[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اشتغال در گرو احیای نظام استاد شاگردی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس گفت: سرتاسر استان فارس می‌تواند به کارگاه آموزشی صنفی و فنی و حرفه‌ای تبدیل شود و با همکاری اصناف و اتحادیه‌های صنفی فرصت به‌روزشدن و آموزش‌دیدن صنوف در مراکز جوارکارگاهی و به‌صورت استاد-شاگردی فراهم شده است.
علیرضا لطفی، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس، در گفت‌وگو با شیرازنوین با اشاره به بین‌المللی‌بودن گواهی‌نامه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: این گواهی‌نامه‌ها در رده‌های درجه 3، 2 و 1 و طبق استانداردهای بین‌المللی طبقه‌بندی شده‌اند تا فرصتی ایجاد شود که افراد از پایه شروع کرده و به یک مهارت و شغل برسند.
وی با تأکید بر اینکه اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ای فارس بر اساس استانداردهای آموزشی، دوره‌های آموزشی برای آشنایی با روش کار برگزار می‌کند، بیان کرد: به دلیل اینکه علاوه بر آموزش به کسب تجربه نیز نیاز است که مهارت آموخته‌شده در فضای کار هم مورد استفاده قرار بگیرد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اتاق اصناف ایران تفاهم‌نامه‌ای داشته تا آموزش یک سری مهارت‌هایی که منجر به ایجاد شغل می‌شود، با همکاری اصناف ارائه شوند.
لطفی تصریح کرد: بدین ترتیب فرصت ارائه یک سری آموزش‌ها از طریق مراکز جوارکارگاهی اصناف در فارس فراهم می‌شود؛ به این صورت که اتحادیه صنفی از فنی و حرفه‌ای مجوز برای جوار کارگاه می‌گیرد و اگر استاندارد بود، به آنها اجازه داده می‌شود تا اعضای صنف خود را با آموزش‌های به‌روز تحت آموزش قرار دهند که این کار با هدف ارتقای مهارت انجام می‌شود. همچنین در بحث اصناف الزام شده است که در زمان شروع کسب و کار یا تمدید پروانه، گواهی‌نامه فنی و حرفه‌ای ارائه دهند که این مراکز در این خصوص نیز مؤثر هستند و برای پاسخ‌گویی به نیازهای روز، یک آزمون تئوری هر هفته برای سنجش افرادی که در این مراکز آموزش دیده‌اند، در استان برگزار می‌شود و یک آزمون عملی هم داریم که بتوانیم در خصوص استاندارد و نیاز اتاق اصناف فارس و اتحادیه‌های صنفی را برآورده کنیم که با حضور اساتید و نماینده آنها برگزار می‌شود. رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس تصریح کرد: تمامی این مراحل از زمان ثبت‌نام تا برگزاری آزمون‌ها و صدور گواهی‌نامه برای اصناف مختلف، حداکثر 10 روز زمان می‌برد؛ این گواهی‌نامه‌ها بین‌المللی و قابل‌ترجمه است که برای اشتغال در سراسر جهان کارایی دارند. وی با اعلام اینکه تعداد کل مراکز جوارکارگاهی استان 173 مورد است که تا پایان سال 35 مورد دیگر به آنها افزوده می‌شود، ادامه داد: در سه‌ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مجوزهای زیادی توسط اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس در خصوص آموزش‌های جوارکارگاهی صادر کرده است.
او با تأکید بر اینکه تمام حرفه‌های صنفی را نمی‌توانیم در دوره‌های عملی پوشش دهیم، گفت: با همکاری اصناف، برخی از صنوف در کارگاهی که خود آن صنف برای ارائه آموزش عملی معرفی می‌کند، فرصت حضور افراد در محیط واقعی کار و به‌صورت استاد-شاگردی فراهم می‌شود و آموزش کاملاً مطابق با بازار کار به آنها ارائه می‌شود و سپس با تأیید استادکار، فرد می‌تواند در پرتال فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کرده و با امتحان تئوری و عملی در صورت کسب نمره لازم، گواهی مهارت خود را دریافت کند. لطفی تصریح کرد: کل شهر و استان ما می‌تواند بدین ترتیب، به کارگاه آموزشی صنفی و فنی و حرفه‌ای تبدیل شود و همچنین اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با همکاری اصناف برای رشته‌هایی که استاندارد برایشان تعریف نشده، استانداردهایی می‌تواند تدوین کند.
 لطفی همچنین گفت: اتحادیه‌های صنفی بر اساس حق عضویت‌هایی که از اعضای خود دریافت می‌کنند، این مراکز جوارکارگاهی را حمایت می‌کنند تا اعضای آنها بتوانند به‌صورت رایگان از آموزش‌های به‌روز بهره‌مند شوند.
12هزار گواهی‌نامه مهارت در حوزه صنعت ساختمان
صدیقه آزادی، کارشناس سنجش در حوزه تمدید و تعویض گواهی‌نامه‌های مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: گواهی‌نامه‌های مهارت به‌صورت 5ساله صادر می‌شوند و کاربرد بین‌المللی دارند.
وی افزود: سال گذشته در شیراز حدود 17هزار گواهی‌نامه مهارت تمدید شده و 12هزار رشته در حوزه صنعت ساختمان داریم که پروانه مهارت آنها 3ساله است و 5هزار رشته هم در خصوص قالی‌بافی و گلیم‌بافی، صنایع‌دستی، کامپیوتر، خیاطی، آرایش و پیرایش و... داریم که رشته‌های خیاطی و آرایش و پیرایش و کامپیوتر بیشترین متقاضیان را دارد.
آزادی همچنین با اشاره به تمدید الکترونیکی گواهی‌نامه‌های مهارت فنی و حرفه‌ای از سال 1401 به بعد بیان کرد: از آنجا که این گواهی‌نامه‌ها بین‌المللی هستند، از سراسر دنیا قابل‌تمدید می‌باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی