صف درمان کوتاه نشد، روزنامه شیراز نوین
مریم کشاورز
پرسش خبرنگار شیرازنوین از آنجا آغاز شد که آیا وقتی آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی، مراکز را ملزم به رعایت شیوه جدید پذیرش بیمار به صورت نوبتدهی اینترنتی میکردند، به این موضوع نیز توجه شد که ممکن است بیمارانی به دلیل بیسوادی و کهولت سن یا پایین بودن سواد اطلاعاتی قادر به دریافت نوبت غیرحضوری نباشند؟ آن هم در شرایطی که بهلحاظ حقوق اجتماعی، به ازای حق بیمه ماهیانه پرداختی مستحق دریافت خدمات هستند!
مدتهاست که مراجعه به پزشکان مستقر در بیمارستانها و درمانگاههای وابسته به سازمان تأمین اجتماعی بدون اخذ نوبت از طریق سامانههای تلفنی، کدهای دستوری یا سایت اینترنتی امکانپذیر نیست. هرچند ساماندهی مراجعات بیماران به پزشکان از طریق این سیستم نوبتدهی موجب کاهش زمان سپری شده در درمانگاه یا بیمارستان، کوتاه شدن صف انتظار حضوری و نظایر آن شده است، اما به راستی آیا همه بیماران، شانس دریافت نوبت را دارند؟ برخی بیماران همواره از اشغال بودن مکرر خطوط تلفن، قطع بودن سامانه پیامکی و کندی سرعت سایت نوبتدهی گله میکنند و معتقدند نوبتدهی حضوری به مراتب کارآتر بود.
خبرنگار ما طی چند هفته متوالی، به تناوب و در بازه زمانی 19 الی 24 سیستم نوبتدهی مراکز درمانی زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی را به بوته امتحان گذاشت. فرقی نمیکند که از کد دستوری همراه اول: #71*1420*4 استفاده شود یا از شماره تلفنهای ثابت با پیش شماره 071 مانند 36362515، 32231499 و 32018 یا سامانه اینترنتی www.nobat.tamin.ir؛ نتیجه تقریباً یکسان است!
درست چند دقیقه پس از شروع ساعت نوبتدهی، وقتها تکمیل میشوند؛ چه برسد به اینکه تا ساعت 12 شب نوبتی یافت شود! و این پرسش مطرح است که بیمارانی که نیاز به ویزیت پزشک متخصص دارند، چگونه باید با این وضع نوبتدهی به خدمات سلامت دست یابند؟ آیا برنامهریزان و مجریان سیستم نوبتدهی که پذیرش بیمار را منوط به اخد نوبت از طریق این سامانهها مینمایند و مراجعه حضوری برای اخذ نوبت را بیفایده میدانند، متوجه وخامت حال برخی بیماران هستند؟
به راستی اگر فردی در صحت کامل به سر ببرد، آیا به قصد سرگرمی وقت خود را در این مراکز درمانی تلف میکند؟ چرا به جای استفاده از روشهای نوبتدهی تلفیقی (حضوری و غیرحضوری) تنها از یک روش نوبتدهی استفاده میشود؟ چرا اشکالات فنی سامانه پیامکی، سایت اینترنتی و... برطرف نمیشود؟ وقتی آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی، مراکز را ملزم به رعایت شیوه جدید پذیرش بیمار میکردند، آیا به این موضوع نیز توجه شد که ممکن است بیمارانی به دلیل بیسوادی یا پایین بودن سواد اطلاعاتی قادر به دریافت نوبت غیرحضوری نباشند؟ آن هم در شرایطی که به لحاظ حقوق اجتماعی، به ازای حق بیمه ماهیانه پرداختی مستحق دریافت خدمات هستند!
خبرنگار ما برای پیگیری موضوع به سراغ رئیس اداره ارتباطات مردمی و خدمات نوین سازمان تأمین اجتماعی استان فارس رفت تا هم پاسخی برای پرسشهای فوق بیابد و هم راهکارهای آسان نوبتگیری را اطلاعرسانی کند.
مژگان رزمجویی طی مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ما گفت: فرض بر این بود که با آغاز نوبتدهی الکترونیکی، بیمار بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن ویزیت و معاینه میشود و سردرگمی بیماران که از ساعت 5 یا 6 صبح برای نامنویسی کاغذی پشت درهای بسته درمانگاهها بودند، به پایان میرسد.
ضمن اینکه سامانههای نوبتدهی از رواج بازار سیاه خرید و فروش نوبت توسط دلالها جلوگیری مینمود. هرچند با استقرار این نظام نوبتدهی بر این معضلات غلبه شد، اما متأسفانه با توجه به جمعیت زیاد خانواده تحت پوشش تأمین اجتماعی، مشکلات جدیدی همچون تکمیل سریع نوبتها و ناتوانی برخی بیماران از دریافت نوبت غیرحضوری نمایان شدند. دلیل اصلی این امر، محدودیت امکانات و زیرساختهای سازمان تأمین اجتماعی است و تا تکمیل شدن پروژههای بیمارستانی و مراکز درمانی، همگان را به شکیبایی و مدارا دعوت میکنیم.
وی ادامه کرد: آنچه هم استانیها باید در نظر داشته باشند، این است که مطابق با آییننامه این سازمان، مراکز درمانی 22گانه استان که به زودی به 23 مرکز ارتقا مییابند، از جمله پاراکلینیکها فقط خدمات سرپایی ارائه میدهند. ضمن اینکه هر پزشک موظف است روزانه 15 بیمار مراجعهکننده به مرکز درمانی یا بیمارستانی را ویزیت کند. بنابراین اگر وخامت حال بیماری زیاد است و موفق به اخذ نوبت نشده است، در شیراز میتواند به بیمارستان شهید بهشتی مراجعه نموده و پس از ویزیت پزشک معتمد عمومی، مطابق نظر پزشک معالج و به صورت سیستمی به پزشکان متخصص معرفی گردیده و تحت درمان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ما واقفیم که خطوط دریافت نوبت مراکزمان محدود است و خواستار توسعه و افزایش این خطوط شدهایم. تا برطرف شدن این معضل، پیشنهاد میشود که بیماران از راهکار آسانتر و سهلالوصولتر که همان دریافت نوبت از سامانه اینترنتی تأمین اجتماعی میباشد، استفاده نمایند. بیماران میتوانند قبل از ساعت 19 وارد سامانه شده و پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنند و سپس رأس ساعت 19 اقدام به نوبتگیری نمایند.
رزمجویی اشاره کرد: البته در چند حالت ممکن است به بیمار اعلام شود که نوبت پزشک تکمیل است: یکی فراتر از ظرفیت 15نفره و دیگری غیبت پزشک موردنظر در بیمارستان، کلینیکها و پاراکلینیکها.
رئیس اداره ارتباطات مردمی و خدمات نوین تأمین اجتماعی فارس افزود: همچنین رفع ایرادهای نسخه الکترونیک، گزارش کمکاری و برخورد نامتعارف همکاران یا هرگونه شکایت مردمی، جوابگویی به پرسشهای متدوال، ثبت درخواست ملاقات با مدیران از سه طریق امکانپذیر است: تماس با مرکز 1420، ارسال پیامک به سامانه 10001420 یا مراجعه به وب سایت www.1420.ir که ظرف دو روز کاری به درخواستها و شکایات پاسخ داده میشود.
وی بزرگترین نقطه ضعف برای بهرهگیران از خدمات تأمین اجتماعی را عدم مشارکت آنها در نظرسنجیها دانست و اشاره نمود: دریافت نظرات مراجعان نه تنها به رفع مشکلات فنی و رفتاری و چالشهای بخش درمان منجر میشود، بلکه با توجه به دقتی که در تجزیه و تحلیل این نظرات انجام میشود، موجب انعکاس و رفع زودتر اشکالات و نارساییها میگردد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین