[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

ارزآوری با گردشگری کشاورزی، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

«گردشگری رویداد» نقش بسیار مهمی در پیشرفت اقتصادی مقاصد سفر دارد؛ صنعت رویدادها بخش پویا و رو به ‌رشدی است که رابطه‌ بسیار مستقیمی با گردشگری دارد. در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ‌ها، منجر به ظهور مشارکت‌های جدید شوند. میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصر ‌به ‌فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است؛ به همین دلیل است که بسیاری از کشورها میزبانی موفقیت‌آمیز رویدادها را به‌عنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می‌گیرند و ارگان‌های گردشگری، منابع خود را برای میزبانی رویدادهای مهم به‌عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می‌دهند.
رویدادهای خاص پیوندهای تنگاتنگی با مقاصد میزبان برقرار می‌کنند؛ مانند رویدادهای مربوط به هنر، گردشگری غذا، ورزش و...
در این میان، برداشت محصولات کشاورزی هم می‌تواند یک رویداد گردشگری باشد و در کنار معرفی یک محصول کشاورزی فرصتی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی، اقامت گردشگران در آن منطقه و... را فراهم آورد. استان فارس که در شهر و بخش‌های مختلف خود دارای تنوع محصولات کشاورزی است، ظرفیتی غنی برای برگزاری رویدادهای گردشگری کشاورزی دارد.
گردشگری کشاورزی فرصتی برای اقامت گردشگران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در خصوص تنوع محصولات کشاورزی در فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در حوزه کشاورزی، رویدادهای متعددی را می‌توانیم برگزار کنیم که در قالب دبیرخانه رویدادهای گردشگری فارس در حوزه کشاورزی مجوز برای افرادی که قصد برگزاری رویدادهای کشاورزی را در قالب جشنواره دارند، صادر می‌شود. روح‌الله روانشاد ادامه می‌دهد: در خصوص گردشگری کشاورزی مجوز گردشگری کشاورزی برای افرادی که دارای زمین و باغ بوده اما امکان کشاورزی امروزی را ندارند، صادر می‌شود تا فضاهایی را که در اختیار دارند، برای فروش محصولات خود، بازدید و اسکان گردشگران فراهم کنند.
وی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی و باغی استان فارس که امکان برگزاری جشنواره‌های رویدادی را دارند، عنوان می‌کند: نرگس‌زارهای خفر کازرون، انار فاروق مرودشت، انار ارسنجان و سیدان، خرمای خشت کنار تخته، خرما و مرکبات خاوران، پرتقال و لیموی داراب و جهرم، غوره دشمن‌زیاری و... همگی از جمله این ظرفیت‌ها هستند که در طول سال جشنواره‌های مخصوص به خود را به عنوان یک رویداد کشاورزی برگزار می‌کنند.
اعلام تقویم گردشگری فارس
روانشاد با تأکید بر اینکه تنوع محصولات باغی و کشاورزی در برخی از نقاط فارس خارق‌العاده است، بیان می‌کند: به عنوان مثال هفته گذشته جشنواره انار و خرما در خاوران برگزار شد که با استقبال خوبی هم مواجه بود و یک اقامتگاه بومگردی هم در قالب رویدادهای جنبی این جشنواره افتتاح شد؛ تنها مکانی که در نخل خرما، انار و مرکبات می‌توانیم داشته باشیم، خاوران است و این یک فرصت ایدئال برای برگزاری جشنواره کشاورزی، جذب گردشگر، عرضه محصولات و... است.
او ادامه می‌دهد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در نظر دارد ظرف یک ماه آینده تقویم گردشگری کشاورزی استان را با هدف ایجاد زمینه همکاری میان دستگاه‌هایی همچون فرمانداری‌ها، دهداری‌ها، جهاد کشاورزی و... اعلام کند. روانشاد تصریح کرد: این رویدادها فرصتی برای رونق گردشگری استان فراهم می‌کنند و با توجه و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف می‌توانند در رشد اقتصادی مناطق مختلف فارس مؤثر 
واقع شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی