[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۴۹
  • دوره جدید

برخی علائم ناتوانی یادگیری، روزنامه شیراز نوین

ناتوانی یادگیری خیلی از بچه‌ها را در دوران دبستان وقتی معلم یا والدین کودک متوجه می‌شوند که او نمی‌تواند یک بازی را تا انتها دنبال کند یا تکالیفی که باید انجام دهد را تکمیل نماید؛ اما بقیه بچه‌ها راه‌های پیچیده‌ای برای پوشاندن مشکلات یادگیری خویش پیدا می‌کنند و به خاطر همین، این ناتوانی یادگیری تا زمانی که وی به سن نوجوانی برسد و مشکلات درسی و زندگی‌اش بیشتر شود، نمود پیدا نمی‌کند. بیشتر ناتوانی‌های یادگیری در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرد: کلامی و غیرکلامی.
یادگیری کلامی
افرادی که دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند با کلمات، چه نوشتنی و چه گفتنی مشکل دارند. متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع این ناتوانی، خوانش پریشی نام دارد که در آن فرد با تشخیص و پردازش حروف و صداهای مربوط به آن مشکل دارد. به این دلیل، افراد مبتلا به خوانش پریشی، با خواندن و نوشتن تکالیف خود مشکل دارند! برخی افراد که دچار ناتوانی یادگیری کلامی هستند ممکن است قادر به خواندن یا نوشتن در حد معمول باشند اما با بقیه جنبه‌های زبان مشکل دارند.
یادگیری غیرکلامی
افرادی که دچار ناتوانی یادگیری غیرکلامی هستند، با پردازش آنچه می‌بینند مشکل دارند. آنان قادر به دریافت جزئیات تصویری مثل اعداد نوشته شده روی تخته سیاه و امثال این نیستند. مثلاً برخی از افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی ممکن است علامت (+) را با (-) اشتباه بگیرند. برای بیشتر افراد در دوران نوجوانی، اولین نشانه بارز بیشتر ناتوانی‌های یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که متوجه می‌شوند مدت زمانی که برای درس خواندن وقت می‌گذارند با عملکرد آن‌ها مطابقت ندارد. یا فرد ممکن است احساس کند اشکالی در او وجود دارد و یک جای کار لنگ می‌زند. اولین قدم برای تشخیص ناتوانی یادگیری بررسی مشکلات شنوایی یا بینایی است. بعد از آن فرد به یک روانشناس یا متخصص یادگیری معرفی می‌شود تا وی را با استفاده از آزمایشات مخصوص به تشخیص این بیماری کمک کند.

 

حمیده حسن زاده خانکهدانی،هنر آموز هنرستان قدس، ناحیه یک شیراز
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی