[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ناز دختـر شیـرازی کارآفـرین شد ، روزنامه شیراز نوین

شهرام شاهد - گروه خبر: یک نمایشگاه وکارگاه آموزشی بزرگ توسط دختر جوان مبتلا به سندروم آشر در شیراز برگزار شد؛ نازنین یکی از جوانان ایرانی است که به این سندروم دچار است؛ او نابینا و ناشنواست و قادر به تکلم نیست. نازنین ابوالوردی، دختر نخبه شیرازی است که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شیراز در رشته صنایع دستی شاخه فرش ایرانی دریافت کرده است. نازنین متولد مردادماه 1373 هجری شمسی در شیراز و تنها فرزند خانواده‌ای است که به دلیل محدودیت‌های جسمی شانه به شانه مادرش برای حضور در جامعه پله‌های ترقی را طی کرده است. 
نازنین ابوالوردی به همراه مادرش، جملیه آفریده در یک نمایشگاه وکارگاه آموزشی سفالگران خلاق با جمیع آثار فاخرش حضور یافت و تحت نظارت اساتید مطرح استان در اداره کل فنی حرفه‌ای فارس، مهارت خود را به نمایش گذاشت و مدرک فنی حرفه‌ای خود را در این رشته(سفالگران خلاق) دریافت نمود. 
این نمایشگاه وکارگاه بزرگ که در محل مرکز فنی حرفه‌ای «حضرت فاطمه(س) خواهران شیراز» برگزار شد فرصت خوبی به دستمان داد تا بار دیگر با این مادر و دختر سخت‌کوش به گفت‌وگو بنشینیم. نازنین همچنان دست بر حنجره مادرش می‌گذارد تا صدای دیگران و پاسخ مادرش را با روح خارق‌العاده‌اش بشنود.
مادر نازنین در این فرصت گفت: اداره کل فنی حرفه‌ای استان فارس، این کارگاه آموزشی و نمایشگاه دست‌ساخته‌ها را در اختیار ما و چهارنفر دیگر از فعالان این رشته قرار داده است تا فرصتی باشد برای کسب مهارت‌های بیشتر و نیز کسب سفارش و عرضه محصولات دست‌ساخته نازنین و سایر فعالیت این رشته خاص در حوزه صنایع دستی ایران.
جملیه آفریده می‌گوید: این کارگاه قادر است فرصت خوبی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی علاقه‌مندان و فعالان سفالگری باشد که البته این فرصت در اختیار نازنین قرار گرفته و به نحوی شایسته می‌توان از آن استفاده کرد، اما نکته مهم در این مسئله زمان محدود نمایشگاه و کارگاه است که احتمالاً تا پایان شهریورماه تمدید می‌شود و این درحالی است که نازنین نیاز دارد یک محل به صورت کارگاه در اختیارش قرار گیرد که هم ثبت سفارش کند و هم تولیدات خودش را افزایش دهد. 
او افزود: در سال گذشته به واسطه ساخت یک مستند از نازنین به نام «آفریده» به کارگردانی رایحه مظفریان ساخته و پخش شد که از جانب یکی از بخش‌های خصوصی مورد استقبال قرار گرفت. در پی آن نازنین و خانواده دعوت شدند و مدیران آن مجموعه با درایت و نگاه خاص به موضوع دست‌ساخت‌های زیبای نازنین را پیش خرید کردند، اما من به آنان گفتم فقط همین تعداد آثار موجود است و آنان اصرار داشتند برای هدیه دادن به افراد خاص و میهمانان ویژه خود به این آثار نیاز دارند و قرار شد پیش از سال 1402، 50 اثر ساخته و تحویل شود و در سال جاری نیز 150 اثر ساخته و تحویل آنها گردید.
به گفته مادر نازنین ابوالوردی، تمامی آثار سالم تحویل و مبلغ مورد نظر نیز واریز گردید که از دست‌اندرکاران آن بخش کمال تشکر را دارم. 
این مادر سختکوش که سرنوشت تاریک دخترش را به روشنیتبدیل کرده، معتقد است که باید از این چهره‌های منحصر به فرد و دارای شرایط ویژه حمایت نمود، چراکه نازنین‌ها می‌توانند با اندک حمایتی روی پای خودشان بایستند و نیازی به کسی در بُعد مالی نداشته باشند. در همین‌جا از مدیران استان درخواست می‌کنم یک کارگاه برای نازنین و نازنین‌ها در نظر بگیرند تا بتوانند با هنر خودشان زندگی کنند.
گفتنی است، این نمایشگاه و کارگاه آموزشی شاید تا پایان شهریورماه سال جاری دایر باشد؛ همچنین در یک نگاه تخصصی می‌توان گفت، سندروم آشر یک بیماری ژنتیکی است که هم بر شنوایی و هم بر بینایی فرد تأثیر می‌گذارد. این بیماری انواع مختلفی دارد و کودکانی که به نوع اول این سندروم دچار هستند از ابتدای تولد با نابینایی و ناشنوایی شدید به دنیا می‌آیند که در نتیجه قادر به تکلم نیز نیستند. در این شرایط نه تنها این کودکان با مشکلات تعادلی روبه‌رو می‌شوند، بلکه آموزش دادن به آنها و حتی برقراری ارتباط با دنیای اطراف برایشان با چالش‌های بسیاری همراه است؛ چالش‌هایی که با زندگی در جوامعی چون ایران که امکانات محدودی برای معلولان فراهم است، دوچندان می‌شود، هرچند نازنین به همت مادرش توانست بر موانع چیره شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی