[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

گیاهی ضد اضطراب با خاصیت تقویت سیستم ایمنی، روزنامه شیراز نوین

سطوخودوس با نام علمی Lavandula officinalis گیاهی است از خانواده نعنائیان که برگ‌ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است. اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته است.
به گزارش بهداشت نیوز، طی سالیان متمادی داروهای طبیعی، خصوصاً گیاهان دارویی، اساس و حتی در برخی موارد تنها راه درمان محسوب می شد.
اسطوخودوس با نام علمی Lavandula officinalis گیاهی است از خانواده نعنائیان که برگ‌ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است. اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مانند رفع مشکلات خواب استفاده می‌شده است.
سلول‌های تک‌هسته‌ای خون محیطی انسان، لنفوسیت‌ها و مونوسیت‌ها، یکی از عوامل مهم تنظیم‌کننده پاسخ ایمنی در گردش خون و بخش‌های ملتهب بدن می‌باشند. در این تحقیق، خواص تنظیم سیستم ایمنی عصاره گیاه اسطوخودوس بر تکثیر سلول‌های سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفت. در یــک نتیجــه‌گیــری کلــی مــی‌تــوان گفــت، عصاره گیاه اسطوخودوس با تحریک تکثیـر لنفوسیت‌ها و کنترل فعالیت آنها مـی‌توانـد موجب تنظیم سیستم ایمنی بدن شود.
خواص متعددی درمانی از قبیل، ضداضطراب، ضدافسردگی، ضدالتهابی، ضداسپاسم، ضددرد، ضدباکتری، ضدانگل، ضدویروس، آرام‌بخشی، آنتی‌اکسیدانی را از این گیاه با ارزش گزارش کرده‌اند. به دلایل فواید ارزشمند این گیاه و اسانس فراوان موجود در آن، در صنایع آرایشی بهداشتی در ساخت انواع لوسیون‌های پوستی، انواع عطر، صابون و همین‌طور در صنایع غذایی، برای خوش طعم نمودن انواع خوراکی‌ها از قبیل کیک، بستنی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی