[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

خانواده اول‌مقصر در اعتیاد نوجوانان است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس در پی افزایش روی‌آوری جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار، طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما، به نوجوان و جوان ایرانی هشدار داد: سیگار، دروازه ورود به اعتیاد و مرگ زودرس است! از مصرف سیگار اجتناب نمایید و دوستان و آشنایان را نیز به خودداری از مصرف سیگار ترغیب کنید. قره‌چه خانواده‌ها را مقصر درجه‌یک افزایش اعتیاد جوانان و نوجوانان به سیگار دانست و گفت: متأسفانه در جامعه امروزی، پدر و مادرها از وظیفه خود غافل شده‌اند و دستگاه‌های دولتی را مسئول مراقبت، نگهداری و کنترل فرزندان خود می‌دانند! والدین به آموزه‌های تربیتی فرهنگ اصیل ایرانی کم‌توجهی می‌کنند و همین امر موجب شده که پدیده «طرد فرزند» شکل بگیرد. در حالی‌که در گذشته با کنترل شدید و سخت‌گیری در رعایت آداب اجتماعی و فرهنگی، روزنه‌های بلای خانمان‌سوز اعتیاد و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی بسته می‌شد. 
وی ادامه داد: محل اصلی شکل‌گیری رفتار نوجوانان و جوانان و حتی کودکان در درون خانواده است. مدرسه، مراکز علمی و... از تأثیرگذاری به مراتب پایین‌تری برخوردارند. اگر کوه تربیت از نقطه اوج ریزش کند، ماحصل آن فرزندان ولنگار، معتاد، مجرم و... است. در صورتی‌ که ارزش‌های فردی و اجتماعی از سنین کودکی در فرد نهادینه نشوند، ناهنجاری‌های اجتماعی به راحتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. وی خطاب به خانواده‌ها و سایر نهادهای متولی مبارزه با اعتیاد، اعلام نمود: درست است که ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داریم، اما مبارزه با پدیده «نسل‌کشی» که عمیقاً در بین نوجوانان و جوانان طغیان می‌کند، با «متولی‌گری تنها یک نهاد» به شکل‌گیری جامعه سالم و عاری از مواد نمی‌انجامد. 
در برهه حساس کنونی، هیچ دستگاه فرهنگی نباید عقب‌ بنشیند و دست روی دست بگذارد؛ چراکه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر هم‌جوار ما هستند و فرزندان این مرز و بوم را تهدید کرده و به ورطه نابودی می‌کشانند. قره‌چه توضیح داد: البته باز تأکید می‌کنم؛ مقصر خانواده‌ها هستند که در حق فرزندانشان سهل‌انگاری می‌کنند و با دامن زدن به تفکرات نادرستی همچون «آزادی بی‌حد فرزندان به ویژه به بانوان» آینده نامناسبی را برای آنها رقم می‌زنند و زمینه سقوط به ورطه تباهی، اعتیاد و... را فراهم می‌نمایند. وی افزود: به دلیل اینکه بیشتر اوقات گروه‌های حساس سنی در مراکز علمی سپری می‌شود، اجرای طرح یاریگران زندگی در مراکز آموزشی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. نظارت مستمر پلیس در جولانگاه فروش و نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر و سیگارفروشی‌ها، برپایی اردوهای تفریحی، تشویق نوجوانان و جوانان به ورزش و بازی‌های جذاب با تسهیلات و تخفیفات عالی و رایگان و... می‌تواند مانع از تخلیه نامتعارف هیجانان نوجوانی و جوانی شده و به کاهش 90 درصدی ناهنجاری‌های اجتماعی و حتی افسردگی و استرس و... منجر شود. همگی واقفیم که برخی کشورها بر عملکرد دستگاه‌های فرهنگی ما در تبادلات رفتاری با این عزیزان تمرکز کرده‌اند و عقب‌نشینی دستگاه‌های فرهنگی به منزله نابودی نسل آینده‌ساز ایرانی است. مدیر روابط ‌عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر فارس؛ انجام تبلیغات گسترده روی اتوبوس‌های درون‌شهری درباره خطرات و مضرات مصرف سیگار و سایر مخدرها، افزایش تعداد استخرها و باشگاه‌های ورزشی و ارائه تسهیلات دولتی برای کاهش هزینه استفاده از امکانات ورزشی، افزایش مالیات بر دخانیات و افزایش قیمت محصولات دخانی، اجرای پیاده‌روی دسته‌جمعی در کلیه نقاط شهر و اعطای جوایز، برگزاری مسابقات مختلف جذاب و اعطای جوایز ارزنده در کل نواحی و مناطق زیستی شهری و روستایی و... را از راهکارهایی دانست که نقش مؤثری در کاهش تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار و سایر مخدرها دارند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی