[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اصناف قادر به اشتغال‌زایی فراگیرند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی و شرکت‌های خدماتی گفت: اگر با اصناف درست رفتار شود، تمام نیروهای کار جذب شده و اشتغال‌زایی رشد فراوانی خواهد یافت و لازم است با حمایت‌های قانونی از اصناف، فرصت تعامل خوب کارفرما و کارگر هم فراهم شود.
سعید سلیمی، رئیس اتحادیه صنف خشک‌شویی و شرکت‌های خدماتی در میزگردی که در دفتر شیرازنوین برگزار شد، با اشاره به افزایش قیمت مواد شوینده مورد استفاده در صنف خشک‌شویی می‌گوید: صنف خشک‌شویی که با گرانی صعودی مواد اولیه مواجه شده، تورم بیش از ۲۰ درصد را تجربه می‌کند.
وی با اشاره به آب به عنوان یکی از مواد مهم در این صنف بیان می‌کند: قیمت آب برای صنف ما که مواد مصرفی ضروری است، نباید تصاعدی حساب شود؛ چون وقتی یک مشتری ۱۰ تخته پتو برای شست‌وشو می‌آورد، انتظار دارد قیمت کمتری از او دریافت شود، اما قیمت آب برای ما تصاعدی حساب می‌شود.
سلیمی با اشاره به مصرف مواد شوینده داخلی و خارجی در این صنف اظهار می‌کند: مواد شوینده و به‌خصوص شوینده‌های خارجی بسیار گران شده‌اند و قیمت شست‌وشوی یک دست کت و شلوار با شوینده خارجی برای مشتری حدوداً ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است و قیمت یک بشکه ۳۲۰ کیلوگرمی شوینده ای مانند پرکلراتیلن ۷۰میلیون تومان شده که خود گویای افزایش قیمت مواد مصرفی این صنف است.
وی ادامه می‌دهد: خشک‌شویی با ترشویی متفاوت است و در خشک‌شویی لباس با مواد مخصوصی شسته می‌شود که احتمال آب‌رفت و پس‌دادن رنگ وجود ندارد؛ چیزی که ممکن است در ترشویی رخ دهد.
سلیمی به مواردی همچون افزایش نرخ بیمه و دستمزد کارگران، اجاره مغازه و افزایش مالیات به‌عنوان مشکلات عمده صنف خشک‌شویی اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش بیش از ۴ برابری مالیات هم مشکل بزرگ اصناف است و کاسب می‌خواهد با مشتری کنار بیاید، اما افزایش این هزینه‌ها دست و بالش را می‌بندد.
سلیمی در پاسخ به این پرسش که خشک‌شویی در چندمین سبد خانوار قرار دارد هم بیان می‌کند: خشک‌شویی به‌ندرت در سبد خرید کارگر قرار دارد و عمدتاً طبقه کارمند که از کت و شلوار بیشتر استفاده می‌کنند، مشتری خشک‌شویی هستند. در طبقه بالاتر هم مشتریانی که برندپوش بوده و از لباس‌های مارک استفاده می‌کنند، مشتری خشک‌شویی‌ها هستند. از مشتری پرسیده می‌شود که سفارش با چه موادی شسته شود که به نسبت ارزش لباس، مشتریان خواستار شست‌وشو با شوینده داخلی و خارجی می‌شوند و طبعاً سفارش پذیرفته‌شده با شوینده خارجی گران‌تر تمام می‌شود.
خشک‌شویی یک حرفه تخصصی است
رئیس این اتحادیه با تأکید بر اینکه خشک‌شویی حرفه‌ای است که به تخصص نیاز دارد، عنوان می‌کند: در این صنف خشک‌شویی‌های ممتاز، درجه یک و ۲ فعالیت دارند و فعالان این شغل باید با اتوکشی، لکه‌گیری، روش خشک‌شویی و..‌. کاملاً آشنا باشند و تجربه و مهارت در این شغل نقش مهمی دارد.
سلیمی ادامه می‌دهد: از افرادی که بخواهند در این صنف وارد شوند، یک آزمون گرفته می‌شود و اگر مهارت کافی نداشته باشند، برایشان دوره آموزشی به‌صورت رایگان در محیط خشک‌شویی توسط اتحادیه برگزار می‌کنیم. در هفته اول دوره آموزشی تنها هدف این است که آیا می‌توانند این شغل را بعد از آشنایی اولیه ادامه دهند و پس از آن مهارت‌های لازم را در محیط خشک‌شویی به آنها با ایجاد فرصت استاد و شاگردی در محل واقعی کار آموزش می‌دهیم. وی به صدور پروانه‌ها از طریق ثبت‌نام به‌صورت سامانه‌ای اشاره دارد و می‌گوید: قبلاً اتحادیه صنف خشک‌شویی سابقه کار متقاضی و مهارت متقاضی را بررسی می‌کرد و اگر مهارت کافی داشت برایش پروانه صادر می‌شد؛ اما با سامانه‌ای شدن درخواست‌ها، فرصت این مهارت‌سنجی وجود ندارد. سلیمی از ساخت تجهیزات خشک‌شویی از صفر تا ۱۰۰ در شیراز هم خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: خودمان این ماشین‌آلات و تجهیزات را در شیراز می‌سازیم که افراد و گروه‌‌های تجاری هم آنها را به ریال از ما خریداری کرده و به عمان و عراق فروخته‌اند. همچنین اتحادیه به توزیع شوینده میان اعضای خود می‌پردازد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مراکز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از این تجربه اتحادیه خشک‌شویی شیراز استفاده می‌کنند، اظهار می‌کند: چنین فرصتی پیش نیامده تا استفاده از این تجارب محقق شود.
سلیمی در پایان این نشست تأکید کرد که اگر با اصناف درست رفتار شود، تمام نیروهای کار جذب شده و اشتغال‌زایی رشد فراوانی خواهد یافت و لازم است با حمایت‌های قانونی از اصناف، فرصت تعامل خوب کارفرما و کارگر هم فراهم شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی