[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

آب درودزن محدود است ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بر رعایت تناسب سطح زیرکشت محصولات شتوی در اراضی پایاب سد درودزن با میزان حقابه تخصیص‌یافته از این سد تأکید کرد و گفت: در حال حاضر با محدودیت منابع آبی در سد درودزن مواجه هستیم.
مجتبی دهقان‌پور در مجمع عالی بسیجیان شهرستان خرامه که با حضور مسئولان ارشد این شهرستان و برخی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان برپا شده بود، افزود: در سال گذشته حدود دو برابر بیش از سطح مورد انتظار کشت شتوی در اراضی پایاب سد درودزن انجام شده بود. وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان بارش‌های جوی به نسبت بهتر از سال‌های قبل بود، اظهار کرد: در حال حاضر با محدودیت منابع آبی در سد درودزن مواجهیم و تصمیم‌گیری در خصوص زمان و مرحله رهاسازی آب با توجه به شرایط جوی انجام خواهد شد. دهقان‌پور با تصریح اینکه معیشت غالب مردم شهرستان خرامه به کشاورزی وابسته است، اظهار کرد: تعیین حقابه و توزیع آن در حوزه اختیارات سازمان آب است و همه ما باید در این خصوص کمک کنیم. توزیع آب وابسته به عوامل انسانی و عوامل فنی به لحاظ وضعیت کانال‌های انتقال آب است.
به گفته وی، شبکه‌های انتقال آب سد درودزن نیازمند برخی کارهای زیربنایی از جمله بازسازی و بهسازی است و برخی از سر دهانه‌ها نیاز به تعمیرات دارد که امیدواریم سازمان آب این اقدامات را عملیاتی کند تا انتقال و توزیع آب بهینه شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه به موضوع درخواست راه‌اندازی آزمایشگاه آب و خاک در شهرستان خرامه نیز پاسخ داد و گفت: در این خصوص جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد تا با متقاضی همکاری و مجوز‌های لازم را صادر کند. 
دهقان‌پور در خصوص پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات شوری در شهرستان خرامه نیز افزود: این موضوع نیازمند یک فرایند طولانی و ویژه است، اما برای مدیریت و کنترل معضل شوری خاک در کشور، یک سری تحقیقات و کارها به صورت ملی انجام شده است و این حوزه به صورت متمرکز، منسجم و مشخص دنبال می‌شود. وی اضافه کرد: نتایج حاصل از تحقیقات و اقدامات ملی در حوزه مقابله با شوری خاک باید به تمام نقاط کشور و همه استان‌ها و به‌ خصوص استان فارس و شهرستان خرامه تسری یابد تا یافته‌های جدید در حوزه‌های مختلف ترویج و توسعه یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به پیگیری‌های انجام شده برای امهال تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه نیز اشاره کرد و افزود: این اقدام باید در سطح ملی و با تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ به بانک مرکزی و بانک‌های عامل صورت گیرد که امیدواریم عملیاتی شود. دهقان‌پور تصریح کرد: امیدوارم با محقق شدن برنامه مذکور قسمتی از تسهیلات کشاورزی سال‌های ۱۳۹۴ به بعد که دارای شرایط و ضوابط مدنظر هستند، بتوانند امهال و کشاورزان عزیز حمایت شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین به تشریح برخی از راهبردهای این سازمان از جمله توسعه گلخانه‌ها، دانش‌بنیان کردن کشاورزی، فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد و توسعه دامپروری به منظور شکوفایی بیش از پیش بخش کشاورزی نیز پرداخت. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی