[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اشتغال در زنجیره رقابت در مهارت، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

کارشناس دفتر مسابقات ملی مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس گفت: جواهرسازی، برنامه‌نویسی، طراحی دکوراسیون و... از رشته‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای هستند که زمینه‌ساز خوبی برای اشتغال می‌باشند.
اگر بخواهیم شغل را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم شغل، برخورداری از مهارتی است که منجر به ارائه خدماتی به جامعه و متعاقب آن کسب درآمد می‌شود؛ پس مهارت لازمه اصلی اشتغال‌زایی است.
اینکه سازمانی مانند آموزش فنی و حرفه‌ای بر مهارت به‌صورت ویژه تأکید می‌کند و آن را عامل اشتغال‌زایی می‌داند، بیراه نیست و اگر در این مسیر مهارت به‌خوبی کسب شود، اشتغال فرد را نیز در پی خواهد داشت؛ مهارتی که حتی فرصت رقابت در آن برای مهارت‌آموزان فراهم می‌شود و کسب امتیاز و رتبه در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند برای فرد، فرصت ورود به حوزه اشتغال را بیشتر فراهم کند.
مریم بیانی، کارشناس دفتر مسابقات ملی مهارت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به ایجاد فرصت برای رقابت در خصوص مهارت‌های کسب‌شده، می‌گوید: نخستین المپیاد مهارت کارگران بین دو کشور اسپانیا و پرتقال در سال 1946 برگزار شد که با استقبال زیادی مواجه شد و پس از آن در سال 1954 سازمان جهانی مهارت با هدف ترغیب جوانان به کسب مشاغل حرفه‌ای تشکیل و پس از آن هر 2 سال، یک بار این مسابقات در کشورهای مختلف برگزار شده است.
وی ادامه می‌دهد: برگزاری مسابقات مهارت در کشور ما سابقه 52ساله دارد و این مسابقات فرصتی است تا فعالان عرصه صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها و مهارت‌آموزان بتوانند تجربیات خود را تبادل کرده و در زمینه حل مسائل مرتبط با کارآفرینی و اشتغال به همفکری بپردازند.
بیانی با تأکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری حامیان برون‌سازمانی و فعالان بخش خصوصی برای برگزاری مسابقات ملی مهارت در حد استانداردهای جهانی تمام تلاش خود را می‌کند، می‌افزاید: مسابقات مهارت دارای مرحله شهرستانی، استانی و کشوری در سطح ملی است و مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت، می‌توانند بدون کنکور برای ادامه تحصیل در یک مقطع بالاتر در رشته‌های مرتبط در دانشگاه اقدام کنند.
بیانی با اشاره به شمار رشته‌های المپیاد ملی مهارت بیان می‌کند: تعداد رشته‌ها 41 مورد است و رشته‌ای مانند طراحی دکوراسیون، هم هنری و هم مربوط به صنعت ساختمان است و برگزیدگان مرحله کشوری می‌توانند در اردوهای آمادگی جهانی هم آماده شده و می‌توانند آن‌قدر توانمند شوند که به تأسیس شرکت هم اقدام کنند و به واقع این مصداق همان قدرت مهارت در اشتغال‌زایی است.
وی ادامه می‌دهد: حتی شرکت‌های به‌روز دنیا برگزیدگان در مسابقات جهانی مهارت را برای کارکردن در شرکت‌های خود انتخاب می‌کنند و برخورداری از مهارت‌هایی مانند طراحی وب، گرافیک، برنامه‌نویسی و رشته‌های فناوری اطلاعات بسیار موردتوجه آنها قرار دارد.
بیانی به برخی از افتخارآفرینی‌های فارس در مسابقات جهانی مهارت هم اشاره می‌کند و می‌گوید: دیپلم افتخار مسابقات 20017 ابوظبی در رشته رباتیک به فارس رسید و همچنین ایمان عرب‌پور و علی زارعی مقام‌آوران مسابقات جهانی مهارت سال 2015 بودند که شرکتی در زمینه رباتیک و برنامه‌نویسی تأسیس کرده و مشغول به کار شده‌اند. محمدعلی پردل و مهدی راسخ نیز از برگزیدگان این مسابقات در جهان هستند که از استان فارس شرکت کرده بودند و استان فارس همچنین در خصوص داورانی که در مسابقات ملی مهارت به داوری می‌پردازند، دارای پتانسیل 
بالایی است.
وی همچنین اعلام کرد: جواهرسازی از رشته‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای است که زمینه‌ساز خوبی برای اشتغال بوده و در مسابقات بین‌المللی مهارت، مهارت‌آموزان کشور ما در این رشته همواره خوش می‌درخشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی