[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

وقتی کله‌پاچه خام کمیاب می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز گفت: در پی خرید کله‌پاچه خام به قیمت بالاتر از نرخ مصوب توسط خریدار تهرانی، رسته کله‌پز (طباخی) صنف پزندگان شیراز با کمبود مواد اولیه مواجه شده و اتحادیه صنف پزندگان شیراز به‌طور کامل با رایزنی با مسئولان ذی‌ربط، از این رسته صنفی به حمایت می‌پردازد. 
صنف پزندگان شیراز که از دیرباز روند کارشان به این صورت بوده که سود پایینی در فروش محصولات خود از مشتری دریافت کنند تا مردم بیشتر قدرت خرید داشته باشند، اکنون به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه مثل حبوبات، گوشت و... مجبور شده‌اند با بازار به‌صورت یکسان بالا بیایند؛ و اما مشکل کنونی این صنف گران شدن و البته کمیاب شدن کله‌پاچه خام است که این روزها رسته کله‌پز (طباخی) صنف پزندگان شیراز را با مشکلات جدی مواجه کرده است. رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز در این خصوص توضیحاتی داده و خواستار ورود و حمایت استاندار محترم فارس از این صنف است:
صمد روشن‌ضمیر در گفت‌وگو با شیرازنوین، به مشکلاتی که طی 2 هفته گذشته برای رسته کله‌پز (طباخی) صنف پزندگان شیراز پیش آمده، اشاره می‌کند و می‌گوید: خریداری از تهران به شیراز آمده و کله‌پاچه خام را بالاتر از نرخ مصوب از کشتارگاه‌های استان فارس خریداری می‌کند که این امر موجب شده تا صنف ما با کمبود کله‌پاچه خام مواجه شود؛ یک نکته دیگر اینکه در حال حاضر این وضعیت سبب شده که قیمت یک دست کله‌پاچه خام از پخته گران‌تر شود.
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز ادامه می‌دهد: پیش از این یک دست کله‌پاچه خام به صنف ما به مبلغ 200هزار تومان فروخته می‌شد، اما خریدار تهرانی هر دست کله‌پاچه خام را به مبلغ 300هزار تومان خریداری می‌کند و همین امر موجب شده تا کله‌پاچه بیشتری خریداری کرده و مواد اولیه صنف ما را از شیرازی که حق اصناف این شهر است، خارج کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه صنف پزندگان شیراز در این خصوص پیگیری انجام داده است هم اظهار می‌کند: در این خصوص مراجعات و نامه‌نگاری‌هایی به اتاق اصناف مرکز فارس، فرمانداری شیراز، استانداری فارس و سایر نهادها داشته‌ایم و از دکتر ایمانیه، استاندار محترم استان فارس تقاضا داریم برای حمایت از صنف پزندگان که قشر ضعیف و مردم‌داری هستند، وارد عمل شوند و اجازه ندهند که سفره پزندگان و همچنین مردم کوچک‌تر 
شود.
 راهکار پیشنهادی رئیس اتحادیه پزندگان شیراز
روشن‌ضمیر در ادامه عنوان می‌کند: پیشنهاد من به عنوان رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز این است که کشتارگاه‌های استان، ابتدا کله‌پاچه خام مورد نیاز رسته کله‌پز صنف پزندگان شیراز را تأمین کند و پس از آن مازاد کله‌پاچه خام موجود را به استان‌ها و شهرهای دیگر بفروشند و بدین صورت، ما دخالت یا مخالفتی نخواهیم داشت.
او تصریح می‌کند: از جهاد کشاورزی فارس تقاضا داریم تا ناظری در کشتارگاه‌ها برای نظارت بر توزیع کله‌پاچه و آلایشات مستقر کند و هر سرویس و سفارش گوشت و کله‌پاچه را به واحدهای صنفی یا هر مشتری دیگری به ثبت برساند؛ بدین شکل دیگر با مشکلاتی همچون کم‌فروشی، قاچاق و... مواجه نخواهیم بود. همچنین از اداره کل تعزیرات استان فارس هم تقاضا داریم برای نظارت بر یکسان‌سازی قیمت کله‌پاچه اقدام کند. روشن‌ضمیر همچنین بر این باور است که مدیریت توزیع کله‌پاچه خام باید در دست صنف پزندگان باشد و نه صنف گوشت‌فروشی و قصابی.
وی تأکید می‌کند: اتحادیه صنف پزندگان شیراز آمادگی همکاری برای انجام نظارت و هرگونه پیگیری را دارد تا کله‌پاچه خام با قیمت مناسب به دست رسته کله‌پز و متعاقب آن به دست مردم عزیزمان برسد. از استاندار محترم فارس صمیمانه تقاضا داریم حمایت خود را از این صنف و رسته داشته باشند؛ در غیر این صورت روزبه‌روز شاهد تعطیلی واحدهای صنفی این رسته خواهیم بود.
 دست‌فروشانی که معاش کسبه و سلامت مردم را به مخاطره انداخته‌اند
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دست‌فروشانی مانند جگرگی‌ها، آش‌فروشان سیار و... که بعضاً بهداشت را نیز رعایت نمی‌کنند، اظهار می‌کند: این دست‌فروشان که نظارتی هم بر آنها انجام نمی‌شود، هم سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند و هم کاسبی اعضای صنفی مانند پزندگان را کساد کرده‌اند؛ چه بسا امسال همین فعالیت دست‌فروشان موجب شده تا حدود 20 تا 30 واحد صنفی دارای پروانه کسب ما متقاضی انصراف و ابطال پروانه خود شوند. او می‌افزاید: با تلاش‌های بسیار ما موفق شدیم تا آش سبزی شیرازی را به ثبت ملی برسانیم، اما زمانی که یک دست‌فروش آش بی‌کیفیت به دست مشتریانی که مسافر هستند یا اولین بار است آش سبزی را می‌چشند، می‌دهد، طبعاً قدمت و برند بودن این آش را هم زیر سؤال می‌برد.
وی در پایان تصریح کرد: بهداشت و دامپزشکی به طور مستمر بر واحدهای صنف پزندگان شیراز نظارت و بازرسی دارد و باید در خصوص دست‌فروشان مواد غذایی هم همین روند در پیش گرفته شود؛ چون سلامت مردم از همه‌چیز 
مهم‌تر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی