[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ادویه‌های معجزه‌گر در چربی‌سوزی را بشناسید ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، ادویه‌های لاغرکننده‌ای وجود دارد که برای افراد چاق بسیار مناسب است.
ادویه‌های لاغرکننده‌ای وجود دارد که برای افراد چاق بسیار مناسب است، مصرف این ادویه‌جات موجب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و کمک بسیاری به لاغری می‌کند.
ادویه‌جات مناسب برای لاغری 
هل:
دانه هل تقویت‌کننده معده، ضدنفخ و بادشکن است؛ همچنین به هضم غذا نیز کمک می‌کند.جویدن دانه‌های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می‌تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی کند. دانه‌های هل، خواص گرمابخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند و با از بین بردن نفخ، دردهای شکمی را تسکین می‌بخشند. برای استفاده از خواص بی‌نظیر هل یک یا چند عدد هل را داخل قوری چایتان بیندازید و بنوشید یا در یک فنجان آب جوش، یک قاشق چای‌خوری دانه‌های ریز هل بریزید و روی حرارت ملایم دم کنید و بعد از غذا یک فنجان از این دم‌کرده بنوشید تا لاغر شوید.
سیاه‌دانه:
یکی از بهترین ادویه‌ها برای سوزاندن چربی شکم و پهلو و رسیدن به تناسب اندام، سیاه‌دانه است؛ برای استفاده از سیاه‌دانه آن را آسیاب نکنید و آن را با عسل طبیعی ترکیب و روزانه یک قاشق چای‌خوری سرخالی از این ترکیب را میل کنید و یا می‌توانید مقداری سیاه‌دانه را به وعده صبحانه یا عصرانه خود اضافه کنید؛ همچنین حدود 20 تا 30 قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و بعد مصرف کنید.
زیره:
زیره ادویه‌ای است که هم برای تولید انرژی و هم گوارش مفید است و به افزایش کنترل گلایسمیک در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هم کمک می‌کند. این ادویه در کنار تقویت بدن همچنین از خاصیت ضداضطراب و نیز تقویت حافظه برخوردار است. زیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول می‌باشد و با جذب کلسترول مضر در دستگاه گوارش باعث کاهش وزن می‌شود.
زیره، ادویه‌ای بسیار کم‌کالری است؛ دو قاشق چای‌خوری زیره تنها 16 کالری دارد؛ این مقدار کالری، زیره را به یکی از گزینه‌های عالی برای طعم‌بخشی به غذا تبدیل کرده است بدون اینکه کالری دریافتی روزانه را بالا ببرد .زیره ادویه مناسبی برای اضافه کردن به سوپ، خورشت، غذاهای تند و حتی غذاهایی است که بر پایه تخم‌مرغ درست می‌شوند.
زردچوبه:
زردچوبه دارای کورکومین است که رگ‌های خونی را از تشکیل بافت چربی اضافی بازمی‌دارد؛ این امر در کاهش وزن و چربی بسیار مؤثر است. مصرف این ادویه پرکاربرد، به دلیل تقویت کبد و خاصیت سم‌زدایی به افراد مبتلا به هپاتیت و کبد چرب توصیه می‌شود. زردچوبه، ضدنفخ و ضدگرفتگی عضلات، به خصوص عضلات شکم بعد از صرف غذا یا در زمان عادت ماهیانه است. برای استفاده از زردچوبه برای لاغری آن را با شیر ترکیب کرده و بنوشید. شیر‌زردچوبه حاوی فیبر غذایی است که به جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی کمک می‌کند.
دارچین:
این ادویه پرطرفدار با افزایش متابولیسم که گام مهمی در کمک به کاهش وزن و نیز حفظ وزنی سالم است، قندخون را نیز تنظیم می‌کند. شادی‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌کننده کبد و قلب، کاهنده قندخون، برطرف‌کننده بوی بد دهان، ادرارآور و قاعده‌آور است. مصرف دارچین سوخت‌وساز در بدن را تا اندازه‌ای بالا می‌برد. سینامالدئید که عامل ایجاد بوی دارچین است در بدن به فرآیند ترموژنز منجر می‌شود که این فرآیند باعث ایجاد گرما و کالری‌سوزی می‌شود. یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای لاغری با دارچین مصرف دمنوش آن است؛ برای تهیه این چای یک لیوان آب داغ را داخل ظرفی ریخته و گرم کنید، آن را روی حرارت قرار دهید و بعد از اضافه کردن چوب دارچین‌ها، آب را بجوشانید و در آخر کمی آب‌لیموی تازه در آن بریزید و میل کنید. همچنین می‌توانید روزانه یک قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری دارچین را ترکیب و داخل یک فنجان چای سبز یا روی یک عدد موز ریخته و میل کنید.
زنجبیل:
این ادویه که طبع گرمی دارد به آرام و نرم کردن روده کمک می‌کند؛ همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد. مطالعات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد؛ زیرا باعث احساس سیری در شما می‌شود و به لطف این ویژگی زنجبیل، کمتر برای پرخوری وسوسه می‌شوید.
اگر می‌خواهید از اثرات شگفت‌انگیز زنجبیل برای کاهش وزن بهره‌مند شوید، می‌توانید پیش از غذا خوردن یک تکه نازک زنجبیل بجوید یا تکه کوچکی زنجبیل را رنده کرده و با آب لیموترش و نمک ترکیب کنید و قبل از وعده‌های غذایی بنوشید.
خردل:
خردل می‌تواند میزان متابولیسم را تا 25 درصد به ناگهان افزایش دهد؛ با مصرف روزانه 3 و نیم قاشق چای‌خوری خردل می‌توانید روزانه 45 کالری اضافی بسوزانید. ماده‌ای به نام ایزوتیوسیانات در خردل وجود دارد؛ این ماده رگ‌ها را گشاد کرده و سطح هورمون افدرین که چربی‌سوز است را افزایش می‌دهد. با مصرف روزانه 3 و نیم قاشق چای‌خوری خردل می‌توانید روزانه 45 کالری اضافی بسوزانید.
گل میخک:
گل میخک به‌عنوان یک ادویه بسیار مقوی برای معده و هاضمه است و همچنین ضعف اعصاب را درمان می‌کند و برای رفع تنگی نفس مفید است. درد دندان با مالیدن عصاره و یا قطره گل میخک تسکین می یابد؛ همچنین دردهای گوش را با چکاندن این قطره می‌توان آرام کرد.
میخک ادویه‌ای است که در آشپزی کاربرد گسترده‌ای دارد و بهترین ابزار برای مبارزه با اضافه وزن است؛ نوشیدنی و روغن تهیه‌شده از این ادویه، فرآیند کاهش وزن، کاهش تورم و بهبود عملکرد روده را سرعت می‌دهد. صد گرم از میخک حاوی 320 کیلوکالری است. برای استفاده از خواص گل میخک برای لاغری و کاهش وزن، می‌توان آن را به صورت چای مصرف کرد.
برای تهیه چای میخک، یک قاشق غذاخوری از جوانه میخک را پودر و پودر را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید 4 ساعت بماند و قبل از هر وعده غذا، یک‌سوم از چای را به صورت گرم‌شده، مصرف کنید.میخک باعث کاهش اشتها می‌شود؛ بنابراین مصرف این چای قبل از غذا سبب جلوگیری از پرخوری خواهد شد.
پودر سیر:
سیر حاوی ویتامین‌های A،B و C است و به هضم غذا کمک می‌کند. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند و همچنین جلوی اشتها را می‌گیرد؛ برای همین افرادی که سیر می‌خورند از پرخوری در امان می‌مانند. 
سیر متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. برای اینکه بیشتر از خواص لاغری سیر بهره‌مند شوید، آن را بکوبید تا آلیسین بیشتری آزاد کند؛ سیر له‌شده و یا پودر سیر را به سالادها، سوپ، آش، سس اضافه کنید و همچنین برای خوش‌طعم کردن غذاهای دیگر مانند ماهی و ... از آن استفاده کنید.
بهترین معجون برای آب شدن چربی‌های شکم و پهلو معجون سیر و عسل است؛ برای تهیه این معجون یک حبه سیر را له کنید و درون یک استکان آب بریزید و یک قاشق عسل به آن بیفزایید و هر شب قبل از خواب تا یک ماه بنوشید.
فلفل:
فلفل، طبع گرمی دارد و می‌تواند تا اندازه‌ای باعث افزایش سوخت‌وساز بدن هم شود؛ به همین دلیل خیلی از ما بعد از خوردن غذاهای تند و حاوی فلفل، احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنیم.مصرف حجم متعادلی از فلفل‌سیاه یا قرمز به افراد دچار اضافه وزن برای افزایش متابولیسم بدن آنها در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش توصیه می‌شود.
فلفل‌سیاه:
فلفل‌سیاه، میوه‌های خشک‌شده تیره رنگ گیاه فلفل است؛ ماده موجود در فلفل‌سیاه که طعم تندی به آن می‌دهد، پیپرین نام دارد و به بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری را در طی فرآیندهای گرمازایی بسوزاند. پیپرین باعث می‌شود که مواد غذایی به صورت مؤثرتری سوزانده شوند. مصرف فلفل باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن افراد مختلف می‌شود. مصرف چای فلفل‌سیاه یا افزودن فلفل‌سیاه به غذاها از بهترین روش‌های مصرف فلفل‌سیاه برای کاهش وزن است. شما می توانید هر روز یک تا 2 قاشق چای‌خوری فلفل‌سیاه را برای کاهش وزنتان مصرف کنید.
جینسنگ:
جینسنگ باعث لاغری می‌شود، زیرا جذب چربی از رژیم‌های پرچرب را کاهش می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. با افزایش سوخت‌وساز بدن، شما می‌توانید با همان مقدار غذای قبل، کالری کمتری از آن را به چربی تبدیل کنید. برای لاغر شدن می‌توانید از اشکال مختلف جینسینگ مانند کپسول، نوشیدنی انرژی‌زا، پودر و چای و ... استفاده نمایید.
فلفل هندی:
فلفل هندی سرشار از ماده‌ای به نام کپسایسین می‌باشدکه سبب طعم تندی فلفل شده و یک ماده گرمازاست که بدن را تحریک می‌کند تا چربی را به‌عنوان سوخت استفاده نموده و حرارت تولید کند. فلفل هندی به کاهش کالری مصرفی و سطح چربی خون نیز کمک می‌کند؛ برای لاغر شدن یک قاشق چای‌خوری از فلفل هندی را با آب و نوشیدنی خود مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید. توجه کنید که مصرف زیاد فلفل هندی منجر به ناراحتی معده، سرگیجه و استفراغ خواهد شد.
رازیانه:
رازیانه یکی از ادویه‌های آشپزی است که کاربرد دارویی زیادی دارد؛ این دانه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. برای لاغری با رازیانه دانه‌های آن را با استفاده از هاون و دسته هاون خرد کنید تا طعم، روغن و نیز بوی عطر آن را آزاد کنید. دانه‌های خرد شده را از صافی عبور دهید و یک فنجان آب جوش روی آنها بریزید؛ اجازه دهید دانه‌ها 7 تا 10 دقیقه خیس بخورند و سپس دانه‌ها را خارج کرده و کمی آب داغ اضافه کنید. 2 قاشق چای‌خوری تخم رازیانه یا 1 قاشق چای‌خوری پودر دانه آن را می‌توان در روز مصرف کرد.
رزماری:
از پودر خشک‌شده رزماری می‌توان به صورت ادویه در غذاهای مختلف استفاده کرد. خاصیت ضدهیپروگلیسمی و ضدالتهابی موجود در گیاه رزماری، علاوه بر مزایای ارزشمند دیگری که دارد در چربی‌سوزی و کاهش وزن و لاغری بسیار مفید و مؤثر می‌باشد.
دانه‌های گشنیز:
دانه‌های گشنیز از زمانی که قهوه‌ای می‌شوند، برداشت شده و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، روی، کلسیم و منیزیم هستند و موجب کاهش وزن می‌شوند. 
هندی‌ها، بنگلادشی‌ها و پاکستانی‌ها در غذاهایشان از دانه‌های گشنیز استفاده می‌کنند. برای لاغری می‌توانید 2قاشق چای‌خوری از پودر معجزه‌آسای آن را هر روز صبح میل نمایید.
تخم شنبلیله:
دانه شنبلیله به‌عنوان چاندریکا، شبدر یونانی و متی نیز شناخته می شود؛ تخم شنبلیله سرشار از پلی‌ساکاریدهایی به نام گالاکتومانان است که این ترکیب باعث احساس سیری و کاهش میزان غذا خوردن می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.
اگر می‌خواهید از تخم شنبلیه برای کاهش وزن استفاده کنید، ظرفی را روی حرارت داغ کنید و تخم‌های شنبلیله را درون آن بریزید و تا زمانی تفت دهید که رنگ آنها تغییر کند.
سپس، آنها را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن آسیاب کنید. از این پودر شنبلیله در غذاهای خود استفاده کنید یا می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های خام شنبلیله را با کمی ماست ترکیب کنید و آن را بعد از شام بخورید تا گوارش بهتر شده و وزن شما کاهش یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی