[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست، روزنامه شیراز نوین

طراحی شیک و آینده‌نگرانه یک عمودپرواز برقی شخصی موسوم به دورونی(Doroni) که با فناوری پیشرفته طراحی شده است، قرار است در حمل‌ونقل شخصی تحول ایجاد کند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، شرکت Doroni Aerospace اولین آزمایش پرواز خلبانی هواپیمای عمودپرواز الکتریکی(eVTOL) شخصی خود را به انجام رساند. این شرکت که به دلیل طراحی شیک و اسپرت خود شناخته شده است، این نقطه عطف بزرگ را به تازگی اعلام کرد و لحظه مهمی را برای بازارِ در حال ظهور عمودپروازهای شخصی رقم زد.
در حالی که چندین شرکت بر روی توسعه خودروهای پرنده(وسایل نقلیه‌ای که هم امکان رانندگی با آنها وجود دارد و و هم پرواز کردن) متمرکز هستند که می‌توانند هم‌زمان در جاده‌ها و در آسمان حرکت کنند، این شرکت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.
ایده آن ساخت یک هواپیمای عمودپرواز برقی است که شبیه به یک خودروی اسپرت آینده‌نگرانه با هشت موتور الکتریکی و پروانه‌های نصب شده روی بال‌ها به همراه یک جفت پروانه کوچک در پشت بدنه است.
این شرکت در چند ماه گذشته با پشتکار روی ساخت یک نسخه نمایشی از فناوری تمام‌عیار خود کار کرده و بیش از ۵۰ پرواز بدون سرنشین را برای تنظیم دقیق ساخت آن انجام داده است.
اکنون دورون مردینگر(Doron Merdinger) مؤسس و مدیرعامل این شرکت گامی تاریخی برداشته و اولین کسی شده است که این هواپیما را خلبانی می‌کند.
این پرواز آزمایشی مهم داخل ساختمان این شرکت به مساحت ۱۳ هزار فوت مربع در فلوریدا انجام شد.
در طول این آزمایش، مردینگر به طرز ماهرانه‌ای از زمین بلند شد، روی هوا معلق شد و مانورهایی جزئی را با نهایت دقت قبل از فرود انجام داد.
مردینگر با انتشار تصاویر این تجربه، هیجان خود را به اشتراک گذاشت و گفت: احساس شناور شدن بر روی بالشتکی از هوا، تجربه‌ سطحی از رهایی و هیجانی بی‌نظیر بود.
وی افزود: این تازه شروع کار برای ماست و من نمی‌توانم جلوی انتظارم را برای تحویل این وسایل نقلیه باورنکردنی به جهان بگیرم. این فناوری که ما توسعه داده‌ایم واقعاً شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست و می‌تواند به روش‌هایی که قبلاً فقط می‌توانستیم رؤیای آنها را داشته باشیم، تحولی در حمل ‌و نقل شخصی ایجاد کند.
مردینگر همچنین فاش کرد که این نسخه نمایشی در واقع شبیه به محصول نهایی با همین مقیاس است و در حال حاضر در حال اعمال برخی تغییرات اساسی برای افزایش ایمنی و کارایی این محصول هستند.
فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست
این شرکت در حال حاضر ساخت نمونه اولیه دوم را آغاز کرده است که انتظار می‌رود تا ماه اوت تکمیل شود.
پیش‌بینی می‌شود هواپیمای دورونی با یک بار شارژ، برد قابل‌توجهی تا ۱۰۰ کیلومتر و سرعت ثابتی معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
گفتنی است که این شرکت تحت گواهینامه اداره هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) در بخش هواپیماهای اسپرت سبک است؛ به این معنی که صاحبان آینده این پرنده، برای پرواز با آن نیازی به مجوز خلبانی نخواهند داشت.
اما برای اطمینان از پروازی ایمن و آرام برای خریداران این پرنده، شرکت سازنده قصد دارد یک برنامه آموزشی شامل ۱۵ ساعت آموزش و پنج ساعت پرواز آزمایشی ارائه دهد.
انتظار می‌رود تحویل این پرنده به مشتریان در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.
نوآوری در صنعت خودروهای پرنده
با وجود اینکه شرکت دورونی اولین شرکتی است که به پرواز با هواپیمای عمودپرواز برقی با قابلیت حمل دو سرنشین دست یافته است، اما آنها در رقابت برای تحقق حمل‌ونقل شخصی با وسایل نقلیه عمودپرواز برقی به بازار تنها نیستند.
به‌عنوان مثال شرکت Ryse مستقر در اوهایو، هواپیمای تک‌سرنشین خود موسوم به Recon را به طور گسترده آزمایش کرده است.
شرکت Opener مستقر در کالیفرنیا نیز در حال انجام آزمایشات پروازی برای هواپیمای عمودپرواز برقی تک‌سرنشین خود به نام BlackFly  است.
علاوه بر آنها، یک شرکت دیگر به نام Air نیز در حال توسعه یک پرنده عمودپرواز برقی با قابلیت حمل دو سرنشین به نام Air One است که قصد دارد پروازهای آزمایشی آن را اواخر سال جاری آغاز کند.
با دستاورد اخیر دورونی به نظر می‌رسد حمل‌ونقل شخصی نزدیک‌تر از همیشه شده باشد. در حالی که این شرکت در حال اصلاح و تکمیل هواپیمای پیشگام خود است و برای عرضه آن به بازار آماده می‌شود، صنعت «خودروهای پرنده» وارد عصر جدیدی می‌شود و شیوه سفر ما را متحول می‌کند و امکانات بی حد و حصری، آسمان را در بر خواهد گرفت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی