[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مهران حاتمی : سهمیه‌بنـدی ملـی‌پــوشان اشتبـاه است، روزنامه شیراز نوین

مربی شیرازی و سرشناس بسکتبال ایران با انتقاد از تصمیمات اتخاذشده در سازمان لیگ بسکتبال، پیشنهادات جدیدی را به اعضای این سازمان داد.
به گزارش شیرازنوین، مهران حاتمی درباره سهمیه‌بندی ملی‌پوشان در لیگ بسکتبال از فصل آینده، توضیح داد: اگر قرار باشد تعادل در لیگ برقرار شود، شاید این قانون در وهله اول خوب باشد، اما در سطح آسیا، غرب آسیا و مسابقات WASL ما دیگر نمی‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم. خیلی از تیم‌ها مثل ذوب‌آهن و گرگان با ۵ - ۶ ملی‌پوش، به دلیل بودجه کم برای گرفتن بازیکن بزرگ خارجی به جایگاه مناسبی نرسیدند.
او ادامه داد: متأسفانه ذوب‌آهن حذف شد و ما هم که در شهرداری گرگان بودیم، با توجه به شرایط کاملاً متفاوت سایر تیم‌ها از نظر بودجه لازمه برای جذب بازیکن خارجی، نتوانستیم به جایگاه بالاتری برسیم. متأسفانه در حال حاضر در بحث مسائل دلاری و بودجه آن‌طور که باید نمی‌توانیم با رقبا رقابت کنیم و بیشتر روی ایرانی‌های خود سرمایه‌گذاری کردیم. حال اگر تعداد ملی‌پوشان در تیم‌ها هم کم شود قطعاً با مشکل فنی در مسابقات بین‌المللی روبه‌رو خواهیم شد.
طبق قانون جدید سازمان لیگ بسکتبال، هر تیمی که می‌خواهد در فصل جدید از دو سهمیه بازیکن خارجی خود استفاده کند، باید در نیم فصل اول یک سهمیه خارجی خود را به کار گیرد، در غیر این‌صورت تنها می‌تواند با تک‌سهمیه نیم‌فصل دوم خود ادامه دهد. حاتمی در پاسخ به این سؤال که آیا با قانون فوق موافق است؟ تصریح کرد: از نظر من بهتر بود به جای این قانون یک بازه زمانی مشخص برای به خدمت گرفتن بازیکنان خارجی اعلام می‌شد. از کف دستی که مو ندارد می‌توان مو کند؟ با این قانون مخالف هستم، چون اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید تیم‌ها خودشان چالش‌های خود را با توجه به شرایطی که دارند برطرف کنند. همه‌چیز به بودجه باشگاه بستگی دارد و فقط باید بازه زمانی مشخص کنیم.
کارشناس بسکتبال ایران، در پاسخ به این سؤال که آیا با تعیین سقف بودجه برای تیم‌ها موافق است هم اظهار کرد: کاملاً مخالفم. شرایط لیگ ما عرضه و تقاضاست؛ ضمن اینکه اصلاً این قانون اشکال دارد. خیلی از تیم‌های ما پول ندارند و به نظرم اگر به فکر بالا بردن کیفیت لیگ هستیم بهتر است به جای سقف بودجه، کف را تعیین کنیم. باشگاهی که می‌تواند هزینه کند باید بیشتر هزینه کند. همین الآن در لیگ شاهد آن هستیم که برخی تیم‌ها اصلاً شرایط مناسبی برای حضور در سوپرلیگ ندارند. چون الکی وارد سوپرلیگ می‌شوند و نهایتاً به دلیل منحل شدن به بازیکنان آسیب می‌زنند.
او ادامه داد: ورود چنین تیم‌هایی به سوپرلیگ ظلم نسبت به بسکتبالیست‌هاست. با چند باختی هم که می‌آورند به این نتیجه می‌رسند که باید با مبلغی که داشتند در لیگ یک شرکت می‌کردند نه سوپرلیگ. از نظر من باید کف بودجه بگذاریم تا کیفیت لیگ بالاتر برود. در آن شرایط بازیکنان بزرگتر را وارد لیگ می‌کنیم. باشگاهی که کار را بلد باشد قطعاً به مشکل نمی‌خورد. درباره سقف قرارداد بازیکنان هم باید بگویم که همه‌چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد. 
حاتمی با بیان اینکه مشکل اصلی لیگ بسکتبال تیم‌های بی‌پول هستند تا تیم‌های پولدار، تصریح کرد: مشکل اساسی‌تر ما این است که خیلی از تیم‌ها پول ندارند و فدراسیون باید از ورود آنها به سوپر لیگ جلوگیری کند، من با این موضوع بیشتر موافقم تا اینکه بگوییم برخی باشگاه‌ها کمتر هزینه کنند.
یکی از موضوعات مورد بحث در مجمع سازمان لیگ بسکتبال، ورود بازیکنان خارجی باکیفیت به لیگ است. مطرح شدن قانون سقف قرارداد برای بازیکنان خارجی هم از این جهت مطرح شد که بازیکنان بی‌کیفت خارجی، با قیمت بالا وارد لیگ نشوند. سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران در رابطه با این موضوع نیز گفت: برای اینکه این موضوع را کنترل کنیم، باید فکری به حال زمان نقل و انتقالات صورت گیرد؛ فصل نقل و انتقالات بازیکنان خارجی با ایران یکی نیست. وقتی بازیکنان خارجی عضو تیم‌های دیگر کشورها می‌شوند، ما تازه می‌توانیم بازیکن خارجی جذب کنیم که دیگر در آن زمان همه خوب‌ها رفته‌اند و ما باید بی‌کیفیت‌ها را با قیمت بالا جذب کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی