[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

فارس مملو از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری است، روزنامه شیراز نوین

سفیر «بولیوی» در جمهوری اسلامی ایران، در سفر به شیراز، با استاندار فارس و شهردار شیراز دیدار و پیرامون زمینه‌های مورد علاقه مشترک برای همکاری، گفت‌وگو کرد.
استاندار فارس سه‌شنبه ۱۲ تیر در دیدار با «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران، به معرفی داشته‌های این استان در بخش‌‎های مختلف گردشگری، علمی، فرهنگی، پزشکی و... پرداخت. محمدهادی ایمانیه گفت: یکی از بهترین زمینه‌های تبادلات فرهنگی بین دو کشور که استان فارس می‌تواند جزو پیشتازان این تبادل فرهنگی باشد، بحث رفت و آمد گردشگر است که ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم. استاندار فارس افزود: زمینه دیگر تبادلات فرهنگی بین ایران و بولیوی مباحث علمی و دانشگاهی است که در این زمینه نیز استان فارس دارای دانشگاه‌های بزرگ و فعالی هم در حوزه‌های مهندسی و علوم پزشکی است. ایمانیه با بیان اینکه در فارس، هم برای تبادل و پذیرش دانشجو و و هم ارائه خدمات مرتبط با سلامت آماده همکاری هستیم، ظرفیت‌های دیگر این استان برای همکاری مشترک را شامل بخش‌های فنی، مهندسی و عمرانی دانست.
او صنایع دستی را هم از بسترهای مهم برای همکاری ذکر و اضافه کرد: در این زمینه نیز آماده برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و سایر محصولات استان در کشور بولیوی هستیم و در مقابل از برپایی نمایشگاه محصولات کشور بولیوی در استان فارس هم استقبال می‌کنیم. ایمانیه، با اشاره به ارائه خدمات فرودگاهی از جمله در بحث صدور ویزا نیز گفت: شهروندان و گردشگران کشور بولیوی می‌توانند در فرودگاه بین المللی شیراز از خدمت صدور ویزا در محل فرودگاه استفاده کنند. استاندار فارس همچنین از رئیس جمهوری بولیوی دعوت کرد در صورت سفر به ایران از شهر شیراز نیز دیدن کند. به گزارش ایسنا، شهردار شیراز نیز در دیداری جداگانه با سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شیراز و لاپاز را مطرح کرد. محمدحسن اسدی با اشاره به ظرفیت‌های شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی، تاریخی و مذهبی این شهر در ایران اسلامی، اضافه کرد: شیراز علاوه بر ارتباط پویا و فعال با چندین شهر دنیا در قالب روابط خواهرخواندگی و دوستی، به‌عنوان تنها کلان‌شهر ایرانی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان و عضو هیئت‌مدیره متروپلیس (انجمن کلان‌شهرهای جهان) فعالیت می‌کند و در سازمان‌های دیگری نظیر سازمان شهرهای هوشمند پایدار و سازمان شهرها و پایتخت‌های اسلامی عضویت دارد. سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار دوجانبه به تشریح تاریخچه کشور متبوع خود، به ویژگی‌های شهر لاپاز و اشتراکات دو کشور پرداخت. بنا به اظهار رومینا گوادالوپه پرز راموس، نام کشور بولیوی برگرفته از «سیمون بولیوار» مبارز انقلابی و استعمارستیز ونزوئلایی و نام شهر سوکره از شهرهای مهم این کشور نیز از نام سیاست‌مدار و ژنرال ضداستعمار اسپانیا گرفته ‌شده است. او به ذخایر بزرگ طبیعی و معدنی بولیوی و طمع استثمار برای بهره‌برداری از این موضوع اظهار کرد: از این رو کشورهای غربی به دنبال از بین بردن رابطه این دو کشور هستند، اما جمهوری اسلامی ایران و بولیوی دو کشور دوست بوده و به روابط دوستانه پایبند هستند. سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران با اشاره بر تلاش رسانه‌های غربی برای نشان دادن ایران به نحوی بد در آمریکای جنوبی تصریح کرد: باید در ابتدا با فعالیت‌های فرهنگی، ایران معرفی شود و بعد به سمت گام‌های دیگر پیش رفت. او در این راستا به انعقاد تفاهم‌نامه با ۵ دانشگاه ایران و انجام مذاکره با دانشگاه شیراز اشاره‌ و بیان کرد: مذاکراتی نیز درباره تدریس ایران‌شناسی در دانشگاه لاپاز انجام شده است. رومینا گوادالوپه پرز راموس با استقبال از پیشنهاد خواهرخواندگی لاپاز و شیراز از تلاش خود برای ایجاد و تقویت روابط حسنه خبر داد. سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران در راستای استقبالی که از موضوع خواهرخواندگی پایتخت این کشور در آمریکای جنوبی با کلان‌شهر شیراز داشت، پیشنهاد داد که برخی معابر این دو شهر به نام شعرا و ادبای مشهور این دو شهر، نام‌گذاری شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی