[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۱
  • دوره جدید

ناتوانی در شنوایی، روزنامه شیراز نوین

اولین قدم برای تشخیص ناتوانی یادگیری بررسی مشکلات شنوایی یا بینایی است. بعد از آن فرد به یک روانشناس یا متخصص یادگیری معرفی می‌شود تا وی با استفاده از آزمایشات مخصوص به تشخیص این بیماری کمک کند. معمولاً این متخصصان می‌توانند نقاط ضعف و قدرت یادگیری فرد را به علاوه ناتوانی‌های خاص او در یادگیری تشخیص دهند.
شما نمی‌توانید با نگاه کردن به کسی تشخیص دهید که وی دچار ناتوانی یادگیری است یا نه و این مسئله باعث می‌شود تشخیص این مسئله کمی دشوار باشد. ناتوانی یادگیری اولین بار زمانی نمود پیدا می‌کند که فرد در صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حل مسائل ریاضی، برقراری ارتباط با پدر یا مادر یا توجه کردن در کلاس درس مشکل داشته باشد.
علائم ناتوانی یادگیری
ناتوانی یادگیری خیلی از بچه‌ها را در دوران دبستان وقتی معلم یا والدین کودک متوجه می‌شوند که او نمی‌تواند یک بازی را تا انتها دنبال کند یا تکالیفی که باید انجام دهد را تکمیل نماید؛ اما بقیه بچه‌ها راه‌های پیچیده‌ای برای پوشاندن مشکلات یادگیری خویش پیدا می‌کنند و به خاطر همین این ناتوانی یادگیری تا زمانی که وی به سن نوجوانی برسد و مشکلات درسی و زندگی ‌اش بیشتر شود، نمود پیدا نمی‌کند. اکثر ناتوانی‌های یادگیری در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرد: کلامی و غیرکلامی.
یادگیری کلامی: افرادی که دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند با کلمات چه نوشتنی و چه گفتنی مشکل دارند. متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع این ناتوانی، خوانش پریشی نام دارد که در آن فرد با تشخیص و پردازش حروف و صداهای مربوط به آن مشکل دارد. به این دلیل افراد مبتلا به خوانش پریشی، با خواندن و نوشتن تکالیف خود مشکل دارند! برخی افراد که دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند، ممکن است قادر به خواندن یا نوشتن در حد معمول باشند اما با بقیه جنبه‌های زبان مشکل دارند.
مثلاً ممکن است بتوانند یک جمله یا پاراگراف را به خوبی بلند بخوانند اما قادر نیستند مفهوم آنچه می‌خوانند را دریابند (در مورد چیزی که می‌خوانند تصویرسازی کنند). برخی دیگر از افراد با عمل نوشتن مشکل دارند به این صورت که مغزشان قادر به کنترل آنچه وارد آن می‌شود نیست؛ از تکان دادن دست برای شکل دادن به حروف تا به خاطر آوردن قوانین گرامری صحیح مربوط به نوشتن یک جمله.
یادگیری غیرکلامی: افرادی که دچار ناتوانی یادگیری غیرکلامی هستند، با پردازش آنچه می‌بینند مشکل دارند. آنان قادر به دریافت جزئیات تصویری مثل اعداد نوشته شده روی تخته سیاه و امثال این نیستند. مثلاً برخی از افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی ممکن است علامت (+) را با (-) اشتباه بگیرند. یک وضعیت رفتاری که اختلال فزونکاری فقدان توجه (ADHD) نامیده می‌شود، معمولاً با ناتوانی‌های یادگیری همراه است چون افراد مبتلا به این اختلال قادر به تمرکز کافی برای یادگیری و مطالعه نیستند. دانش آموزان مبتلا به اختلال فزونکاری فقدان توجه خیلی راحت حواسشان پرت می‌شود و در تمرکز کردن مشکل دارند. همچنین ممکن است بیش از اندازه فعال باشند و قادر به کنترل حرکات و تکانه‌های خود نباشند. عوامل ایجاد ناتوانی یادگیری هیچ‌کس نمی‌داند که دلیل اصلی ناتوانی یادگیری چیست. اما محققان تئوری‌هایی در مورد علت بروز این مشکل ارائه داده‌اند. اولین قدم برای تشخیص ناتوانی یادگیری بررسی مشکلات شنوایی یا بینایی است. بعد از آن فرد به یک روانشناس یا متخصص یادگیری معرفی می‌شود تا وی را با استفاده از آزمایشات مخصوص به تشخیص این بیماری کمک کند.
• زهرا ذوالفقاری؛ معاون آموزشی دبیرستان هوشمند معلم پژوهنده دو؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی