[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گرمازدگی در کودکان ، روزنامه شیراز نوین

دکتر «اسماء احمدی نژاد»، متخصص کودکان و عضو هیئت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز شیراز:
گرمازدگی شرایطی است که در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن و با علائمی چون تعریق و تپش شدید قلب بروز پیدا می‌کند؛ این حالت برای نوزادان و کودکان خطرناک است. گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان در روزهای گرم سال محسوب می‌شود و کودکان جزو ‌آسیب ‌‌ذیرترین گروه ها در برابر گرما هستند. هرچه سن کودک کمتر باشد، آسیب‌ها بیشتر است.
نشانه‌های گرمازدگی با توجه به شدت و مدت مواجه با گرما طیف وسیعی دارد؛ مراحل اولیه با قرمز شدن پوست، گُر گرفتگی، بی‌‌قراری و عطش به مایعات بروز پیدا می‌‌کند. دمای بدن هنگام گرمازدگی بالا می‌رود؛ خوب است بدانیم تب ناشی از گرمازدگی با تب ناشی از بیماری‌ عفونی متفاوت است.
کودک در مراحل اول، عطش برای نوشیدن مایعات و کلافگی نسبت به پوشش بدن دارد، اگر آب از دست رفته جبران نشود و وضعیت ادامه یابد، بی‌‌حالی و خواب‌‌آلودگی، تنفس سریع و سطحی، گیجی و افت فشارخون ظاهر می‌شود.
گرمازدگی متوسط در شرایطی رخ می ‌دهد که کودک یا نوزاد زمان بیشتری در معرض گرما قرار داشته باشد یا آب بدنش تبخیر شده باشد.
هنگام بروز علائم گرمازدگی، نخستین اقدام کم کردن لباس و خنک ‌کردن حرارت محیط است و باید مایعات به کودک خورانده شود که بهتر است مایعات خنک یا دست‌کم در حد دمای محیط باشد. در ادامه 6 گام اساسی در صورت مواجهه با گرمازدگی در کودکان را با هم مرور می کنیم.
در مواقع بروز گرمازدگی توصیه می‌شود:
کودک را به مکان خنک ببریم و لباس‌های او را کم کنیم.
اگر کودک بیهوش نشده است به او آب و مایعات خنک بدهیم.
روی صورت و بدن کودک، آب بپاشیم یا یک حوله نم‌دار و مرطوب بیندازیم تا دمای بدن کاهش پیدا کند.
بررسی هوشیاری و تنفس کودک از دیگر اقدامات لازم در مواقع بروز گرمازدگی است.
در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن، کودک را به مراکز درمانی ببریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی