[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

متوسط سرعت ملاک ثبت تخلفات رانندگی در سامانه‌های هوشمند شیراز است، روزنامه شیراز نوین

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت در بزرگ‌راه‌های شیراز بر اساس الگوریتم متوسط سرعت، اقدام به ثبت و محاسبه سرعت خودرو کرده و در صورت بروز تخلف، قبض جریمه برای راننده متخلف به صورت هوشمند صادر می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، وی با تأکید بر ضرورت توجه به ایمنی مسیر و آرامش تردد در معابر شهری گفت: هرساله شاهد افزایش تصادفات در مناطق مختلف شهرمان هستیم که حاصل آن جان باختن و مجروح شدن ده‌‌ها نفر از شهروندان و بروز میلیاردها تومان خسارت مالی است.
وی سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله طولی با خودروی جلو را از عوامل اصلی و مؤثر در بروز تصادفات در کلان‌شهر شیراز اعلام کرد و افزود: تخلفات سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز دو عامل اصلی تصادفات مرگبار در کلان‌شهر شیراز است که همه ساله خسارات جبران ناپذیر جسمی و مالی بر جای می‌گذارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به عملکرد سامانه‌های ثبت تخلف سرعت در خیابان‌های شیراز گفت: با استقرار و گسترش نسل جدید سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف در سال 1401 آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در شیراز به میزان 30 درصد کاهش یافت که از این حیث موفقیت بزرگی برای کلان‌شهر شیراز رقم خورد.
هادی شه‌دوست شیرازی با اشاره به گلایه برخی شهروندان نسبت به عملکرد نسل جدید سامانه‌های ثبت تخلف رانندگی اظهار داشت: سامانه‌های هوشمند نسل جدید بر اساس الگوریتم سرعت متوسط اقدام به محاسبه و ثبت سرعت خودروهای عبوری می‌کنند که ممکن است برخی از شهروندان با تصور اینکه سرعت لحظه‌ای توسط این گونه سامانه‌ها محاسبه و ثبت می‌شود، سرعت خود را صرفاً حین عبور از کنار دوربین کنترل سرعت کاهش دهند. وی با تشریح عملکرد سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف سرعت در شیراز ابراز کرد: برای محاسبه و ثبت سرعت متوسط در معابر شهری، دو یا چند نقطه از مسیر مورد نظر به دوربین پلاک‌خوان با توانایی پردازش تصویری مجهز می‌شود و با توجه به ثابت بودن فاصله مکانی دو دوربین و مشخص بودن زمانی که خودرو مورد نظر از کنار دوربین‌ها عبور می‌کند و با تقسیم فاصله به بازه زمانی، سرعت متوسط خودرو بین دو محل به دست می‌آید. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه کلیه محاسبات سرعت متوسط به صورت هوشمند با تکنولوژی پیشرفته هوش مصنوعی و پردازش تصویری انجام می‌پذیرد، ادامه داد: در صورتی که خودروی عبوری در محل استقرار دوربین ثبت تخلف از سرعت خود بکاهد و در فاصله میان دو دوربین با سرعت غیرمجاز حرکت کند، سرعت متوسط خودرو نیز افزایش یافته و این نوع سامانه‌های هوشمند قادر خواهد بود میزان سرعت راننده را در طول مسیر بر اساس سرعت متوسط محاسبه کرده و تخلف راننده را ثبت کند. شه‌دوست شیرازی با اشاره به اینکه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت از دقت محاسباتی بیش از 98 درصد برخوردار است، ابراز داشت: شهروندان باید دقت داشته باشند در صورت تخلف از سرعت مجاز در طول مسیر حتماً توسط سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف رانندگی عملکرد آنها رصد می‌شود. وی با تقدیر از عملکرد مدیریت کنترل شهرداری شیراز اظهار داشت: با تلاش کارشناسان جوان و متخصص این مدیریت و همراهی فرماندهی و کارشناسان پلیس راهور اکثر معابر شهری شیراز به سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف رانندگی مجهز شده یا در سال جاری مجهز خواهد شد. شه‌دوست شیرازی ادامه داد: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان تابستان امسال 18 سامانه جدید هوشمند ثبت تخلف رانندگی در بولوارهای شیراز راه اندازی شده و انتظار داریم تا پایان سال با اجرای پروژه‌های جدید مجموع سامانه‌های ثبت تخلف سرعت غیرمجاز به قریب به 130 سامانه در کلان‌شهر شیراز برسد. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز این سامانه هم اکنون در بولوارهای شهید چمران، جمهوری اسلامی، رحمت، مهندسین، احمد بن موسی(ع)، فرهنگشهر (شهید رجایی)، امام رضا(ع)، رسول اعظم(ص)، مدرس، خلیج فارس و بزرگ‌راه‌های محلاتی و حسین الهاشمی عملیاتی شده و در حال توسعه است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: علاوه بر این قریب به 62 سامانه هوشمند ثبت تخلف رانندگی ثابت خودکار و 11 سامانه هوشمند ثبت تخلف غیرثابت خودرویی ویژه تخلفاتی همچون پارک دوبل، توقف در محل‌های ممنوعه و... را ثبت و ضبط خواهند کرد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی