[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

توانایی نواختن پیانو پس از سکته با دستکش هوشمند، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان یک جفت دستکش هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به سکته مغزی و ضعف اندام این امکان را بدهد که توانایی نواختن پیانو را بازیابی کنند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از ایندیپندنت، این دستکش اسکلت بیرونی از هوش مصنوعی، اجزای متحرک معروف به محرک‌ها و حسگرهای لمسی به گونه‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند به بیماران کمک کند تا به دنبال از دست دادن یا کاهش توانایی در حرکت دست‌ها، انگشتان یا مچ، کارهای دستی را دوباره از سر بگیرند. محققان گفتند که دستکش‌های اثبات مفهومی آنها با «احساس» تفاوت بین حرکات درست و نادرست، نواختن پیانو را به کاربر خود می‌آموزد.
دکتر اریک انگبرگ(Erik Engeberg)، استاد دپارتمان مهندسی اقیانوس و مکانیک دانشگاه آتلانتیک فلوریدا در ایالات متحده، می‌گوید: ما دریافتیم که این دستکش می‌تواند بین نواختن پیانو به شکل درست و نادرست تمایز قائل شود؛ این بدان معنی است که می‌تواند ابزار ارزشمندی برای توانبخشی شخصی افرادی باشد که می‌خواهند نواختن موسیقی را دوباره یاد بگیرند.
تخمین زده می‌شود که امروزه در بریتانیا ۱.۲ میلیون نفر از سکته مغزی جان سالم به در برده‌اند. سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی است، تقریباً دوسوم از بازماندگان با ضعف اندام، مشکلات بینایی و مشکلات زبانی و ارتباطی بیمارستان را ترک می‌کنند.
برای این مطالعه که در «Frontiers in Robotics and AI» منتشر شده است، تیمی از مهندسان یک جفت دستکش اسکلت بیرونی طراحی کردند که از محرک‌هایی برای تقلید حرکات طبیعی دست استفاده می‌کند؛ هر نوک انگشت متشکل از ۱۶ حسگر است که به کاربر اجازه می‌دهد اشیائی را که لمس می‌کند، احساس کند. پروفسور انگبرگ می‌گوید: هنگام استفاده از دستکش، کاربران تا حد قابل‌توجهی بر حرکت هر انگشت کنترل دارند. این دستکش برای کمک و تقویت حرکات طبیعی دست آنها طراحی شده است و به آنها اجازه می‌دهد خم شدن و امتداد انگشتان خود را کنترل کنند.
به‌عنوان بخشی از آزمایش‌ها، به دستکش‌ها آموزش داده شد که با استفاده از حرکات از پیش برنامه‌ریزی شده، شعر کودکانه «مری یک بره کوچک داشت» را روی پیانو بنوازند.
هنگامی که شخصی برای نواختن پیانو دستکش می‌پوشید، می‌توانست تشخیص دهد که در چه قسمت‌هایی از حرکات اشتباه کرده است و این به او امکان می‌دهد عملکرد خود را درک کند و پیشرفت‌هایی داشته باشد. محققان گفتند که برای بهبود دقت دستگاه و سازگارتر کردن آن به کار بیشتری نیاز است، اما آنها امیدوارند که در آینده، بیماران سکته مغزی و سایر افراد دارای معلولیت بتوانند از این دستکش‌ها برای بازیابی عملکرد دست‌ها استفاده کنند. جولیت بووری(Juliet Bouverie)، مدیر اجرایی انجمن سکته مغزی، درباره‌ این تحقیق اظهار داشت: این زمان هیجان‌انگیزی برای فناوری در تحقیقات سکته مغزی است.
ما از مطالعاتی استقبال می‌کنیم که به ایجاد ابزارهای مؤثر برای بهبودی پس از سکته مغزی می‌پردازند. وی افزود: امیدواریم نتایج این تحقیق به تقویت درک فعلی ما برای ایجاد درمان‌های مؤثر برای کمک به بازسازی زندگی پس از سکته کمک کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی