[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

توسعه پایدار با صیانت از فضای سبز، روزنامه شیراز نوین

جلسه کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر شیراز به میزبانی شهرداری منطقه یک برگزار شد. این مراسم با حضور اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار منطقه یک، جمعی از معاونان شهردار در حوزه‌های فنی و عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک و با حضور جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 توسعه عدالت‌محور با رویکرد حفظ و گسترش فضای سبز
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز بر توسعه عدالت‌محور با رویکرد حفظ و گسترش فضای سبز تأکید کرد. رضا محمدیان با تقدیر از تلاش‌های شهرداری شیراز خواستار توجه بیشتر بر پیشبرد هدفمند پروژه‌های عمرانی تأکید کرد و افزود: شاید تصور عموم جامعه بر این است که منطقه یک شهرداری شیراز، از مرفه‌ترین مناطق شیراز است، اما حقیقت ماجرا این است که  برخی از محله‌های آن از وضعیت مناسب عمرانی برخوردار نبوده و باید پروژه‌های مرمت و محرومیت‌زدایی در آنها اجرایی شود. وی در همین رابطه خاطر نشان کرد: در شهرداری منطقه یک شیراز، پروژه‌های متنوعی در حوزه‌های پیاده‌روسازی، لوله‌گذاری، ترافیک، بهسازی مسیرها، تدارک دیدن خیابان‌های الگو، اصلاح طرح‌های هندسی، حمل‌و‌نقل و مواردی از این‌دست دیده شده و در آستانه بهره‌برداری و پیشرفت است. او با تأکید بر این موضوع که برخی از تغییر کاربری‌های موقت به منظور بهبود مدیریت شهری باید به حالت قبل بازگردند، بیان کرد: کمیسیون ماده صد شهرداری شیراز به موضوع سامان‌دهی آنها می‌پردازد.مهندس محمدیان در بخش دیگری از سخنانش از تمرکز کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز بر موضوع باغات منطقه یک خبر داد و افزود: یکی از اهداف اصلی ما ارائه خدمات مؤثر عمرانی مبتنی بر حفظ و توسعه پایدار فضای سبز در سطح کلان‌شهر شیراز است و در این راستا چندین باغ در سطح منطقه یک به صورت موضوعی بهسازی و آماده‌سازی ‌می‌شوند تا در اختیار مردم قرار گیرند.
 تداوم آبادانی؛ از ولیعصر تا انقلاب
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز اظهار امیدواری کرد که بسیاری از این پروژه‌ها تا دهه مبارک فجر و روز شیراز به بهره‌برداری برسند و اظهار داشت: پروژه‌های پیاده‌روسازی در خیابان ولیعصر، بازار انقلاب، پل حر و دیگر نقاط منطقه به بهره‌برداری می‌رسند. وی در بخش دیگری از سخنانش از آغاز عملیات اجرایی دورگرد اردیبشهت در خیابان چمران خبر داد و افزود: عملیات تجهیز کارگاه این پروژه شکل گرفته و در روزهای آتی روند اجرای آن آغاز خواهد شد که طی 8 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تملک میدان قصردشت ظرف دو ماه آینده به همت شهرداری منطقه یک انجام می‌شود و فاز دو تقاطع جام جم با توافقاتی که با صداوسیما صورت گرفته، این پروژه تا دهه مبارک فجر انجام می‌پذیرد. نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری در ادامه به تلاش‌هایی که در حوزه ایمن‌سازی در سطح منطقه یک صورت می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: نزدیک به 20 مورد اصلاحات ترافیکی و رفع نقاط حادثه‌خیز و روان‌سازی ترافیک در سطح منطقه یک در دست انجام است. مهندس محمدیان در ادامه به دیگر پروژه‌های عمرانی منطقه یک اشاره کرد و بیان داشت: عملیات بازسازی ساختمان قدیمی در پارک بعثت تا هفته شیراز به بهره‌برداری شهری می‌رسد و به موازات آن طرح مرمت و بازسازی مرمت تالار آزادی، توسعه و بازسازی نگارخانه آبگینه و بسیاری دیگر از پروژه‌ها در دست انجام است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در بخش پایانی سخنانش خواستار پیشبرد پروژه‌های عمرانی با هدف توسعه پایدار و تمرکز بر حفظ و گسترش فضای سبز و تدابیر ایمن‌سازی به منظور حل مشکلات شهری شد.
 منطقه یک شهرداری شیراز، کارگاه بزرگ سازندگی
در ادامه این نشست تخصصی شهردار منطقه یک شیراز هم از اجرای ۱۴پروژه بزرگ عمرانی در سطح خبر داد. دکتر جهان بین میرزایی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌هایی که در سطح منطقه در حال انجام است، اظهار داشت: بودجه عمرانی منطقه در سال جاری بالغ بر ۴۴۰میلیارد تومان است که البته این بودجه شامل ارائه خدمات و تملک نیز می‌شود، اما به صورت خالص بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از آن صرف اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه تعدادی از پروژه‌ها نیز در مرحله طراحی است، تصریح کرد: از جمله پروژه‌های در دست اجرا منطقه می‌توان به پیاده‌روسازی خیابان‌های فردوسی، شوریده و ولیعصر(عج)، باغ ناصری و سبزراه چمران اشاره کرد که کار ابنیه سبزراه چمران تمام شده و تأسیساتش هم به زودی اجرا شده و به بهره‌برداری می‌رسد. این مقام مسئول با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد لوله‌گذاری و ایمن‌سازی در سطح منطقه افزود: در همین راستا دو پروژه بزرگ لوله‌گذاری در سطح منطقه یک داریم که برای پروژه لوله‌گذاری خیابان‌های پاسداران، محلاتی و شهید رضایی پیمانکار انتخاب شده و کار آنها به زودی شروع می‌شود. شهردار منطقه یک شیراز در ادامه بیان داشت: دومین پروژه لوله‌گذاری در بلوار قدوسی غربی، میدان مطهری، قدوسی شرقی و کوچه ۲۸ صرافی  اجرا می‌شود که در شرف انعقاد قرارداد با پیمانکار است؛ با اجرای آن مشکل آب‌گرفتگی زیرگذر شهیدان شیخی و کل این منطقه به طور کامل حل خواهد شد و اگر موردی باقی بماند به صورت مقطعی و لکه‌ای است.
 اجرای پروژه‌های دشوار در مناطق سخت
دکتر میرزایی اعلام کرد: همه این پروژه‌ها تا نیمه اول سال آینده تکمیل می‌شوند و این در حالی است که نیمه اول امسال هم پروژه‌های لوله‌گذاری خوبی انجام شده که از آن جمله می‌توان به پل حر، خیابان نشاط، بلوار استقلال و کوچه گذرنامه ابیوردی اشاره کرد. او با اشاره به این موضوع که پروژه لوله‌گذاری در کوچه گذرنامه ابیوردی به مراتب سخت و دشوار بود، اظهار داشت: به واسطه اجرای این پروژه آب‌گرفتگی ۴۰ساله این محل برطرف شد؛ در همین راستا یکی از سخت‌ترین پروژه‌هایی که در حال اجراست لوله‌گذاری ابیوردی ۳ است که به دلیل شیب منطقه سخت و دشوار است. وی ادامه داد: در خصوص پروژه باغ ناصری این طرح یکی از مطالبات مردم برای داشتن یک فضای سبز عمومی بود که در کوچه ۵۷ قصردشت در حال  اجراست و با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی امیدواریم تا عید نوروز به اتمام برسد، اما یکی از مشکلات ما در اجرای چنین فضاهایی در منطقه قیمت بالای زمین و تملک است. شهردار منطقه یک شیراز در بخش پاینی سخنان خود گفت: یکی از پروژه‌های مهم گردشگری ما در سطح منطقه و حتی کل شهر، گذر غذا در خیابان مشکین‌فام است که حتی از گذر غذا در تهران نیز به مراتب بهتر و زیباتر است؛ این پروژه هم‌اکنون تکمیل شده و به محض اخذ مجوز بهداشت می‌تواند کار خود را آغاز کند. دکتر میرزایی در بخش پایانی سخنانش از مشارکت چشمگیر شهروندان و حمایت‌های شهردار کلان‌شهر شیراز و شورای اسلامی شهر قدردانی کرد.
 هدف‌گذاری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان
عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از اجرای طرح‌های شاخص به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خبر داد. مصطفی کیانی رحیمی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز که به میزبانی منطقه یک برگزار شد، مروری بر آخرین وضعیت پروژه‌های حوزه ترافیکی و حمل‌ونقل داشتیم، اظهار داشت: بالغ بر بیست ردیف پروژه حوزه حمل‌ونقل براساس بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بیش از نیمی از پروژه‌های سال جاری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام شده است و تعدادی زیادی نیز در حال اجراست. کیانی ضمن اشاره به اینکه شرایط اجرا برای تعدادی از پروژه‌ها مهیا نشده است، عنوان کرد: تملک‌های مورد مسیر یکی از دلایل عدم اجرای برخی از پروژه‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که یکی از تصمیم‌ها این بود که در صورت عدم تملک و نهایی نشدن توافق‌ها با مالکان در سال جاری در بودجه سنواتی سال آینده این پروژه‌ها که دارای بار مالی است، پیگیری و دنبال گردد. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: دسته دیگری از پروژه‌هایی که شرایط اجرای آنها نیز فراهم نیست و فرآیند زمان‌بری دارند در بودجه سال بعد گنجانده شده و از لیست پروژه‌های سال جاری کنار گذاشته می‌شوند.
 اجرای پروژه‌های شاخص در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک
کیانی با اشاره به بررسی پروژه‌های سطح منطقه یک در جلسه این کمیسیون گفت: در خصوص  اجرای چند پروژه شاخص حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه از جمله اجرای دوربرگردان‌های بلوار شهید چمران در حداقل زمان ممکن و همکاری سازمان عمران تأکید شد. این عضو ککمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در خصوص مابقی پروژه‌های سطح منطقه نظیر احداث پارک‌ها و پیاده‌راه‌ها با توجه به نقش خدمات محلی و منطقه‌ای، طرح‌هایی با هدف افزایش سرانه خدمات عمومی به شهروندان تأکید گردید. کیانی رحیمی با تأکید بر این مطلب که یکی از نکات امیدوارکننده در این کمیسیون توجه ویژه به حفظ و صیانت از باغ‌ها و فضای سبز در سطح کلان‌شهر شیراز، از جمله منطقه یک است، ادامه داد: در بررسی پروژه کمیسیون کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران با تأکید بر حفظ و صیانت از درختان، حتی حفظ یک درخت بررسی شد. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر لزوم حفظ و صیانت از درختان یادآور شد: شهرداری باید مکلف گردد یک آیین‌نامه با موضوع اتمام احداث‌هایی که در فضای سبز زیستی صورت می‌گیرد؛ از جمله کف‌سازی‌ها، بهسازی و احداث بناهای خدماتی در فضای عمومی و پارک‌ها براساس الگوی مد نظر دنبال گردد تا هیچ آسیبی به فضای سبز و درختان وارد نگردد به شورا تقدیم کند. 
کیانی ادامه داد: در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به این موضوع که شهرداری ردیف اعتباری برای احیای  فضاها با کاربری پارک‌ها و فضای سبز در نظر بگیرد مرور می‌شود.
 احیای زیرساخت‌های منطقه یک ضروری است
عضو دیگر کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز از منطقه یک به‌عنوان یکی از محورهای اصلی و پراهمیت کلان‌شهر شیراز یاد کرد. محمود صفایی با اشاره به تعدد مراکز خدماتی، دولتی و اقامتی در محدوده این منطقه یکی از نیازهای اصلی این محور را حفظ و نگهداری فضای شهری ارزیابی کرد و افزود: بحث استهلاک تأسیسات شهری در این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکزیت شهر بیشتر  از سایر مناطق است و باید در خصوص به‌روزرسانی و تعمیرات آن توجه ویژه انجام شود. حفظ درختان در پروژه‌های عمرانی و ایجاد بوستان، موضوع دیگری بود که عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد و افزود: حفظ درختان و جلوگیری از قطع اشجار از تأکیدات شورای اسلامی و شهرداری شیراز است. زمان‌بندی برای تملک املاک مورد مسیر پروژه‌های عمرانی و حمل‌و‌نقلی، پیگیری دستورکارهای کمیسیون و تحقق بودجه عمرانی سال 1402 از موارد دیگری بود که صفایی به آن اشاره کرد.
 رصد پروژه‌های عمرانی در بازدیدهای میدانی
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم از تمرکز کمیسیون عمران بر پیشرفت پروژه‌های شهری خبر داد. محمدتقی تذروی با بیان اینکه در هر هفته کمیسیون عمران در یکی از مناطق و یا سازمان‌های شهرداری به منظور اطلاع از پیشرفت پروژه‌های عمرانی برگزار می‌گردد، اظهار کرد: پس از اطلاع‌یابی از وضعیت پروژه‌ها به بازدید میدانی از آنها پرداخته می‌شود تا در صورت مشاهده مشکل به آن رسیدگی گردد. وی با اشاره به مسیر طی کردن پروژه‌های عمرانی از ارائه لایحه توسط شهرداری تا بررسی در کمیسیون و تصویب نهایی در صحن علنی شورا و ابلاغ به مناطق جهت اجرا گفت: این بازدیدها در واقع جزئی از مراحل تکمیل پروژه‌هاست، زیرا بعضی از طرح‌ها بر روی کاغذ و به صورت طراحی قابل اجراست، اما در عمل با مشکلات اجرایی مواجه می‌شویم و به ناچار باید تغییراتی در عمل انجام شود. او با اشاره به برگزاری کمیسیون عمران این هفته که به میزبانی شهرداری منطقه یک برگزار گردید، افزود: در منطقه یک شهرداری شیراز باغات فراوانی وجود دارد که وظیفه همه ما ارائه طرح‌ها و اجرای پروژه‌هایی است که در مرحله اول این باغات را حفظ کرده و در مرحله بعد بتوانیم آنان را توسعه دهیم.
 وعده صیانت از باغات پابرجاست
تذروی اظهار کرد: منطقه چمران و قصردشت و حاشیه‌های آنها شرایط خوبی برای رشد باغات دارند؛ ما به‌عنوان عضو کمیسیون عمران هرگونه پروژه‌ای که موجب نابودی آنان می‌شود را از دستور کار خارج می‌کنیم و از هرگونه طرحی که رشد و توسعه این باغات را به دنبال دارد هم استقبال می‌نماییم. عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اهمیت وجود باغات در شهر شیراز افزود: ما به دنبال برنامه و طرح‌هایی هستیم که باغداران و مالکان از باغ خود محافظت کنند؛ بنابراین از طرح‌هایی که برای باغداران توجیه اقتصادی داشته باشد، استقبال می‌نماییم. تذروی گفت: علی‌رغم اینکه شهرداری منطقه یک از محلات قدیمی شهر به شمار می‌رود، اما هنوز با کمبودهایی نیز مواجه است که این موضوع مورد توجه قرار دارد. او افزود: منطقه یک شهرداری شیراز، از ترافیک نیز رنج می‌برد که در این جلسه برای رفع این معضل طرح‌هایی ارائه گردید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی