (به خصوص تیم فجر که هرساله بازیکنان زیادی را به تیم‌های مطرح تهرانی و اصفهانی می‌فروخت)، سال‌هاست از این‌ منبع و درآمد سرشارش محروم شده‌اند. اکثر بازیکنان به عنوان بازیکن آزاد یا پایان اتمام خدمت سربازی از این‌ تیم ‌جدا می‌شوند.
شاید اگر مدیران باشگاه‌ها در بستن قرارداد به خصوص با بازیکنان جوان و با استعداد با درایت بیشتری عمل کنند، باز هم بتوان امیدوار بود که این چرخه اعتباری و فروش بازیکن برای باشگاه‌های ایرانی به خصوص تیم‌های شیرازی به گردش دربیاید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی