[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

نظام پولی ناترازی دارد، روزنامه شیراز نوین

رئیس‌جمهور گفت: امروز صنعتگران ما به این رسیده‌اند که رشد صنعت را با علم و فناوری و دانش همراه کنند؛ چراکه اثر آن بر صادرات و توسعه نمایان خواهد شد. به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک این روز به فعالان صنعت و معدن اظهار کرد: در این روز باید هم به مزایای مطلق و هم به مزایای نسبی در این بخش پرداخته و به معایب و آسیب‌ها نیز توجه و حرف صنعتگرانمان شنیده شود. همچنین موانع و مشکلات ما در زمینه تجارت منطقه‌ای صنعت و معدن رفع شود. وی افزود: من برای رشد تولید صنعت و معدن کشور از همه صنعتگران تشکر می‌کنم. در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ این رشد محقق شد و امسال هم کشور به سمت رشد تولید و اقتصاد حرکت می‌کند. امروز صنعتگران ما به این رسیدند که رشد صنعت را باید با علم و فناوری و دانش همراه کنند؛ چراکه اثر آن بر صادرات ما در این بخش و توسعه آن نمایان خواهد شد.
وی ادامه داد: آنچه صنعتگران از در دلسوزی و درباره موانع و مشکلات کشور در این بخش مطرح می‌کنند باید به خوبی شنیده شود. اساس کار آن است که ما احساسمان رفع مشکلات و موانع باشد و در این دولت تصمیم جدی برای حل مشکلات و موانع وجود دارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه «ما باید به مشکلات و مسائل پیش ‌روی صنعت کشور توجه کافی داشته باشیم»، یادآور شد: در بخش صنعت مهم است که شاهد حضور دانشگاه در کنار این بخش باشیم؛ چراکه تعریف این دو در کنار هم منجر به بهره‌وری بیشتر و رشد تولید و در نهایت رشد اقتصادی برای کشور می‌شود.
وی تأکید کرد: تأمین مالی برای یک صنعتگر امری ضروری است؛ او خودش هم سرمایه دارد، اما صنعتگر باید احساس کند دستش باز است و قدرت مانور دارد تا مواد اولیه و ماشین‌آلات را تأمین کند. همچنین مشوق‌های مالیاتی در این زمینه تأثیر دارد. مالیات برای تنظیم‌گری است و اگر در بخش صنعت مشکلی برایمان ایجاد شود، باید با همین مالیاتی که اخذ می‌شود مشکلات را حل کرد. کار باید به نحوی پیش رود که صنعتگر احساس پشتیبانی کند و در عین حال که مالیات پرداخت می‌کند، بداند که این امر بر میزان تولید او تأثیر نمی‌گذارد. وی گفت: این امر یعنی به هیچ عنوان فشار یا تحمیلی بر تولید صنعتگر ایجاد نشود یا تولید او کاهش نیابد و متوقف نشود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه «مسئله انرژی در کشور اهمیت زیادی دارد»، تصریح کرد: ما در کشور با ناترازی‌هایی مواجهیم. البته بنا نداریم در سخنانمان جز در جایی که تناسب دارد حرفی را بزنیم. ما دولت تشکیل دادیم تا مشکلات به ما منتقل شود نه اینکه مشکلات را به بخش‌های دیگر منتقل کنیم. دولت باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که مشکلات را خودش در درون خودش حل کند.
وی با انتقاد از تریبون‌دارانی که مدام از موانع و مشکلات می‌گویند و دولت را مسئول رفع مشکلات معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این مشکلات به صنعتگر، بازاری‌ و فعال اقتصادی منتقل شود که نمی‌شود. برای همین به وزرا گفته‌ام این مسائل را هرچه می‌خواهید در دولت بحث کنید اما در بیرون باید تمام رفتار ما امیدبخش باشد.
وی با بیان اینکه «هر کشوری مثل کشور ما که در تحریم و تهدید است مشکلاتی دارد»، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد این مشکلات هرروز به بدنه جامعه منتقل شود نه صلاح است و نه مفید. این مشکلات را باید چه کسی حل کند؟ مسئولان و دولتمردان باید این کار را انجام دهند.
رئیسی گفت: ما در برق و آب و نظام پولی ناترازی داریم و باید آن را تراز کنیم و این کار شروع شده است. در ناترازی انرژی باید سهم و حق صنایع را از مصارف خانگی و روزمره جدا کنیم. این کاری که درباره تولید انرژی به دست خود صنایع آغاز شده است و ۱۰ هزار مگاوات در این زمینه در نظر گرفته شده تا خرج صنعت از مصارف دیگر جدا شود. اما در این زمینه نیازمند یک کار میان‌مدت هستیم و باید مدیریتی بین وزارت نیرو و صمت صورت گیرد. ما در مواردی مشکلاتی داریم که قابل‌حل است و از موهبت‌های زیادی برخورداریم که با مدیریت درست انرژی می‌توان کمبودها را حل کنیم و این امر نیازمند تلاش جهادی است. وی تصریح کرد: هیچ واحد تولیدی به هیچ عنوان نباید متوقف شود یا تولیدش را کم کند و از اشتغال بکاهد یا نیمه تعطیل شود؛ بلکه باید مشکلشان را حل کنیم. هیچ مشکلی در کشور نیست که راهکار و راه‌حلی در درون کشور نداشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی