[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

انیمیشن‌های جدیدی راهی اکران می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

مدیرگروه سینمای هنر و تجربه با اشاره به اینکه تا پایان سال سه بسته مجموعه انیمیشن کوتاه برای اکران در سینماها آماده می‌شود، گفت: گروه سینمای هنر و تجربه تلاش می‌کند هویت انیمیشن کوتاه به‌عنوان یک هویت مستقل پذیرفته شود.
به گزارش ایسنا، از ابتدای آبان‌ماه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» در سینماها به نمایش در آمده‌اند که در این زمینه محمد طیب گفت: بحث نمایش انیمیشن‌های کوتاه در گروه سینمای هنر و تجربه درخواستی بود که از یکی، دو سال پیش به‌عنوان مدیر بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در کنار آقای دهستانی، معاون وقت انیمیشن مرکز پیگیری می‌کردم. این درخواست در پی این موضوع بود که در سال‌های اخیر، مرکز، آثار انیمیشن ویژه‌ای تولید کرده بود و جامعه انیمیشن مرتب درخواست داشتند تا فضایی برای نمایش این انیمیشن‌های کوتاه هنری ایجاد شود.
او ادامه داد: این فرصت مهیا نشده بود تا اینکه در دوره جدید گروه سینمای هنر و تجربه، مدیریت این گروه را برعهده گرفتم و از همان ابتدای فعالیتم در این گروه اکران شدن آثار کوتاه و انیمیشن را در دستور کار قرار دادیم که پس از دریافت مجوزهای لازم اولین بسته انیمیشن کوتاه، «رؤیاهای رنگی» اکران شد.
طیب با اشاره به اینکه اکران اولین بسته انیمیشن به بهانه روز جهانی انیمیشن و هفته ملی انیمیشن آغاز شد، گفت: این یک اتفاق تبلیغی و موقت نیست؛ ما در حال آماده‌سازی سه بسته انیمیشن کوتاه دیگر هم هستیم و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال این بسته‌ها را برای علاقه‌مندان اکران کنیم.
مدیر گروه سینمای هنر و تجربه درباره معیار انتخاب انیمیشن‌های بسته «رؤیاهای رنگی» توضیح داد: در این بسته ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده‌اند و البته بازه زمانی بیشتری را هم برای انتخاب آنها در نظر گرفتیم؛ مخاطب اصلی این بسته که عرضه شد، بزرگسالان هستند. ما می‌خواستیم عامدانه فضای ذهنی مخاطب را نسبت به اینکه انیمیشن فقط می‌تواند مختص کودکان باشد، تغییر پیدا کند. ضمن اینکه در این بسته ۱۰ تجربه ارزشمند از ۱۰ کارگردان انیمیشن با تکنیک‌های مختلف داشتیم و می‌خواستیم هنرجویان رشته‌های متعدد هنری در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و... با توانایی سازندگان انیمیشن کشور آشنا شوند و تجربه‌اندوزی کنند.
طیب درباره اینکه برخی معتقد هستند باید آثار کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن در کنار هم نمایش داده شوند، بیان کرد: این اتفاق که در برخی از جشنواره‌های داخلی هم تجربه شده است و این آثار را در کنار هم قرار داده‌اند، می‌تواند راهکاری مؤثر برای جذب مخاطب باشد؛ به خصوص مخاطبی که شاید تمایل و انگیزه‌ای برای دیدن انیمیشن ندارد یا حتی مخاطب انیمیشنی که تمایل برای تماشای فیلم کوتاه داستانی و مستند ندارد، اما مسئله اصلی برای گروه سینمای هنر و تجربه این بود که هویت انیمیشن کوتاه را به‌عنوان یک هویت مستقل بپذیریم و آن را در قالب بسته‌های مختص انیمیشن نمایش دهیم تا هم فرصتی برای هویت‌سازی به این مدیوم و هم اینکه فرصتی برای قدرت‌نمایی هنرمندانی که فیلم‌های انیمیشن هنری می‌سازند، ایجاد کنیم.
طیب با بیان اینکه اکران بسته انیمیشن فرصت بیشتری در اختیار انیمیشن‌سازان قرار می‌دهد، گفت: بسته اختصاصی انیمیشن فرصت ایجاد می‌کند تا تعداد بیشتری از انیمیشن‌های کوتاه را عرضه کنیم و به آنها فرصت نمایش دهیم؛ هرچند که من هم اعتقاد دارم، طبقه‌بندی و جداسازی قالب فیلم کوتاه لزومی ندارد و شاید در آینده بسته‌های ترکیبی در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش دربیاید، اما فعلاً روی اکران بسته‌های اختصاصی انیمیشن کوتاه تمرکز داریم.
مدیر گروه سینمای هنر و تجربه در پاسخ به اینکه اکران شدن انیمیشن کوتاه چقدر در دنیا متداول است، عنوان کرد: در کشورهایی مانند کره جنوبی و فرانسه هم اکران شدن انیمیشن‌های کوتاه اتفاق می‌افتد و در این کشورها انیمیشن کوتاه هنری جایگاه ویژه و مهمی دارد؛ البته که انیمیشن‌های کوتاه معمولاً مسیر خودشان را با جشنواره‌ها شروع می‌کنند.
او ادامه داد: اکران شدن انیمیشن کوتاه یک آرزو و رؤیای دیرینه هنرمندان تولیدکننده انیمیشن کوتاه در ایران است که امروز به واقعیت تبدیل شده است. بسیار این سؤال را از سازندگان انیمیشن‌های کوتاه می‌شنیدیم که برای چه کسی فیلم تولید می‌کنید؟ در کجا می‌توانیم آثار شما را ببینیم؟ امروز این فرصت فراهم است تا افراد بتوانند این آثار را روی پرده ببینند. امیدواریم این اتفاق انگیزه و امید بیشتری در فیلم‌سازان در مسیر تولید ایجاد کند، چون این فرصت برای اکران انیمیشن‌هایشان فراهم شده است. این مجموعه شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است. آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایزی را کسب کرده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی