[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

رشد بیماری خاموش انسان و حیوان ، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در سلامت و اقتصاد جامعه، از افزایش موارد ابتلا به کیست هیداتید در استان فارس خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان‌زاده» در کمیته کیست هیداتید که با حضور نمایندگان اداره کل سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: این بیماری‌ها بین حیوانات مشترک هستند و انسان، میزبان تصادفی است و نقش مستقیم ندارد؛ به همین دلیل برای کنترل این بیماری‌ها باید بر چرخه زندگی حیوانات نظارت و کنترل داشته باشیم.
او افزود: با توجه به تمایل بسیاری از خانواده‌ها و افراد به نگهداری از حیوانات در منزل، این موضوع نیازمند مدیریت صحیح است؛ زیرا حیوانات و به ‌ویژه سگ و گربه، بیماری‌‌های مشترک زیادی با انسان دارند.
دکتر رضاییان‌زاده با اشاره به افزایش موارد گزارش شده کیست هیداتید در استان، بیان کرد: کیست هیداتید یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده، انسان بر اثر تماس تصادفی یا مصرف آب و سبزی‌های آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می‌‌شود.
او ادامه داد: با توجه به مقاومت بسیار بالای تخم‌های این انگل در محیط و بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، یک سگ آلوده می‌تواند دوهزار و هفتصد گوسفند را آلوده کند.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تأکید بر اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در سلامت و اقتصاد جامعه اظهار کرد: شناسایی سگ‌‌های صاحب‌‌دار و گله‌ای و تجویز داروی ضدانگل «پرازیکوانتل» به صورت هر 6 هفته یک بار، شست‌وشوی صحیح سبزی‌ها، مدیریت سگ‌های ولگرد از سوی ارگان‌‌های ذی‌ربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتارهای قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه‌‌های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه‌‌ها، قصابان و دامداران در زمینه این بیماری و جلب مشارکت مسئولان و مردم، از اقدامات مؤثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است. دکتر رضاییان‌زاده به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل، با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی، مراقبت‌های بهداشتی موردنیاز حیوان خود را دریافت کرده و بر اساس توصیه‌های دامپزشک کلینیک، اقدامات لازم را انجام 
دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی