[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

زیرساخت‌هایی که موزه را تعطیل می‌کند، روزنامه شیراز نوین


موزه سنگ هفت‌تنان در ورودی شهر شیراز قرار گرفته و وقتی از زیر دروازه قرآن عبور کنید، در بلوار هفت‌تنان می‌توانید باغ‌موزه زیبایی را ببینید که به دلیل وجود ۷ مقبره در این مکان، موزه هفت‌تنان نامیده شده است. قدمت باغ به چندین سده‌ پیش از زندیه برمی‌گردد و عمارت نیز از دوران کریم‌خان زند باقی مانده است. تا چند سال پیش، این باغ درواقع خانقاه درویش‌ها و مرتاضان بوده که اکنون مرمت شده و به‌عنوان موزه سنگ و کاشی در میان مردم مشهور 
شده است.
درِ ورودی این موزه که ساعت کاری آن از 9 تا 16 است، از سر خیابان اصلی بسته است و برای ورود به آن باید وارد کوچه کناری شد که بسیاری از این موضوع بی‌اطلاع‌اند و با تصور اینکه موزه تعطیل است، فرصت بازدید از آن را پیدا نمی‌کنند.
یک نکته دیگر اینکه این موزه حدود یک هفته است کاملاً تعطیل شده و طبق بررسی‌ها علت این تعطیلی گرفتن فاضلاب ساختمان موزه است!
حدود 5 سال قبل که اداره آب و فاضلاب شیراز برای متصل کردن این منطقه به سیستم فاضلاب شهری کوچه‌های واقع شده در حوالی این موزه را حفاری می‌کرد، میراث‌فرهنگی اجازه حفاری برای وصل شدن بنای موزه را به فاضلاب نمی‌دهد؛ چراکه آن را تهدیدی برای اثر می‌داند که ممکن است به آن آسیب بزند.
امروز اما همین متصل نبودن به سیستم فاضلاب معضلی شده است تا فاضلاب موزه بگیرد و به تعطیلی کشانده شود.
چند سال قبل هم طبق شنیده‌ها، لوله‌های گاز این بنا که فرسوده شده بودند، نشتی داشتند و شاید بتوان گفت شانس یار بوده که با یک جرقه کوچک بنا دچار انفجار و حریق نشده است و گویا این نشتی گاز رفع شده اما حالا یک مشکل دیگر وجود دارد که موزه را تعطیل می‌کند...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی