[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

طرز تهیه کبه عربی ، روزنامه شیراز نوین

کبه یکی از انواع غذاهای معروف و پرطرفدار کشورهای عربی است که در جنوب کشورمان طرفداران بسیار دارد؛ برای مشاهده این آموزش اشپزی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
برنج نیم‌دانه: ۴ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط
زرشک(اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو(اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۵ پیمانه
جعفری: ۱ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: ۱ عدد
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
پودر هل و دارچین: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه کبه برنج ابتدا باید برنج را به صورت کته بپزیم؛ برای این منظور برنج را به همراه ۵ پیمانه آب، زعفران دم‌کرده و مقداری نمک داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب به طور کامل جذب برنج شود و برنج بپزد.
 مرحله دوم
وقتی کته آماده شد آن را کنار می‌گذاریم تا خنک شود؛ در همین حین پیازها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا زمانی که پیاز سبک شود، سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه می‌کنیم.
 مرحله سوم
گوشت را خوب تفت می‌دهیم تا تغیر رنگ دهد، سپس مقداری پودر هل، دارچین، فلفل‌سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و پس از اینکه ادویه‌ها با مواد ترکیب شدند، وسط تابه را باز کرده و رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنیم.
 مرحله چهارم
حالا رب گوجه‌فرنگی را خوب تفت می‌دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود، سپس در صورت تمایل جعفری خردشده، زرشک و گردو را اضافه می‌کنیم و پس از چند دقیقه تفت دادن یک لیوان آب اضافه می‌کنیم تا گوشت به طور کامل مغز خت شود.
 مرحله پنجم
پس از اینکه آب درون تابه به طور کامل جذب مواد شد، تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم. پس از اینکه کته سرد شد باید آن را چرخ کنیم؛ می‌توانید برای له شدن کته آن را در مخلوط‌کن بریزید یا با گوشت‌کوب بکوبید تا کاملاً له شود.
 مرحله ششم
پس از اینکه برنج کاملاً یکدست شد، دستمان را با آب مرطوب می‌کنیم و به اندازه یک پرتقال از کته برمی‌داریم و به شکل بیضی پهن می‌کنیم، سپس یک قاشق از مایه گوشت چرخ‌کرده روی کته قرار می‌دهیم و لبه‌های کته را جمع می‌کنیم.
 مرحله هفتم
کبه به طور سنتی به صورت بیضی‌شکل جمع می‌شود؛ شما می‌توانید به هر شکلی دوست دارید کبه‌ها را شکل دهید. به همین صورت تمام مواد را درست می‌کنیم و برای سرخ کردن مانند فلافل در یک تابه گود به حدی روغن می‌ریزیم که کبه‌ها در روغن شناور باشند.
 مرحله هشتم
اکنون تخم‌مرغ را در یک کاسه خوب می‌زنیم تا بافتش یکدست شود، سپس کبه‌ها را در تخم‌مرغ می‌غلتانیم و در روغن می‌اندازیم تا سرخ شوند. حرارت زیر تابه باید کاملاً ملایم باشد تا داخل کبه هم سرخ شود و خمیر نماند.
 مرحله نهم
پس از اینکه رنگ کبه‌ها طلایی شد،  آنها را از روغن خارج می‌کنیم و روی دستمال حوله‌ای یا توری فلزی قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آنها خارج شود. در پایان کبه‌ها را در ظرف مورد نظرمان می‌چینیم و به همراه سس دل‌خواه سرو می‌کنیم.
نگهداری طولانی‌مدت کبه
برای اینکه بتوانیم کبه را مدت طولانی نگهداری کنیم، باید کبه‌ها را آماده کنیم و داخل یک سینی درون فریزر قرار دهیم تا کاملاً خنک شوند، سپس از فریزر خارج کنیم و بسته‌بندی کنیم و مجدداً در فریزر نگهداری کنیم.
توجه داشته باشید که اگر کبه‌ها را قبل از فریزر کردن در فریزر قرار ندهیم تا کاملاً خنک شوند، به هم می‌چسبند و ظاهرشان خراب می‌شود. 
برای سرخ کردن کبه‌های یخ‌زده هم نیاز نیست صبر کنیم تا یخ آنها باز شود و می‌توانیم به همان صورت آنها را سرخ کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی