[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

با این روند، وضعیت داوری‌ درست نمی‌شود ، روزنامه شیراز نوین

سرمربی و مربیان لیگ برتری در فصل جاری در صورت انتقاد از داوران تا اطلاع ثانوی محروم می‌شوند؛ سؤال اینجاست که آیا این آرا تأثیری در قضاوت داوران داشته یا خیر؟ به گزارش ایسنا، اظهار نظر مربیان و بازیکنان پس از مسابقات لیگ برتر، اغلب اوقات به صورت ناخواسته به عملکرد تیم داوری اختصاص دارد. پیش از فصل جاری لیگ برتر، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت برای حفظ تمرکز داوران و همچنین جلوگیری از شکل‌گیری هجمه‌ها توسط باشگاه‌ها علیه یکدیگر، دست به اقدام جدیدی بزند؛ مقرر شد در صورتی که اظهار نظر هر یک از عوامل باشگاه پس از مسابقات لیگ برتر علیه داوری تند و بحث برانگیز بود، فرد خاطی با صدور دستور موقت تا اطلاع ثانوی محروم شود و با حضور در کمیته انضباطی، تکلیف آن مشخص شود. با گذشت ۸ هفته از مسابقات لیگ برتر تا به امروز محمود فکری و سیروس دین محمدی از هوادار، سید مهدی رحمتی از نساجی، منصور باقری از پیکان، سید مجتبی حسینی و مهران موسوی از آلومینیوم اراک و اخیراً هم جواد نکونام از استقلال تهران با این دستور محروم شده‌اند. در فصل‌های گذشته کمیته انضباطی نسبت به مصاحبه‌ها بی‌توجه نبود و در صورت لزوم به تخلفات این چنینی رسیدگی می‌کرد، اما سخت‌گیری بیش از اندازه در فصل جاری موجب شده تا بازیکنان و مربیان حتی از کوچکترین انتقاد ممکن هم خودداری کنند که به نوعی نشان‌دهنده زیاده‌روی کمیته در این‌باره است. البته این سخت‌گیری هم به این شکل است که صرفاً مربیان را به یک جلسه محرومیت تعلیقی محروم می‌کنند که در صورت تکرار در طول فصل جاری فعال شود و به‌ زعم خود می‌توانند به این شکل جلوی اظهارات علیه اشتباه‌های داوری را بگیرند. به طور مثال، در بازی هفته هشتم لیگ برتر عارف حاجی عیدی(بازیکن آلومینیوم اراک) روی محمدحسین مرادمند(بازیکن استقلال) مرتکب خطایی شد که با تأیید اکثر کارشناسان باید اخراج می‌شد، اما کارت زرد دریافت کرد. پس از بازی این هفته آلومینیوم مقابل استقلال، مجتبی حسینی ترجیح داد اظهار نظری در مورد داوری نداشته باشد، اما نکونام بدون جلوگیری از احساساتش، به عملکرد تیم داوری تاخت: «این چه داوری است؟ تمام مردم و خانواده‌های استقلالی خسته شده‌اند. متأسفانه خیلی باید دعوا کنیم. باید با همه‌چیز بجنگیم و بایستیم. بدون هیچ جنگی تیم‌های دیگر سه امتیاز، سه امتیاز می‌گیرند. بسم‌الله بگویند چه اتفاقی برای ما افتاده است؟ برای چه 10 نفره شدیم؟ بازیکن تیم حریف به حسین مرادمند فن فیتو و کنده زده است، اما اخراجش نمی‌کند و به حسین مرادمند و مرتضی تبریزی کارت زرد داده و به آن بازیکن که فن فیتو زده کارت زرد داده، داور چهارم و آقای صالحی کنار زمین مات مانده بودند.»
با وجود سخت‌گیری بیش از اندازه برای بیان انتقادات بازیکنان و مربیان پس از مسابقات، این سؤال مطرح است که طی همین هفته‌های گذشته چنین اقدامی چه کمکی به ارتقای سطح داوری و یا عملکرد کمک داوران داشته است؟ 
با اینکه اشتباهات سهوی تیم داوری بخش جدانشدنی فوتبال است، همچنان برخی از اشتباهات تقریباً هر هفته تکرار می‌شوند که اعتراض تیم‌های لیگ برتری را به دنبال دارد. سؤال این است آیا محدودیت‌ها فقط برای بازیکنان و مربیان است یا کمیته داوران تلاش خواهد کرد با توجه به حساسیت مسابقات برای تیم‌های لیگ برتری داوران را متوجه اشتباهاتشان کند؟ در صورت تکرار اشتباهات بدیهی داوران و در مقابل جلوگیری از اظهارنظر تیم‌ها، صدور دستورهای موقت چه کمکی به رشد و پیشرفت فوتبال ایران دارد؟ ناگفته نماند اغلب اظهار نظرها از سوی مربیان یا بازیکنان با منطق هم‌خوانی ندارد و برخی مواقع آنها معتقدند اشتباهات سازمان‌دهی شده و به سود تیم دیگری است که برخورد کمیته انضباطی در این موارد بدون شک درست است. این انتقاد به فوتبالی‌ها هم وارد است که گاهی اوقات تنها به اشتباهات تیم داوری نمی‌پردازند و بیشتر قصد اضافه کردن حواشی را به آن دارند. چنین اقدامی هم مسلماً به برطرف شدن وضعیتی که به آن اعتراض دارند، کمک نمی‌کند و فقط یک مشکل دیگر را به مشکلاتی که از آن گله دارند، اضافه می‌کند. صدور دستورهای موقت برای محرومیت مربیان و بازیکنان تا به امروز تغییری در قضاوت داوران نداشته و اگرچه برای جلوگیری از جنجال‌های بیهوده تا حدودی مؤثر بوده، ولی باید دید در مقابل برای اشتباهات داوران و اتفاقات در مسابقات چه تدابیری وجود خواهد داشت. در صورتی که این محرومیت‌ها یک‌طرفه باشد، قطعاً خیلی زود مانند فصل گذشته تمامی عوامل یک تیم و حتی باشگاه درباره داوری نظر می‌دهند و طرح فعلی هم بی‌نتیجه می‌ماند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی