[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهداشت در سنگ سیاه تقویت شود، روزنامه شیراز نوین


معضلات و چالش‌های محلات و شهرک‌های کلان‌شهر شیراز درجهت مبارزه و پیشگیری از بیماری سالک مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، نشست مشترک مقابله و پیشگیری با بیماری سالک در محله‌ها و شهرک‌های کلان‌شهر شیراز با حضور نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر، رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز (شهدای انقلاب)، اعضای شوراهای محلات و شهرک‌های کلان‌شهر شیراز با هدف بررسی مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری سالک در سطح شهر شیراز در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر برگزار شد. در این نشست محمدتقی تذروی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر با بیان دغدغه‌های شورای شهر از دوره چهارم تاکنون در خصوص شیوع و انتشار بیماری سالک گفت: شیوع و انتشار این بیماری تحت‌تأثیر مستقیم مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر است. 
وی همچنین گفت: شرایط اکولوژی و محیطی استان فارس به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای و مرکزی آن به‌گونه‌ای است که به زیستگاه‌های طبیعی پشه سالک مبدل شده است. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر، خشک‌سالی، کم‌آبی، افزایش دما و گرمای زمین را از عوامل افزایش پشه و شیوع بیماری سالک برشمرد و افزود: حاشیه شهرها و مناطقی که سگ‌های ولگرد، جانوران موذی و حشرات، نزدیک به منازل مسکونی زندگی می‌کنند، شهروندان در معرض بیشتر خطر ابتلا و آسیب قرار دارند. وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از راهکارهای مبارزه با این بیماری، ارتقای آگاهی جامعه و تشخیص به موقع و درمان‌های استاندارد است که این امر تنها با ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان میسر می‌باشد تا خطرات ناشی از این بیماری را کنترل کرده و در امان باشیم. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر یادآور شد: از جمله عوامل زمینه‌سازی که ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، می‌توان به تراکم جمعیت به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای شهر، مخروبه‌ها و دپوی زباله‌های ساختمانی و وجود آب‌های راکد ناشی از پساب‌های خانگی اشاره کرد.
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این نشست ضمن تأکید بر حضور جدی و هم‌افزایی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات محلات محروم جهت پیشگیری و درمان بیماری سالک اظهار داشت: متأسفانه بیماری سالک در مناطق محروم کلان‌شهر شیراز به‌ویژه در بافت تاریخی در محله سنگ سیاه، سلامت مردم به‌خصوص کودکان را هدف قرار داده است که نشانه آن بر چهره افراد ساکن در این منطقه کاملاً مشهود و نگران‌کننده است. سیده مریم حسینی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت‌‌گرفته و جلساتی که در طول دو هفته گذشته تشکیل گردید، الحمدلله اقدامات خوبی توسط معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز به‌ویژه سازمان پسماند در محله سنگ سیاه صورت گرفته است، ولی با توجه به حساسیت موضوع ضروری است که متولیان امر بهداشت و درمان با دقت نظر بیشتری در کنار مردم این محله حضور داشته باشند؛ چون سلامت مردم در اولویت برنامه‌ها و اهداف ما قرار دارد. 
فخرپور رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز (شهدای انقلاب)، درمان و آموزش پزشکی بیماران مبتلا به سالک را از خدمات رایگان مراکز بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: با تشخیص به‌موقع فرد بیمار و انتقال به مراکز درمانی و بهداشتی و اقدام به درمان، احتمال ابتلا به بیماری را در سایر افراد خانواده کمتر خواهد کرد. فخرپور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: عامل اصلی و انتقال این بیماری پشه خاکی است که با نیش زدن حیوان‌های آلوده مانند سگ‌های ولگرد و جوندگان، از حیوان آلوده به انسان انتقال می‌یابد. به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز، از اقدامات لازم و اثرگذار برای مبارزه با این بیماری اطلاع‌رسانی به وسیله کلاس‌های آموزشی، رعایت اصول اولیه بهداشت فردی و محیطی و توزیع بروشور خانه به خانه می‌باشد. در این نشست دوساعته، رئیس مرکز بهداشت استان فارس ضمن ارائه گزارشی از اقدامات آموزشی و درمانی، به بیان راهکارهای پیشگری و مبارزه با این بیماری پرداخت. در پایان نشست، پس از ارائه پیشنهادات و درخواست‌های هر یک از نمایندگان محلات و شهرک‌های مناطق 11گانه شهرداری شیراز، موضوعات را دسته‌بندی کرده و در جهت اقدام در دستور کار قرار دادند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی