[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ایل‌راه مسیر جذب توریست است ، روزنامه شیراز نوین


به گزارش دریافتی شیرازنوین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از راه‌اندازی دبیرخانه گردشگری عشایر خبر داد. سید مؤید محسن‌نژاد سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در نشست هم‌اندیشی گردشگری عشایر فارس گفت: استان فارس دارای ظرفیت‌های مختلف و متنوعی از گردشگری است که همه ظرفیت‌های گردشگری در سطح کشور یا حتی در سطح بین‌الملل را یکجا در خود گنجانده و دارای مخاطبان با سلایق و ذائقه‌های مختلف گردشگری است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، گردشگری عشایر را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان توصیف کرد و گفت: بیشترین عشایر کشور در استان فارس استقرار دارند و این قابلیت می‌تواند گردشگران بی‌شماری را به این استان جذب کند.
او با اشاره به‌ ضرورت تداوم پیگیری برنامه‌ها و دستور کارها برای توسعه گردشگری عشایر در فارس، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی گردشگری عشایر در فارس را موردتأکید قرار داد و افزود: میز ملی گردشگری عشایر، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل امور عشایر فارس و برخی دیگر از نهادهای مرتبط در محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس راه‌اندازی خواهد شد.
در ادامه این نشست، مدیرکل امور عشایر فارس نیز با اشاره به همکاری‌های انجام شده از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی فارس و دیگر نهادها با امور عشایر در راستای حفظ، احیا و معرفی آداب‌ورسوم عشایر و توسعه گردشگری عشایری، از ثبت ایل‌راه کوچ عشایر در مسیر غرب شیراز خبر داد.
عبدالحمید کریمی با اشاره به حرکت عشایر فارس در فصول قشلاق و ییلاق، ایل‌راه کوچ عشایر در غرب شیراز را فرصتی مناسب جهت معرفی زندگی عشایر به گردشگران برشمرد.
او افزود: ایل‌راه غرب شیراز با درازای حدود ۴۰ کیلومتر با همکاری شهرداری شیراز در نقشه جامعه توسعه شهری به ثبت می‌رسد و در این ایل‌راه اتراق‌گاه‌هایی پیش‌بینی ‌شده که عشایر کوچ‌رو در آن مستقر شده و محصولات خود را عرضه خواهند کرد که در واقع می‌تواند یک فضای نمایشگاهی دائمی برای عشایر باشد.
معاون صنایع‌دستی فارس نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات مناسب که برای ثبت و معرفی محصولات صنایع‌دستی عشایر فارس انجام‌ گرفته، گفت: در حوزه صنایع‌دستی در ثبت آثار ملموس، ناملموس و دست‌بافته‌های عشایر اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.
او ادامه داد: از محل تبصره ۱۶، تسهیلات مناسبی به صنایع‌دستی عشایر داده ‌شده و جذب حداکثری منابع را در این حوزه داشته‌ایم.
در این جلسه، اسماعیل خسروانی، دبیر میز ملی گردشگری نیز با اشاره به اینکه میز ملی گردشگری عشایر از زمان راه‌اندازی اقدامات مناسبی در راستای توسعه گردشگری عشایری داشته، گفت: بخشی از سایت ویزیت ایران با حمایت معاونت گردشگری کشور به عشایر اختصاص بافت که این امر می‌تواند در اطلاع‌رسانی مناسب به گردشگران خارجی بسیار مؤثر باشد.
او به لزوم هماهنگی بین نهادهای متولی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مناسب عشایر اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری عشایر تولید محتوا نداشته‌ایم و همچنین مشوقی برای دخیل شدن عشایر در اقتصاد گردشگری ایجاد نشده است.
خسروانی عدم نرخ‌گذاری خدمات عشایر را از دیگر مشکلات برشمرد که موجب سوءاستفاده از فرهنگ مهمان‌نوازی عشایر می‌شود.
او برگزاری جشنواره‌ها، رویدادهای تخصصی، حضور در نمایشگاه‌های سطح ملی و بین‌المللی ترویج کوچ سنتی به‌جای کوچ ماشینی، شناسایی فعالان گردشگری عشایر و روستایی، تشکیل خانه‌های فرهنگ عشایر و روستایی، شناسایی ایل‌روها، طراحی پیکیج تور گردشگری عشایری، تدوین قوانین تورگردانی عشایر، تدوین سند راهبردی گردشگری عشایر، تهیه برند ملی عشایر، معرفی عشایر در کتب درسی دانش‌آموزان، ایجاد موزه عشایر، آموزش تورهای تخصصی فعالان گردشگری عشایر و برگزاری جشنواره فیلم و عکس عشایر را از برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرای دبیرخانه میز ملی گردشگری مستقر در استان فارس نام برد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی