[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

رژیم غذایی کم فیبر در بارداری به مغز نوزاد آسیب می رساند، روزنامه شیراز نوین

رژیم غذایی کم فیبر در بارداری
به مغز نوزاد آسیب می رساند

تحقیقات نشان می دهد که فیبر بسیار کم در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری ممکن است رشد ذهنی کودک را کُند نماید.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که رژیم غذایی کم فیبر در دوران بارداری عملکرد اعصاب مغز را در فرزندان کُند می‌کند. حال مطالعه جدید، همین تأثیر را در انسان‌ها نشان می‌دهد.
«کانیو میاکه»، سرپرست این مطالعه از دانشگاه یاماناشی ژاپن، گفت: «اکثر زنان باردار در ژاپن فیبر غذایی بسیار کمتری نسبت به مقدار توصیه شده مصرف می‌کنند.»
میاکه در ادامه افزود: «نتایج ما شواهد تقویت‌کننده‌ای ارائه کرد مبنی بر اینکه سوءتغذیه در دوران بارداری با افزایش خطر تأخیر رشد عصبی در کودکان مرتبط است.»
برای این مطالعه، محققان رشد کودکانی را که مادرانشان بیشترین فیبر را می‌خوردند با مادرانی که فیبر کمتری مصرف می‌کردند، مقایسه کردند. این مطالعه شامل ۷۶۰۰۰ جفت مادر و نوزادی بود که بخشی از مطالعه محیط زیست و کودکان ژاپن بودند.
در مقایسه با کودکانی که مادرانشان بیشترین فیبر را در دوران بارداری می‌خوردند، کودکانی که مادرانشان کمترین فیبر را مصرف می‌کردند، بیشتر احتمال داشت که تأخیر در رشد عصبی را نشان دهند. تأخیرها بر مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و مهارت‌های شخصی-اجتماعی تأثیر می‌گذارد.
محققان همچنین شاهد تأخیر در حرکت و هماهنگی بودند.
منابع خوب فیبر رژیمی شامل آجیل و دانه‌ها، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی