[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

میوه‌ای برای مقابله با کم‌خوابی که دیورتیک طبیعی است ، روزنامه شیراز نوین


گیلاس، یکی از میوه‌‌های مغذی است که 600 نوع آن در دنیا کشت می‌شود و به‌نظر می‌رسد بومی آسیا باشد. گیلاس سرشار از ویتامینC است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مزیت دیگرش این است که خوردن چند عدد از آن باعث احساس سیری طولانی و سریع می‌شود.
به گزارش بهداشت نیوز، این میوه فواید متعددی دارد که گنجاندن آن در رژیم غذایی در حفظ سلامت بدن مؤثر است. در این مطلب به 6 مورد از فواید مهم گیلاس اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 
1. سرشار از آنتی‌اکسیدان 
کرستین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گیلاس تأثیر ضدسرطانی دارند. مطالعات بسیاری نشان می‌‌دهد که دریافت این ترکیبات به پیشگیری از بروز آسیب در کولون که زمینه‌ساز تشکیل تومور است، کمک می‌کند. خوردن این میوه همچنین روند رشد سلول‌های سرطانی در روده را کاهش می‌دهد. 
2. تأثیر ضدالتهابی
آنتوسیانین‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که خواص ضدالتهابی بسیار قوی دارند و مقدار زیاد این ترکیبات در گیلاس دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد و بهبود این مشکل را پس از فعالیت ورزشی شدید تسریع می‌کند. خوردن گیلاس برای کاهش التهاب بافتی زمینه‌ساز سردرد، 10 برابر مؤثرتر از آسپرین است. از همین‌رو، به افرادی که ورزشکار هستند یا میگرن دارند توصیه می‌شود، گیلاس بخورند.
3. دیورتیک طبیعی
گیلاس به ‌دلیل پتاسیم بالا دفع ادرار و مواد سمی از خون را تسریع می‌کند؛ خوردن گیلاس در حفظ سلامت کلیه‌ها و عملکرد مطلوب آنها نقش دارد. دم‌‌کرده‌ ساقه‌های ریز گیلاس نیز تأثیر دیورتیک و خنک‌کننده دارد و در مقابله با احتباس آب بدن مؤثر است. 
4. تسهیل عملکرد گوارش
گیلاس مقدار فراوانی فیبر دارد که برای تسهیل گوارش بسیار مؤثر است؛ وجود سوربیتول در قندهای این میوه تأثیر ملین خفیفی دارد و از همین‌رو به‌عنوان راهکار طبیعی مقابله با یبوست شناخته می‌شود؛ چنین تأثیری به بهبود سلامت کولون نیز کمک می‌کند. 
5. محافظت از پوست
آنتوسیانین‌ موجود در گیلاس باعث رنگ قرمز این میوه می‌شود؛ این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در تشکیل اسیدهای آمینه ضروری برای عملکرد مطلوب اندام‌‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، آنتوسیانین‌ها همچنین از سلو‌ل‌های بدن در برابر پیری پوست و آسیب‌ پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌کنند. 
6. مقابله با کم‌خوابی
براساس یکی از مطالعات، گیلاس حاوی ملاتونین است که در تنظیم سیکل خواب و بیداری نقش دارد؛ خوردن این میوه روند پیری را کاهش می‌‌دهد و خواب را تنظیم می‌کند. از این رو، افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند بهتر است این میوه در رژیم غذایی خود بگنجانند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی