[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

نذر شیر مادر نیازمند فرهنگ‌سازی است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیر بیمارستان حضرت زینب(س) گفت: مادران اهداکننده شیر می‌توانند ضمن مراجعه به مرکز آموزشی حضرت زینب(س) در شیراز، شیر اهدایی خود را به صورت روزانه و با پیک رایگان برای نوزادانی که به تعذیه با شیر مادر نیاز دارند، ارسال کنند.
تغذیه نوزادان با شیر مادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شیر مادر بهترین غذا و راه تغذیه ای برای نوزادان است. وجود حداقل 400 ماده مغذی در کنار هورمون‌ها و ترکیبات مبارزه‌کننده با بیماری در شیر مادر وجه تمایز آن با شیر خشک 
می‌باشد. 
شیر مادر با ارزش غذایی بالا به هنگام رشد نیازهای کودک شما را هم برطرف خواهد کرد. بهبود رشد شناختی کودک شما و همچنین هوشمندی کودکان تا حدود زیادی توسط تغذیه با شیر مادر امکان می‌پذیرد.
ابتلای نوزادانی که منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند، به بیماری‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی کاهش می‌یابد.
اهمیت تغذیه با شیر مادر و مزایای آن برای کودک
تغذیه با شیر مادر دارای مزایای دیگری نیز است؛ از جمله اینکه موجب کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کودکان می‌گردد و تمام نیازهای شیرخوار در 6 ماه اول تولد به غذا و مایعات را به تنهایی تأمین می‌کند. 
هنگام شروع تغذیه تکمیلی (پس از پایان 6ماهگی) نیز از تغذیه با شیر مادر از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به طوری که در سال اول زندگی غذای اصلی شیرخوار محسوب شده و در سال دوم نیز یک‌سوم نیازهای تغذیه‌ای کودک را با بهترین کیفیت فراهم می‌کند. تغذیه با شیر مادر بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان را فراهم می‌کند و موجب افزایش وزن مفید کودک نیز می‌شود.
عوامل ضدعفونت موجود در این مایع بی‌نظیر، از بروز بسیاری بیماری‌های مرتبط به شیرخوار همچون آسم، اگزما، آلرژی، عفونت گوش، اسهال و عفونت‌های گوارشی و تنفسی و… جلوگیری می‌کند. نوزادی که با شیر مادر تغذیه شده است، در دوران بزرگ‌سالی شاهد کاهش بروز بیماری و عوارضی چاقی، بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشارخون بالا، انواع سرطان، دیابت و… خواهد بود.
شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است و ترکیب آن بر اساس تغییر نیازهای شیرخوار برحسب سن و حتی در هر وعده تغییر می‌کند. شیر روزهای اول یا آغوز حاوی عوامل ضدعفونت بسیاری برای محافظت نوزاد در برابر بیماری‌هاست؛ چراکه هنوز سیستم ایمنی او تکامل نیافته است.
شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان هم پیشگیری می‌کند. امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت‌های تکاملی و تحصیلی بهتر در آینده، از مزایای تغذیه با شیر مادر است.
تغذیه با شیر مادر دارای فواید عاطفی نیز است؛ زیرا تأمین‌کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند است.
با بهره‌مندی از شیر مادر و برقراری پیوند عاطفی مستحکم و متقابل مادر و شیرخوار، به تکامل روحی و شناختی کودک کمک می‌شود و بهترین عامل سلامت عمومی و رشد و تکامل اوست و این کودکان در آینده از تعادل روانی مناسب‌تری نیز برخوردار خواهند بود.
بانک‌های شیر مادران جزئی از نظام سلامت کشور به شمار می‌روند
مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب(س) در شیراز یکی از مراکزی است که به تغذیه با شیر مادر اهمیت ویژه داده و در این راستا و با اقدامات این مرکز، ۳۳۰ لیتر شیر مادر به بانک شیر مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب(س) اهدا شده است.
در این خصوص با مدیر بیمارستان حضرت زینب(س) به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
دکتر سهیلا رفیعی با اشاره به اینکه مادران اهداکننده شیر، ۳۳۰ لیتر شیر به بانک شیر مادر مرکز آموزشی‌درمانی حضرت زینب(س) اهدا کردند، به خبرنگار ما می‌گوید: در تمام دنیا مادرانی هستند که با انسان‌دوستی و نیت انجام کار نیک و خیر، اقدام به اهدای شیر مازاد خود به بانک شیر مادر می‌کنند تا برای تغذیه نوزادان نارس و بیمار استفاده شود. وی ادامه می‌دهد: به همت مادران اهداکننده شیر، از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۰ لیتر شیر به بانک شیر مادر مرکز آموزشی‌درمانی حضرت زینب(س) ارسال شده است که این میزان شیر اهدایی از سوی مادران اهداکننده به بانک شیر، موجب تغذیه 372 نوزاد نارس و نیازمند شیر شده است. مدیر بیمارستان حضرت زینب(س) ایجاد فرهنگ اهدای شیر با نیت نذر سلامت از سوی مادران را مورد تأکید قرار داده و می‌گوید: مادرانی که نوزاد شیرخوار کمتر از یک سال دارند و شیر آنها اضافه‌تر از میزان لازم برای نوزاد خود است، می‌توانند شیر خود را به مرکز آموزشی‌درمانی حضرت زینب(س) اهدا کنند. او می‌افزاید: امروزه بانک‌های شیر مادران جزئی از نظام سلامت کشور به شمار می‌رود و جمع‌‌آوری شیرهای مازاد مادران شیرده، پاستوریزه کردن این شیرها و در نهایت رساندن شیرهای اهدایی به مصرف نوزادان نارس و محروم، از خدمات بانک شیر مرکز آموزشی‌درمانی حضرت زینب(س) محسوب می‌شود.
نحوه شناسایی مادران اهداکننده شیر
دکتر سهیلا رفیعی با اشاره به نحوه شناسایی مادرانی که شیر مازاد مورد نیاز مصرف نوزاد خود دارند، اظهار می‌کند: از طریق مراکز بهداشت ما که مادران از طریق آنها اقدام به وزن‌گیری نوزاد خود می‌کنند، به مرکز آموزشی‌درمانی حضرت زینب(س) معرفی می‌شوند. او ادامه می‌دهد: همچنین از طریق کلاس‌های آموزشی که برای دوران بارداری مادران برگزار می‌شود، اینکه چگونه و در چه شرایطی می‌توانند شیر خود را اهدا کنند، توضیحات کامل داده می‌شود.
رفیعی اضافه می‌کنند: در زمان مراجعه مادران اهداکننده، آزمایشاتی همچون آزمایش‌‌های تخصصی سلامت برای اطمینان از نداشتن بیماری‌هایی مانند HIV، هپاتیت و سایر عفونت‌ها انجام می‌شود؛ بدین صورت که آزمایش در خانه مادر اهداکننده از مادر گرفته می‌شود. همچنین نداشتن خالکوبی یا حیوان خانگی در خانه خود از سایر موارد است تا مادران بتوانند شیر اضافه خود را به بانک شیر مادر اهدا کنند. اگر جواب آزمایشات مطلوب بود، شیردوش و ظرف مخصوص توسط پیک برای مادران اهداکننده ارسال می‌شود تا به صورت روزانه شیر خود را به مرکز ما ارسال کنند. او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اینکه چطور شیرهای اهدایی را نگهداری می‌کنند، بیان کرد: فرایند پاستوریزه کردن شیر مادر طی یک سیستم گرمایشی- سرمایشی از 5/62 درجه سانتیگراد به 4 درجه سانتیگراد به انجام می‌رسد. مدیر بیمارستان حضرت زینب(س) می‌افزاید: پس از انجام این فرایند، مجدداً کشت به انجام می‌رسد و خوشبختانه در کشت‌های انجام شده شیرهای اهدایی تاکنون حتی یک مورد هم بیماری نداشته‌ایم.
وی درمورد نحوه مصرف شیرهای اهدایی هم می‌گوید: شیر مادر نوزاد نارس دارای پروتئین بیشتر و شیر مادر دارای نوزاد رسیده دارای چربی بیشتر است و شیرهای اهدایی این مادران با توجه به دستور پزشک به نسبت یک‌سوم و 2سوم ترکیب شده و به نوزادانی که در بیمارستان حضرت زینب(س)، بیمارستان نمازی، بیمارستان شوشتری و حافظ هستند، داده می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی