[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

جبران اختلاف طبقاتی با مالیات، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

مدیرکل امور مالیاتی فارس بر این باور است که پرداخت دیون مالیاتی نقش ارزنده‌ای در کاهش اختلاف طبقاتی داشته و باید راهکارهایی در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی را اتخاذ کرد که پرداخت مالیات به عنوان یک هنجار اجتماعی مطلوب شناخته شود.
 قدردانی از مشارکت در پرداخت مالیات
حمیدرضا محمدابراهیمی ظهر یکشنبه ١٨ تیرماه با حضور در سلسله‌نشست‌های مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار شد، از همراهی اهالی استان در پرداخت مالیات قدردانی کرد و افزود: در بحث تسلیم اظهارنامه توسط مؤدیان مالیاتی شاهد رشد ١٢٥درصدی هستیم و این در حالی است در منابع مالیاتی رشد 157درصدی را تجربه کردیم. وی استقبال مؤدیان مالیاتی را بی‌نظیر و کم‌سابقه توصیف کرد و افزود: سال گذشته ٧٠٣میلیارد مالیات ابرازی بخش مشاغل داشتیم که این رقم در سال جاری به بیش از ١٨٠٠میلیارد تومان رسید. این مقام مسئول با قبول این مسئله که در حوزه شفاف‌سازی برای مصارف مالیات خلأهایی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که مالیات به آنها اختصاص می‌یابد، سازندگی شهرها و روستاهاست. در نظر داشته باشیم هزینه‌‌های اداره و توسعه شهری بسیار بالاست و زمانی که از سوی شهرداری برای اجرای یک پروژه هزینه‌کرد میلیاردی اعلام می‌شود، بخشی از هزینه‌های شهرداری توسط سازمان امور مالیاتی و مردم تأمین می‌شود.
 پرداخت مالیات منجر به تعادل طبقاتی می‌شود
مدیرکل امور مالیاتی فارس با تأکید بر این موضوع که پرداخت مالیات منجر به تعادل طبقاتی می‌شود، بیان داشت: مالیات و ارزش افزوده‌ای که در استان وصول می‌شود، نسبت به سرانه جمعیت تقسیم می‌شود. ابراهیمی با بیان اینکه جرائم مالیاتی در بخش ابرازی مؤثر نبوده است، گفت: هنوز بخشی از هزینه حقوق دولتی با مالیات تأمین نمی‌شود. ارائه آموزش به متصدیان کافی‌نت‌ها در خصوص روند ارسال اظهارنامه مالیاتی از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر‌کل امور مالیاتی فارس بود و وی عنوان کرد: متأسفانه آن‌گونه که باید هماهنگی و رغبت به حضور از سوی فعالان این عرصه در دوره‌های آموزشی صورت نگرفت، اما از سال آینده کارشناسان مالیاتی به دلیل اطلاعات صحیحی که دارند در پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی و ادارات با استقرار در سازمان و مکان‌های مشخص مشاوره خواهند داد.
 فرار مالیاتی، تخلف شرعی و اجتماعی
ابراهیمی با اشاره به این موضوع که فرار مالیاتی تخلف است، اظهار کرد: فعال اقتصادی که فروش بیشتری دارد از امکانات جامعه هم استفاده بیشتری می‌کند؛ لذا تکلیف دارد برای جبران هزینه‌ها مبالغ بیشتری را پرداخت کنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه هنوز مالیات‌ستانی در کشور معادل هزینه جاری که انجام می‌شود، صورت نمی‌گیرد، گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور جلوگیری از فرار‌های مالیاتی اقدام به راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی کرد که بدین‌منظور عموم مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف مالیاتی در سطح جامعه اطلاعات خود را از طریق این سامانه یا شماره تماس 1526 در اختیار نظام مالیاتی کشور قرار دهند. 
مدیرکل امور مالیاتی فارس همچنین تصریح کرد: در سامانه سوت‌زنی نیز حدود ٣٠٠ مورد فرار مالیاتی برای ما ارسال شده که در دست بررسی است. در همین راستا اداره فرار مالیاتی با ٢٠ پرسنل در استان تشکیل شده که گزارش‌های خوبی هم در خصوص دانه‌درشت‌های اقتصادی که فرار مالیاتی دارند، به دست ما رسیده است. این مقام مسئول در ادامه درباره‌ فرار مالیاتی در استان فارس بیان کرد: در این حوزه تمام موارد زنجیره‌وار به هم ارتباط دارد و اگر کالایی به‌صورت قاچاق وارد شود، به همان میزان هم فرار مالیاتی صورت می‌گیرد و اگر فاصله طبقاتی در این حوزه کاهش یابد، در مقابل نیز میزان فرار مالیاتی کم خواهد شد.
 بهره‌برداری از بانک‌های اطلاعاتی
مدیرکل امور مالیاتی فارس در بخش دیگری از سخنانش درباره فرار مالیاتی دانه‌درشت‌های واحد‌های اقتصادی استان‌ گفت: بر اساس آمار در استان فارس در خصوص کارت‌های بازرگانی 123 مورد با رقم 1500میلیارد تومان مطالبه فرار مالیاتی و 75 مورد کشفیات دلالان ارزی داشته‌ایم.
مدیرکل امور مالیاتی فارس همچنین با بیان اینکه فعالان اقتصادی خود به‌خوبی می‌دانند که گردش حسابشان به چه میزان است، خاطرنشان کرد: از سال ٩٩ بانک‌های اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی تکمیل شد و همه ارگان‌ها موظف شدند که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند و میزان مالیات آنها مشخص شود. مدیرکل امور مالیاتی استان فارس پیرامون خلأهای فرهنگی که در حوزه اطلاع‌رسانی مالیات وجود دارد، به خبرنگار شیرازنوین پاسخ داد: درباره خلأ فرهنگی، بودجه اطلاع‌رسانی برای این حوزه بسیار کم و محدود است و در حال رایزنی برای آن هستیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی