[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این محصولات لبنی دارای شکر زیادی هستند، روزنامه شیراز نوین

امروزه بسیاری از محصولات غذایی با برچسب کم‌چرب به فروش رسیده و مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند این غذاها سالم‌تر هستند در حالی که بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد؛ محصولات کم‌چرب معمولاً حاوی قند و شکر زیادی هستند.
به گزارش بهداشت نیوز، براساس تحقیقات جدید انجام‌شده در آلمان، مشخص شد قرار دادن برچسب کم‌چربی روی غذاها ممکن است برای تولیدکنندگان مواد غذایی بیشتر از ارزش آن مشکل ایجاد کند. محققان دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ در این رابطه می‌گویند در حالی که این عمل از نظر فنی درست و با نیت مثبت تولیدکنندگان تهیه می‌شود، مصرف‌کنندگان نباید تصور اشتباهی در مورد آنچه می‌خورند و می‌نوشند داشته باشند.
محققان دریافتند وقتی که بسیاری از خریداران برچسب‌های مواد غذایی را با عنوان  کم‌چرب  می‌بینند، تصور می‌کنند که این محصول حاوی قند کمتری نیز است که این موضوع همیشه درست نیست. این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد بسیاری از غذاهای کم‌‌چرب معمولاً دارای همان میزان قند سایر محصولات عادی هستند.
پس از گفتن این واقعیت به مصرف‌‌کنندگان، بسیاری از پاسخ‌‌دهندگان مطالعه در واقع احساس کردند که توسط برچسب‌‌ها فریب خورده‌‌اند و اعلام کردند که از این پس تمایل کمتری به خرید محصولات خاص کم‌چرب دارند. این تیم در مجموع سه آزمایش را برای دستیابی به این یافته‌ها انجام داد که همه آنها بر این موضوع متمرکز بودند که چگونه اطلاعات نمایش داده شده در بسته‌بندی محصولاتی مانند ماست بر ادراکات و رفتارهای خرید بعدی تأثیر می‌گذارد.
 در این میان کمتر کسی تصور می‌کرد که یک سطل ماست کم‌چرب دارای حجم بسیار زیادی از شکر باشد. دکتر استفن جان، سرپرس این مطالعه درباره واقعیت فوق می‌گوید: ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا اطلاعات مربوط به محتوای چربی کاهش یافته، درک کلی یک محصول را تغییر داده است یا خیر. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در مطالعه به درستی میزان کالری کمتر ماست کم‌چرب را تخمین زدند.
در همین حال، مصرف‌‌کنندگان بر این باور بودند که ماست‌های کم‌چرب حاوی قند کمتری نسبت به سایر ماست‌‌هایی هستند که برچسب کم‌‌چربی نداشتند. در طول آزمایش دوم و سوم به برخی از شرکت‌‌کنندگان محصول کم‌‌چرب با اطلاعات تغذیه‌‌ای واقعی که در قسمت جلوی آن چاپ شده بود، نشان داده شد. این موضوع باعث شد که آن گروه نظرات خود را در مورد محتوای قند اصلاح کنند، اما با افزایش آگاهی تمایل آنها به خرید این اقلام نیز کاهش یافت.
دکتر جان در این رابطه می‌‌گوید: بسیاری از مردم می‌‌خواهند سالم غذا بخورند، اما به دلایل مختلف این کار را انجام نمی‌دهند. اطلاعات روی بسته‌بندی مواد غذایی نیز در این امر نقش دارد، زیرا می‌تواند ادراکات مصرف‌‌کننده را تحت‌تأثیر قرار دهد.
نویسندگان مطالعه گفته‌اند که تولیدکنندگان خاصی از این اثر بهره می‌برند؛ به عنوان مثال، در استرالیا، یک ترکیب کیک به‌عنوان «۹۷ درصد بدون چربی» تبلیغ می‌‌شد که حاوی ۵۵ درصد شکر بوده و مصرف‌کنندگان این موضوع را نمی‌دانستند.
بنابراین توصیه می‌شود اگر این بار قصد خرید محصولی کم‌چرب را داشتید، ابتدا میزان قند و شکر آن را بررسی کرده و سپس محصول را خریداری کنید. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Food Quality and Preference منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی