[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گسترش روحیه طنز در جامعه ، روزنامه شیراز نوین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روحیه طنز باید در جامعه گسترش یابد و تقویت این روحیه ضروری است، گفت: از رویدادهای فاخری مانند جشنواره «طنزپهلو» که در مسیر ترویج طنز ادبیانه و نجیب طنزپردازان اخلاق‌مداری مانند گل‌آقا فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم و پیشنهاد می‌شود که دبیرخانه دائمی این جشنواره در فومن دایر شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، جمعه ۲۳ تیر در آیین پایانی جشنواره ملی «طنزپهلو» که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد، افزود: جامعه ما اهل شعر و ادبیات است و ایرانیان عزیز بسیاری از حرف‌های خود را در قالب استعاره و کنایه و طنز به مخاطبشان می‌رسانند. این یکی از ویژگی‌های برجسته جامعه ایرانی است که ما باید آن را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: کاری که زنده‌یاد صابری فومنی سال‌ها پیش انجام داد، نقش زیادی در تقویت روحیه طنز جامعه داشت. خاطرم هست سال ۱۳۶۹ که «گل‌آقا» منتشر شد ولوله‌ای در ایران به راه افتاده بود؛ مردم منتظر بودند که نشریه روی پیشخوان کیوسک‌ها قرار بگیرد و مشتاقانه آن را بخرند؛ این میل به طنز فاخر را در جامعه ایرانی نشان می‌دهد.
وزیر فرهنگ تأکید کرد: درست است که پیش از انقلاب هم مجله طنز «توفیق» در کشور منتشر می‌شد، اما کاری که گل‌آقای عزیز انجام داد دوره‌ای طلایی را در حوزه طنز مطبوعات کشور رقم زد. از نقش زنده‌یاد دکتر حبیبی(معاون اول دولت وقت) نیز که با سعه‌صدر و حلمی که در مواجهه با طنزپردازی‌های گل‌آقا داشت نمی‌توان در گسترش و تقویت فضای طنز آن زمان غافل شد. در عین حال، زنده‌یاد صابری فومنی هم به طور دقیق مرزهای طنز و اخلاق را رعایت می‌کرد.
اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: طنز زنده‌یاد صابری فومنی از دو ویژگی مهم و برجسته یعنی ادیبانه و نجیب بودن برخوردار بود؛ او فردی متخلق به اخلاق حسنه و نیکو بود. خاطرم هست در گفت‌وگویی گفته بود «من تحت هیچ شرایطی، کاریکاتور روحانیون را چاپ نمی‌کنم؛ این را، توهین به لباسی می‌دانم که جنبه تقدس دارد. حتی اگر آقای هاشمی(رئیس‌جمهور وقت) به من دستور بدهد که کاریکاتورش را بکشم، من این کار را نخواهم کرد.» این نگرش گل‌آقا احترام به لباس روحانیت و سنت‌های دینی جامعه بود.
وی افزود: زنده‌یاد صابری فومنی به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در جامعه پیدا کرد و با اینکه نزدیک به دو دهه از درگذشت او می‌گذرد، حس می‌کنیم هنوز در جامعه حضور دارد. این خصلت هنرمند است که نبود جسمش باعث فراموشی‌اش نمی‌شود.
وزیر فرهنگ با بیان این‌که شاید نسل‌های آینده گل‌آقا را بیشتر از ما تکریم و تعظیم کنند، گفت: هنرمند هرچقدر از عصر خودش دورتر شود، جایگاهش بهتر دیده می‌شود. هرچقدر زمان می‌گذرد ارزش کار هنرمند گران‌بهاتر می‌شود. تحولی که گل‌آقا در کشور ما در زمینه طنز پدید آورد، عمق زیادی دارد و قطعاً تا سال‌های سال تأثیر آن قابل مشاهده است.
اسماعیلی افزود: به همه دوستداران طنز و زنده‌یاد گل‌آقا این اطمینان خاطر را می‌دهم که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده حمایت جدی هستیم و به این جشنواره به صورت ویژه می‌پردازیم. هر طنزپرداز و هنرمندی می‌خواهد در عرصه طنز نجیب و فاخر کار کند ما آماده حمایت ویژه هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: پارسال به همکارانم در معاونت مطبوعاتی گفتم این رویداد را به صورت یک جشنواره ملی برگزار کنند و خوشحالم که امسال این جشنواره با گستره ملی در فومن برگزار شد. پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه دائمی جشنواره در فومن دایر شود و برای سال‌های بعد با نگاهی جامع‌تر این رویداد برگزار شود.
اسماعیلی با بیان این‌که گسترش و تقویت جشنواره‌هایی مانند «طنزپهلو» یکی از راه‌های حمایت از طنز فاخر و اخلاق‌مدار در جامعه است، افزود: از همه دوستان اعم از مسئولان استان و شهرستان و همکارانم در فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان فومن که تلاش کردند تا این جشنواره برگزار شود تشکر می‌کنم. سال آینده بیستمین سال از دست دادن گل‌آقاست و انتظار می‌رود برنامه‌ریزی ویژه‌ای شود که جشنواره در سال آتی در شأن نام این مرد بزرگ برگزار شود و شاهد رویدادی گسترده‌تر و جامع‌تر در حوزه طنز به میزبانی فومن باشیم.
گفتنی است، «کیومرث صابری فومنی» ملقب به «گل‌آقا»، طنزپرداز و چهره فرهنگی برجسته اهل گیلان بود که پس از سال‌ها فعالیت فرهنگی و نویسندگی در مطبوعات از آبان ۱۳۶۹ نخستین هفته‌نامه طنز ایران در دوران پس از انقلاب را با نام «گل‌آقا» پایه‌گذاری و منتشر کرد. هفته‌نامه گل‌آقا در ۱۲ سال انتشار مستمر در ۵۴۸ شماره منتشر شد و در این بازه زمانی نیز همواره با استقبال بسیار زیاد عموم مردم و مسئولان دولت های وقت قرار داشت. آخرین شماره این هفته‌نامه طنز ۲ آبان ۱۳۸۱ منتشر شد و پس از آن صابری فومنی تصمیم گرفت انتشار هفته‌نامه را متوقف کند. «کیومرث صابری فومنی» ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ در سن ۶۳ سالگی بر اثر سرطان خون در تهران درگذشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی