[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آش گوجه‌فرنگی ، روزنامه شیراز نوین

آش گوجه‌فرنگی یک آش اصیل ایرانی است که با ورود گوجه‌فرنگی به ایران به وجود آمد؛ این آش بسیار خوش‌مزه از گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود که طعم گوجه در آن، ترکیب فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. همچنین این آش به دلیل وجود گوجه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند جهت بالا بردن ایمنی بدن در بیماری‌ها استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش گوجه‌فرنگی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای ۴ نفر
گوجه‌فرنگی:    نیم‌کیلوگرم
برنج: یک پیمانه
پیاز متوسط:    ۲ عدد
سبزی آش(تره و جعفری و گشنیز): ۳۰۰ گرم
لوبیاچیتی یا لوبیا چشم‌بلبلی: یک پیمانه
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
زردچوبه و نمک و فلفل: به میزان لازم

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه آش گوجه‌فرنگی خوش‌مزه، ابتدا لوبیاچیتی را از شب قبل در یک کاسه آب خیس می ‌کنیم تا هم نفخ آن به طور کامل گرفته شود و هم زودتر پخته شود؛ در ادامه برنج را یک ساعت قبل از پخت خیس می‌کنیم.
 مرحله دوم
در یک قابلمه مناسب، لوبیاچیتی به همراه آب را روی حرارت قرار داده تا بپزد و بعد از پخت آن را از یک صافی عبور می‌‌دهیم. پیاز را به صورت نگینی خرد می‌‌کنیم و در قابلمه‌ای که برای پخت در نظر گرفته‌ایم با روغن تفت می‌‌دهیم.
 مرحله سوم
در این مرحله بعد از سرخ شدن پیازها، زردچوبه را اضافه می‌‌کنیم و تفت می‌‌دهیم. ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید و بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم می‌کنیم.
 مرحله چهارم
سپس برنج را به مواد قابلمه اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا نیم‌پز شود؛ بعد از نیم‌پز شدن برنج، سبزی آش را اضافه می‌‌کنیم تا بپزد، حالا گوجه‌فرنگی را به مواد داخل قابلمه اضافه می‌‌کنیم و رب گوجه‌فرنگی را با آب رقیق می‌‌کنیم.
 مرحله پنجم
سپس همراه با لوبیا به مواد آش اضافه می‌‌کنیم و در آش را می‌‌گذاریم و اجازه می‌‌دهیم که آش با حرارت ملایم بپزد؛ در صورت کم بودن آب آش، به آن کمی آب جوش اضافه می ‌کنیم. نمک، فلفل و آب‌غوره را در ده دقیقه آخر پخت به آش اضافه می‌‌کنیم.
 مرحله ششم
آش گوجه‌فرنگی به تند بودنش مشهور است، پس به اندازه کافی به آن فلفل اضافه می‌‌کنیم. در آخر پس از این که آش به غلظت مورد نظر رسید، آن را سرو می‌‌کنیم. 
برای تزئین آش از کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ  استفاده می‌‌کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی