[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

عشق کوفی جای مختارنامه را پر می‌کند، روزنامه شیراز نوین

تهیه‌کننده برنامه «علامت» که یکی از برنامه‌سازان گروه معارف است،‌ با اشاره به وضعیت صداوسیما تأکید کرد که «نباید در ایام و مناسب‌هایی مانند محرم انتظار داشت هر شبکه یک سریال داستانی جدید تولید کند» و در عین حال گفت: سریال «عشق کوفی» می‌تواند جای خالی سریالی مانند «مختارنامه» را پر کند.
به گزارش ایسنا، سیدمجید اکرمی، تهیه‌کننده برنامه «علامت» درباره فرم و محتوای جدید برنامه‌اش در فصل سوم نکاتی را اشاره کرد. این برنامه‌ساز همچنین به این پرسش پاسخ داد که چرا تلویزیون در سال‌های اخیر، تولید آثار نمایشی در محرم را جدی نگرفته است.
او ابتدا درباره فرم «علامت» در فصل سوم ویژه محرم توضیح داد: از شب اول محرم برنامه «علامت» روی آنتن رفته است و تا شب تاسوعا ادامه دارد. رویکرد برنامه نسبت به قبل از لحاظ فرم تغییر کرده است و این فصل که فصل سوم محسوب می‌شود در استودیو ضبط نشده و داخل حسینیه ارشاد ضبط شده است. در واقع امسال برای اولین بار ما سنت‌شکنی کردیم. «عاشورا؛ به خوانش مؤنث» شعار اصلی برنامه است.
آزادی سرفصل اصلی «علامت» امسال است
وی در ادامه توضیح داد: سرفصل اصلی برنامه «علامت» در این فصل، «آزادی» است که آن ‌را در قالب داستان‌هایی از بانوانی که یا در کربلا حاضر بودند و یا می‌توانستند حاضر باشند و نیامدند، بیان کردیم. این خوانش براساس یک آزادی سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد و در هر قسمت به یک سؤال اساسی در برنامه می‌رسیم و درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم. «علامت» حدود یک سال است که روی آنتن شبکه دو سیماست و دارای سه فصل بوده که تاکنون دو فصل پخش شده و فصل سوم برای ماه محرم تدارک دیده شد که در حال پخش است.
تلویزیون در بخش نمایش کارهای محرمی ضعیف است؟
تهیه‌کننده «علامت» سپس در واکنش به این پرسش که چرا تلویزیون مناسبت محرم را به لحاظ نمایشی آن‌طور که باید جدی نگرفته است؟ و آیا پس از خداحافظی تلویزیون با «مختارنامه» پس از 13 سال، آثار جایگزین می‌توانند برای مخاطب کافی باشند، گفت: کار نمایشی دو الزام مهم دارد؛ یکی بحث مطالعه، پژوهش، نویسندگی و پیش‌تولید است و دیگری که مهم‌تر است، هزینه و بودجه است. سازمان صداوسیما در سال‌های مختلف روی پروژه‌های کلانی سرمایه‌گذاری کرده و می‌کند و همان پروژه‌ها می‌شود کارهای ویژه‌اش؛ مثل «مختارنامه»، «یوسف پیامبر» و ... که تولیدشان کار راحتی نیست و اساساً کار بسیار پیچیده‌ای است و اصلاً نمی‌توانیم آن را با نمونه ساده برنامه‌سازی مقایسه کنیم. به همین دلیل است که وقتی سریالی مثل «مختارنامه» یک بار ساخته می‌شود، چندین سال پخش می‌شود و همین چندین سال پخش شدنش می‌شود تکرار.
«عشق کوفی» می‌تواند جای خالی «مختارنامه» را پر کند
این برنامه‌ساز در ادامه به سریال «عشق کوفی» اشاره و بیان کرد: امسال مجموعه‌ای با عنوان «عشق کوفی» را داریم و شنیده‌ام که می‌تواند جای خالی «مختارنامه» را پر کند، ولی اینکه تصور کنیم همه شبکه‌ها باید سریال جدید برای این ایام تولید کنند به نظرم شدنی و عقلانی نیست چون اساساً کار نمایشی به خصوص در ژانر تاریخی و مذهبی دشوار است.
تهیه‌کننده «علامت» همچنین درباره لزوم استفاده از مدل‌های جدید برنامه‌سازی‌ مانند رئالیتی‌شو و مسابقه که مانند برنامه «محفل» می‌تواند در جذب مخاطب برنامه‌های معارفی و مناسبتی مؤثر باشد، اظهار کرد: اتفاقاً مدل برنامه «محفل» را اکنون در «برنامه معلی» در شبکه سه سیما می‌توانید مشاهده کنید یا به‌عنوان مثال برنامه‌ای تحت عنوان «ناگهان حسین» برای شبکه دو سیما که آن هم در حوزه تعزیه‌خوانی است. به نکته‌ای اشاره می‌کنم و آن این است، اینکه ما کار نمایشی را صرفاً در سریال ببینیم به نظرم خطاست.
وی توضیح داد: ما در برنامه‌سازی‌مان هم می‌توانیم بخش نمایش داشته باشیم. به عنوان مثال ما خودمان در برنامه «علامت» ویژه محرم، دو بخش داستانی و نمایشی اضافه کردیم، هم آغاز برنامه و هم در پایان. در واقع قالب‌هایی را شکل دادیم و مدل‌های مختلفی را اجرا کردیم که ایجاد جذابیت کند، ولی اینکه فقط توقع سریال داشته باشیم از دیدگاه من برنامه‌ساز معقول نیست چون مراحل خاص خودش را دارد.
فعلاً قضاوت نکنیم
تهیه‌کننده «علامت» در پایان و در تکمیل این بحث تأکید کرد: شاید اگر دو سال دیگر این سؤال و خواسته را داشته باشیم که چرا تلویزیون در بخش نمایشی در ایام محرم غفلت کرده است کمی به انصاف نزدیک‌تر باشد. البته ممکن است دو سال بعد هم ببینیم که اتفاقات جدیدی رخ نداده است، اما الآن قضاوت کردن در این باره شاید خیلی منطقی نباشد. 
فصل سوم ویژه برنامه «علامت» هم‌زمان با نخستین روز محرم از شبکه دو سیما پخش شد. «علامت» کاری از گروه معارف اسلامی‌ شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی سید مجید اکرمی و کارگردانی مصطفی ملوان است که در ۸ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تهیه شده و هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۵ صبح و حوالی ساعت ۱۴ است.
فصل اول برنامه «علامت» پیرامون قیام سیدالشهدا(ع)، دشمن‌شناسی، شناخت اخلاق، روش و بدعت‌های یزید، راه‌های مقابله با فسق که به عفت و زندگی عفیفانه از ۱۲ شهریور سال گذشته در ۱۴ قسمت پخش شد.
فصل دوم این برنامه هم به بررسی وقایع تاریخی و اوضاع فرهنگی اجتماعی کوفه در زمان حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخت که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۷ قسمت روی آنتن رفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی