[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بعد از ۵۰ سالگی حتماً نخود بخورید!، روزنامه شیراز نوین

نخود، یکی از پرمصرف‌ترین حبوبات است که در بسیاری از غذاها کاربرد دارد. نخود انتخاب‌ غذایی خوبی در رژیم گیاه‌خواری و رژیم بدون گلوتن است. البته از آنجا که با افزایش سن نیازهای تغذیه‌ای نیز تغییر می‌کند، گنجاندن آن در برنامه غذایی بسیار مفید است.
به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب به 4 فایده خوردن نخود، آن هم در 50 سالگی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از: 
1. منبع غنی ریزمغذی‌ها و فیبر
نخود یکی از بهترین منابع فیبرهای غذایی و پروتئین‌های گیاهی است که توصیه می‌شود حداقل دو نوبت در هفته مصرف شود. این عضو خانواده حبوبات سرشار از ریزمغذی‌های مهم از جمله آهن، روی و منگنز است. به‌علاوه، پس از 50 سالگی، نیاز به آهن به‌ خصوص در خانم‌های یائسه افزایش پیدا می‌­کند که مصرف نخود می‌تواند در تأمین این نیاز مؤثر باشد. البته وجود فیبر فراوان هم تأثیر جدی در بهبود عملکرد سیستم گوارش دارد که این مشکلات در سنین میانسالی و سالمندی شایع است.
2. تقویت قابلیت‌های شناختی
نخود سرشار از ویتامینB9 است به‌ طوری‌که هر 100 گرم آن بخش مهمی از نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. گرچه در تمام سنین نیاز به این ویتامین ضروری است، اما پس از 50 سالگی نیاز بدن افزایش می‌یابد؛ در واقع، ویتامینB9 قابلیت‌های شناختی را تقویت می‌کند، در ترمیم سلولی نقش دارد و خطر سکته مغزی و ترومبوز وریدی را نیز کاهش می‌‌دهد. 
3. سرشار از کلسیم
نخود یکی از بهترین منابع گیاهی کلسیم است و به ‌خصوص برای مقابله با پوکی‌ استخوان مفید خواهد بود؛ پوکی استخوان بیماری‌ است که باعث ضعف استخوانی شده و احتمال شکستگی استخوان‌ها را تشدید می‌کند. از آنجا که پس از 50 سالگی احتمال پوکی استخوان به ‌خصوص در خانم‌های یائسه افزایش می‌یابد، مصرف خوراکی‌های سرشار از کلسیم مانند نخود بسیار مفید است. 
4. شاخص گلیسمی پایین
نخود یکی از خوراکی‌های با شاخص گلیسمی پایین است؛ به ‌این معنا که پس از خوردن این گروه از خوراکی‌ها، هضم روند آهسته‌ای دارد و منجر به آزادسازی آهسته گلوکز در خون می‌شود. این تأثیر به حفظ قند خون در حد ثابت کمک می‌کند که برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت که پس از 50 سالگی شیوع بالایی دارد، بسیار مهم است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی