[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

مربیان جنجالی حق حضور در مسابقات کشوری را ندارند، روزنامه شیراز نوین

متولی کشتی فارس از برخورد جدی با جنجال‌آفرینان مسابقات اخیر استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته مسابقات کشتی جوانان استان در شیراز برگزار شد و در پی آن، تماس‌های مکرری با خبرنگار ایسنا انجام شد که از ایجاد درگیری‌ها و جنجال بسیار زیادی در این رقابت‌ها حکایت داشت.
در تماسی که با رئیس هیئت‌ کشتی استان فارس داشتیم، وی در ابتدا این حواشی را عادی و طبیعی عنوان کرد، اما به مرور در حین گفت‌وگو به این مسئله اشاره کرد که درگیری‌ها بیشتر از حد معمول بوده و هیئت هم قصد برخورد جدی با خاطیان را دارد.
ساسان خوبیاری از مهرماه سال گذشته با پیروزی در انتخاباتی جنجالی، ریاست هیئت کشتی استان فارس را به عهده گرفت. انتخاباتی که با اعتراض گسترده‌ای از سوی برخی اهالی کشتی، از جمله امید نوروزی به‌عنوان یکی نخبه‌های کشتی استان، مواجه شد. جمعی از اعضای مجمع انتخاباتی هیئت کشتی با طرح ادعای وقوع تخلف، خواستار ابطال آن شده‌ بودند.
با این‌حال اما خوبیاری در سمت خود باقی مانده و حالا بیش از یک سال است که سکاندار یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی استانی است که یکی از قطب‌های کشتی کشور محسوب می‌شود.
آنچه در ادامه می‌خوانید، متن گفت‌و‌گو با ساسان خوبیاری، رئیس هیئت کشتی استان فارس است:
*طی روزهای اخیر نفرات زیادی با ما تماس گرفته و گفته‌اند که حواشی زیادی در مسابقات جوانان استان به وجود آمده است؛ شما چه صحبتی در این زمینه دارید؟
- طبیعی است؛ در هر شهر یا استانی که یک رشته پرطرفدار و قوی وجود داشته باشد، مسابقات آن رشته با حواشی همراه خواهد بود. درگیری هم در همه دنیا وجود دارد؛ بالاخره همیشه اعتراض وجود دارد و برخی هم این اعتراضات را با داد و فریاد نشان می‌دهند. هر ورزشکاری هم در محل برگزاری مسابقات، هواداران خاص خودش را دارد و همین چیزها باعث ایجاد درگیری‌هایی میشود؛ در فوتبال هم این مسائل را می‌بینیم. کشتی فرنگی فارس هم که قطب کشتی فرنگی کشور است؛ مسابقات خوبی را شاهد بودیم و به راحتی در هر وزن 2 یا 3 کشتی‌گیر خیلی عالی داریم که با اختلاف ناچیزی مقابل یکدیگر پیروز می‌شدند.
*در ادامه به سراغ مسائل فنی هم می‌رویم. اما شنیده‌ایم که حواشی ایجادشده در مسابقات اخیر، فراتر از حالت عادی بوده و درگیری‌هایی شدیدی به وجود آمده است!
- خب بعضی‌ها نسبت به داوری مسابقات شاکی بودند و به سمت داوران آمدند؛ ما هم خواستیم کنار بروند. فکر می‌کنم مشکل اصلی ما، فرهنگی است که بین مربیان ما جا افتاده است. 
*دقیقاً یکی از چیزهایی که شنیدیم در خصوص درگیری بین برخی مربیان نامدار استان بود؛ می‌شود در این‌باره بیشتر توضیح بدهید؟
- بله متأسفانه در کل ورزشمان فرهنگ‌سازی خوبی اتفاق نیفتاده و همین هم علت اصلی بروز این مشکلات است. بارها و بارها با مربیان جلسه گذاشته و گفته‌ایم وقتی شما فریاد می‌زنید، هواداران و والدین کشتی‌گیر هم که در سالن حضور دارند، فکر می‌کنند واقعاً حق بچه‌شان خورده شده است. آنها که به مسائل فنی و داوری اشراف ندارند و نمی‌دانند این اعتراضات به حق است یا ناحق! اما فکر می‌کنند واقعاً این اتفاق افتاده و آنها هم حمله می‌کنند به سمت داوران. من فکر می‌کنم مشکل اصلی ما فقط و فقط همین مربیان هستند.
*چه کسی باید برای تغییر این فرهنگ اقدام کند؟ در رشت‌های مثل کشتی که ورزشی پهلوانی محسوب می‌شود و ریشه در فرهنگ ما ایرانی‌ها دارد و از طرفی در شهر شیراز هم که مهد فرهنگ محسوب می‌شود، توقع بروز چنین اتفاقاتی را نداریم؛ چه باید کرد؟
- متأسفانه تاکنون انگار زحمتی در این راه کشیده نشده است؛ البته باید باز هم به این نکته اشاره کنم که کشتی فرنگی استان ما فراتر از کل ورزش استان است و افتخاراتی که به دست آورده را کل استان‌های جنوب کشور نداشته‌اند. ما در تمام رده‌های سنی 19 نفر در اردوهای تیم ملی داشته‌ایم و مسابقات استانی هم بسیار نزدیک دنبال شد؛ کشتی‌های بسیار زیبایی را شاهد بودیم که متأسفانه به علت رفتار چند مربی، همه‌چیز زیر سؤال رفت. 
*قبول دارید که این رفتارهای مربیان می‌تواند باعث شود همین استعدادهای خوبی هم که می‌گویید، مسیرشان تغییر کند و به بیراهه بروند؟
- دقیقاً این رفتارها تأثیر می‌گذارد؛ بالاخره کشتی‌گیری که بازنده است، وقتی می‌بیند مربی‌اش دائماً فریاد می‌زند، فکر می‌کند حقش خورده شده و او هم به‌هم می‌ریزد. متأسفانه خیلی از مربیان به‌جای گوشزد کردن مسائل فنی در آرامش، فقط و فقط فریاد می‌زنند؛ آنها دائماً مشغول داوری مسابقه هم هستند و اصلاً نمی‌گذارند کسی کار خودش را انجام دهد.
*واکنش هیئت به این مسئله چیست؟ جریمه‌ای برای خاطیان در نظر گرفته‌اید؟
- شک نکنید، هیچ‌یک از کسانی که در این مسابقات بی‌انضباطی کرده‌اند، حق حضور در مسابقات کشوری را نخواهند داشت. اگر شده از مربیان درجه2 استفاده کنیم، نمی‌گذاریم عاملان جنجال در مسابقات استانی در مسابقات کشوری حضور پیدا کنند؛ بارها و بارها با آنها اتمام حجت کرده بودم. کمیته انضباطی هم تشکیل می‌دهیم و اگر یک مربی 10 شاگرد هم داشته باشد از مسابقات کشوری محروم خواهد شد؛ آنها باید بدانند که خیلی از خانواده‌ها در سالن حضور دارند و وقتی چنین صحنه‌هایی را ببینند، دل‌زده می‌شوند.
*نگرانی ما هم همین است؛ مسموم شدن فضای ورزش خطرساز است
- بله باید برخورد کنیم با این مسائل؛ حیف است وقتی که همه‌چیز از سالن و تشک گرفته تا نور و... همه‌چیز در سطح بین‌المللی برگزار شده، یکی دو نفر همه این چیزها را خراب کنند. من دیگر اجازه چنین رفتارهایی را نخواهم داد و اگر تغییر نکنند، نمی‌گذارم دیگر مربیگری کنند. در جامعه هم کسی این حق را ندارد که راه برود و فریاد بزند؛ اگر حقی ضایع شده، بروید شکایت کنید. من حتی نگران حال برخی مربیان بودم، از بس داد و فریاد می‌کردند. فکر می‌کنم این مسابقات سوژه خوبی برای تهیه پایان‌نامه دانشجویان باشد؛ از بس رفتارهای این‌چنینی را شاهد هستیم.
*پس بار اول نبوده و همیشه اوضاع از همین قرار است؟!
- بله متأسفانه؛ حتی می‌بینیم که تیم ملی ما هم همین است؛ تا داور سوت می‌زند، مربی شروع می‌کند به داد و فریاد کردن. نمی‌گذارند سی ثانیه بگذرد، ببینند بازی به کدام سمت و سو می‌رود، بعد شروع کنند به اعتراض ...
*فکر نمی‌کنید نیاز به طراحی یک سیستم برای کنترل این رفتارها دارید؟ جریمه‌هایی که واقعاً بازدارنده باشند
- قطعاً همین‌طور است؛ متأسفانه این فرهنگ جا نیفتاده و عده‌ای می‌خواهند کشتی‌گیرشان را به زور در تیم جا بدهند. شاید هم جلوی خانواده‌ها می‌خواهند بگویند ما خیلی بلدیم.
*حالا درباره سطح کیفی رقابت‌ها هم صحبت کنید
- من از تماشای کشتی‌ها لذت بردم و به بچه‌ها افتخار می‌کنم و مطمئنم در مسابقات کشوری افتخار بزرگی را کسب خواهند کرد. جوان‌های بی‌نظیری داشتیم و قول می‌دهم در دو سال آینده شاهد درخشش آنها در رده‌های سنی بالاتر خواهیم بود. نوجوانان و نونهالان ما هم خیلی عالی کار کرده‌اند و به آنها هم خیلی امیدواریم؛ آینده متعلق به این‌هاست و ما هم متعلق به هیئت هستیم و آنچه در توانمان هست را در اختیارشان گذاشته‌ایم تا موفق باشند.
*اما متأسفانه کشتی‌گیران نامدار ما امسال در مسابقات بزرگ نتایج خوبی نگرفته‌اند. آیا کشتی استان دچار افت شده است؟
- وقتی می‌گوییم خوب نتیجه نگرفته‌اند، باید دقت کنیم که شرایط ورزشکاران چگونه بوده است؛ مثلاً میثم دلخانی در دو تورنمنت تمامی رقبایش را شکست داده و در اوج آمادگی بود، اما چون وزنش وزن المپیکی نبود و دوست داشت به المپیک برود، وزنش را عوض کرد و به 60 کیلو آمد. ولی چون خیلی وزن کم کرده بود، با اینکه زیرنظر پزشک و کاملاً هم علمی انجام شده بود، اما بدنش جواب نداد و قفل کرد؛ در ادامه هم نتیجه گرفت که باید با المپیک خداحافظی کند؛ وگرنه اگر امسال سر وزن خودش بود، قطعاً قهرمان جهان می‌شد. در خصوص محمدرضا گرایی هم می‌دانید که وزن زیادی کم کرده بود و همین باعث شد اتفاقات روز اول مسابقات جهانی رخ دهد. روز دوم که بدنش به حالت عادی برگشته بود، تازه شده بود رضا گرایی؛ به هر حال این وزن کم کردن‌ها امروز یک طرف معادله است و باید کشتی‌گیران خیلی مواظب این قضیه باشند. محمد مختاری هم در وزن 72 کیلوگرم بود و باید وزن زیادی را کم می‌کرد؛ تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر بیاید و در 77 کیلوگرم که یک وزن المپیکی است کشتی گرفت. آمدن به این وزن، کار کشتی‌گیر را هم در کشور و هم در دنیا خیلی سخت می‌کند؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم این‌ها ضعیف شده‌اند. بالاخره بازی‌های آسیایی بوده و شانس خود را برای المپیک امتحان کردند که متأسفانه موفقیت‌آمیز نبود. 
*برای بهبود زیرساخت‌ها چه کارهایی انجام داده‌اید؟
- ما با بیش از 2 میلیارد تومان هزینه کرده و سه سالن کشتی شیراز(خانه کشتی، سالن تختی و مدرسه کشتی) را بازسازی کردیم. تشک‌ها را عوض کردیم، نورپردازی را درست کردیم، رنگ‌آمیزی انجام دادیم، ایمن‌سازی صورت گرفته و از نظر بهداشتی هم وضعیت خیلی خوب شده است. امیدواریم با این کارهایی که انجام شده و استعدادهای خوبی که می‌بینیم، آینده خوبی در انتظار کشتی فارس باشد.
*به‌عنوان حرف پایانی درباره وضعیت کشتی در شهرستان‌های فارس هم صحبت کنید
- شهرستان‌ها هم خیلی خوب کار می‌کنند؛ در بخش فرنگی، داراب و مرودشت عالی کار می‌کنند و در کشتی آزاد هم فسا، نی‌ریز، آباده و مرودشت پیشرفت زیادی کرده‌اند و به کشتی‌گیران شهرستانی هم در مسابقات کشوری خیلی امید داریم.
به گزارش ایسنا، مسابقات کشتی قهرمانی کشور در رده سنی جوانان، روزهای پنجشنبه و جمعه، 25 و 26 آبان در سالن شهید دستغیب شیراز برگزار خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی