[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

رمز و راز جوانی مغز چیست؟، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص علوم اعصاب گفت: راهکارهای مختلف و مؤثری برای افزایش ذخیره مغزی و جوانی آن توسط مراکز دانشگاهی و تیم‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا معرفی شده که یکی از مهم‌ترین آنها خودمراقبتی است.
به گزارش مشرق، دکتر هیوا محمدی با بیان اینکه مغز انسان از شروع دهه سوم زندگی روزانه تعداد قابل‌توجهی از سلول‌های عصبی(نورون) خود که بلااستفاده مانده است را از دست می‌دهد افزود: فرآیند پیری مانند تمام اندام‌های دیگر، مثل پوست، بینایی، مو، و سیستم اسکلتی-عضلانی در مغز و سیستم عصبی هم اتفاق می‌افتد و متأسفانه فرآیند پیری مغز مثل پیری پوست یا مو به شکل عینی قابل‌مشاهده نیست و عموم شهروندان از اساس هیچ توجهی به آن ندارند.
وی اضافه کرد: از طرفی شروع پیرمغزی مانند تحلیل سیستم عضلانی یا شروع مشکلات گوارشی ایجاد درد نمی‌کند و معمولاً به شکل پیشرونده و خاموش اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل مورد توجه افراد و سیستم های بهداشتی نیست؛ این مسئله به خصوص با روند پیری جمعیت در ایران و بسیاری از نقاط دیگر جهان بسیار مهم است.
عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه راه‌کارهای مختلف و مؤثری برای افزایش ذخیره مغزی توسط مراکز دانشگاهی و تیم‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا معرفی شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات خودمراقبتی است، چکاب‌های دوره ای و مراقبت از خود در مقابل عوارض بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، فشارخون و اختلالات هورمونی مسئله بسیار مهمی در مراقبت از مغز است؛ البته هم‌زمان پرهیز از سیگار، مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی مسئله مهمی است که تحقیقات مختلف روی مضرات آن برای سیستم عصبی اتفاق نظر دارند.
دکتر محمدی مسئله مهم دیگر را در این خصوص تغذیه دانست و گفت: مانند دیگر سیستم‌های فیزیولوژیک بدن، تغذیه سالم، اساس سلامت مغز است؛ پرهیز از غذاهای پرچرب و پرنمک و دارای افزودنی از یک طرف و مصرف غذاهای دریایی، سبزیجات تازه و میوه‌ها برای سلامت مغز لازم است و هم‌زمان مغز علاوه بر خوراک تغذیه‌ای، نیازمند خوراک حسی، شناختی و هیجانی است. وی ادامه داد: مطالعه، راه مناسب دیگری برای تأمین نیاز شناختی مغز است و از طرفی داشتن روابط خانوادگی، عاطفی و اجتماعی مناسب برای داشتن مغز سالم ضروری است و فرآیند پیر شدن مغز را عقب می اندازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل خیلی مهم برای داشتن مغز سالم و پیشگیری از پیری زودهنگام آن، خواب کافی و باکیفیت است هم گفت: متأسفانه والدین با افتخار شب‌زنده‌داری‌های فرزندانشان را برای قبولی در امتحانات مختلف تعریف می‌کنند؛ در حالی که خواب از معدود نیازهای فیزیولوژیک است که اثرات ماندگار و غیرقابل جبرانی روی مغز می‌گذارد؛ بدن انسان بسته به سن فرد به ساعات مشخصی از خواب شبانه نیاز دارد و رعایت این مسئله برای داشتن مغز سالم و پیشگیری از پیر شدن آن لازم است.
دکتر محمدی با بیان اینکه مسئله بسیار مهم دیگر یادگیری مهارت‌های جدید است، عنوان کرد: برای داشتن مغزی توانمند و سالم و مقاوم باید به صورت مداوم آن را به چالش کشید؛ یادگیری زبان دوم و سوم یکی از بهترین راه‌هاست و بهتر است سعی کنیم شرایط دوزبانه و سه‌زبانه شدن را برای کودکان فراهم کنیم.
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه موضوع بسیار مهم دیگر فعالیت فیزیکی و ورزش است هم گفت: مغز برای داشتن بهترین عملکرد نیاز به یک سیستم خون‌رسانی(قلبی-عروقی) سالم و قوی دارد؛ فعالیت فیزیکی باعث می‌شود خون‌رسانی به مغز به بهترین شیوه انجام شود و هم‌زمان، ورزش و فعالیت فیزیکی بهترین راه برای حفظ تناسب اندام و پیشگیری از افزایش وزن و چاقی است.
دکتر محمدی در پایان توصیه کرد: افراد باید به فکر سلامت مغز و افزایش ذخیره مغزی خود باشند؛ این مسئله باعث افزایش طول عمر باکیفیت می‌شود و افزایش ذخیره مغزی با برنامه‌های بازتوانی شناختی ممکن است. وی تأکید کرد: توجه به علائم مرتبط با اختلالات شناختی و مشکلات روانی و مراجعه به‌هنگام به متخصصان مربوطه هم بسیار مهم است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی