فیلمهای داریوش مهرجویی نمونههای خوبی از شخصیت مرشد دارد، روزنامه شیراز نوین
کارگردان فیلم مستند «شهسوار» با اشاره به شخصیت مرشد در فیلمنامه گفت: این نوع شخصیت اغلب برای مخاطبان جذاب هستند، زیرا کمک میکنند تا شخصیت اصلی به هدف اصلیش برسد، نمونه مثالزدنی شخصیتهای مرشد در آثار زندهیاد داریوش مهرجویی هستند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی موزه سینما، جلسه چهارم کارگاه «شخصیتپردازی در فیلمنامه» عصر روز گذشته با حضور علی شاهمحمدی کارگردان، فیلمنامهنویس و مدرس فیلمنامهنویسی در موزه سینما برگزار شد.
شاهمحمدی در ابتدا با اشاره به شخصیتهای شورشی در فیلمنامه اظهار داشت: شخصیتهای شورشی اغلب قدرت را به چالش میکشند و نظم حاکم را بهم میزنند تا نظم جدیدی ایجاد کنند که نمونه واقعی آن هیتلر است، اما پس از به قدرت رسیدن همان کاری را میکنند که منتقد آن بودند. این نوع شخصیتها به اصول اخلاقی که جامعه به آن پایبند است احترام میگذارند، کاری را نیمهتمام نمیگذارد و دارای اراده قوی هستند.
وی گفت: شخصیتهای شورشی دارای فضیلتهای اخلاقی مورد توجه هستند، توانایی مدیریت لحظات بحرانی را داشته و وسواس زیادی برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان دارند.
این مدرس فیلمنامهنویسی، نوع دیگر شخصیت در فیلمنامه را شخصیت حاکم دانست و افزود: این نوع شخصیتها در دو نوع حاکم خیر و حاکم شر تصویر میشوند؛ حاکم خیر بهعنوان یک فرد دلسوز برای جامعه و مردم لحاظ میشود، اما در مقابل حاکم شر معمولاً با مشت آهنین میتواند حکومت کند و هر چیزی که قدرت را از او بگیرد و به او یا حلقه یارانش آسیب بزند، بزرگترین ترسش است.
شاهمحمدی با بیان اینکه این نوع شخصیتها دارای ثبات رفتار و منش هستند، اظهار داشت: شخصیتهای حاکم از سطح بالایی از روابط اجتماعی برخوردار هستند و راهبری و هدایتگری در ذات آنهاست و بسیار کاریزماتیک هستند.
این مدرس دانشگاه درباره شخصیتهای مرشد نیز گفت: مابهازای بیرونی این نوع شخصیتها پدر، مادر و معلمها هستند و این نوع شخصیتها اغلب برای مخاطبان جذابند، زیرا کمک میکنند تا شخصیت اصلی به هدف اصلیش برسد.
کارگردان مستند سینمایی «شهسوار» افزود: آنها معمولاً عاقل، فهمیده و دانا هستند و نمونه مثالزدنی شخصیتهای مرشد، شخصیتهای فیلمنامههای زندهیاد داریوش مهرجویی هستند؛ مثل علی عابدینی در فیلم هامون. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که شخصیت مرشد ممکن است نقایصی هم داشته باشد و انسان کاملی به نظر نرسد.
شاهمحمدی با اشاره به شخصیتهای اغواگر بیان کرد: این نوع شخصیتها بیشتر به سمت کهن الگوی شرور تمایل دارند، بسیار باهوش هستند و تمایل به دادن وعدههایی دارند که خودشان به دنبال آنها هستند و ظاهرا آنچه به دست میآورند بیش از چیزی است که ارائه میدهند، اما در واقع بر عکس است و آنها با ارائه خود، انسانیتشان را از دست میدهند.
وی در پایان بیان داشت: این نوع افراد معمولاً تمایل به کنترل کردن به منظور بهره بردن دارند و افرادی باهوش و مستقل به نظر میرسند، در روابط اجتماعی سرد هستند و برای دفاع از خود پوسته سختی به دور خود کشیدهاند.
گارگاه شخصیتشناسی و شخصیتپردازی در فیلمنامه براساس کهن الگوها توسط علی شاهمحمدی فیلمنامهنویس و مدرس دانشگاه طی چهار جلسه در موزه سینما برگزار شد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین