[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

هوش مصنوعی باید یک متولی متمرکز داشته باشد، روزنامه شیراز نوین

مدیر مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه هوش مصنوعی در کشور را نیازمند یک متولی متمرکز و مشخص دانست.
به گزارش ایرنا، «محمدهادی زاهدی» روز چهارشنبه در رویداد دوروزه «هم‌تابازار» که با همت جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد، اظهار داشت: هوش مصنوعی در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و باید یک متولی متمرکز مشخص داشته باشد.
وی با اشاره به تب و تاب هوش مصنوعی در کشور گفت: امروز نیز این سؤال مطرح است که متولی هوش مصنوعی در کشور کیست؟ این حاصل تب و تابی است که در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده و امیدواریم این تب و تاب مقطعی نباشد.
زاهدی ادامه داد: ابتدا باید پاسخ این سؤال داده شود که چند درصد از مخاطبان، هوش مصنوعی را به‌عنوان یک علم و چند درصد آن را به‌عنوان یک فناوری می‌دانند. در ادبیات حوزه آکادمیک به این نتیجه رسیدیم که هوش مصنوعی یک علم است؛ این حوزه همه حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.‌ نکته بعدی این است که در کشور ما نهاد متولی هوش مصنوعی مشخص نشده است، اما هوش مصنوعی باید یک متولی متمرکز داشته باشد.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نبود راهبرد مناسب در این زمینه تأکید کرد: متأسفانه خلأ راهبرد را در حوزه هوش مصنوعی حس می‌کنیم؛ زمانی که راهبرد مناسبی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به پیشرفت فکر کرد؛ نبود راهبرد مشخص نیز به علت نبود متولی متمرکز است.
زاهدی درباره آموزش عالی هوشمند نیز بیان کرد: یکی از زیرمجموعه‌های علم هوش مصنوعی این است که بتوان ظرفیت‌ها و نیازهای آموزشی را برای هر منطقه تعریف کرد و به طور خودکار و با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها بتوان فرایند آموزش عالی را هدایت کرد؛ این یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد. نسخه نهایی پایگاه داده این پروژه نیز اسفندماه آماده رونمایی خواهد شد و همه ذی‌نفعان این حوزه از جمله جهاد دانشگاهی می‌توانند از این پروژه بهره ببرند.
رویداد «هم‌تابازار» و « هم‌اندیشی هوش‌ مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک - تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان» ۲۴ تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی در تهران برگزار شد؛ این رویداد در دو بخش هم‌اندیشی و سمینار و برگزاری پنل‌های تخصصی و سخنرانی به ارائه دستاوردهای سازما‌ن‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد تا امکان کاهش هزینه‌ها، توسعه بهره‌وری و توسعه بازار محصولات از طریق هوش مصنوعی فراهم شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی