[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

باغداران در ایستگاه عدالت‌محوری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
میز خدمت مدیریت شهری شیراز در حاشیه جشنواره انار و خرمالو قصردشت برپا شد. این مراسم با حضور ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر و عبدالرسول امیری رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت و با استقبال پرشور شهروندان و به ویژه باغداران برگزار شد.
 صیانت از باغ‌ها از جبهه بین‌الحرمین
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار هم‌افزایی مسئولان به منظور صیانت از باغ‌های شیراز شد. ابراهیم کمالی در این میز خدمت با بیان اینکه یکایک درخواست‌های باغداران زحمت‌کش مورد رسیدگی و پیگیری قرار می‌گیرد، اظهار داشت: حفظ و گسترش باغات شیراز یکی از دغدغه‌های اصلی شورای اسلامی شهر در دوره ششم است و به موازات آن از مشکلات باغداران نیز غافل نیستیم. او خواستار عزم جدی همه ارکان مدیریتی کلان‌شهر شیراز و استان پهناور فارس برای حفظ و توسعه باغات شد و اظهار داشت: امروزه بیش از آنکه نیازمند قول‌های شفاهی مسئولان باشیم، به عمل‌گرایی نیاز مبرمی داریم. وی خواستار ارائه پیشنهاد از سوی باغداران برای بهبود امور شد و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر شیراز عزم راسخی برای حفظ باغات دارد و چنانچه نیاز به تصویب موارد تازه‌ای هم باشد، دریغ نخواهیم کرد. کمالی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی باغداران را کاملاً درک می‌کنیم، بیان داشت: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و خسارت‌هایی که بر باغداران وارد شده، شهرداری باید از این اقشار زحمت‌کش حمایت بیشتری کند. عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر این نکته که فساد در حوزه ساخت و ساز شهری واقعیتی انکارناپذیر است که ریشه در گذشته‌های دور دارد، بیان داشت: در برخی نقاط شهر شاهد هستیم که اجازه احداث یک آلاچیق کوچک به باغداران داده نشده و این در حالی است که در مجاورت آنها ویلاهای چندطبقه ساخته شده است. به همین دلیل بخش نظارتی شهرداری باید تقویت شده و بیشتر به میدان عمل بیاید و به موازات آن از دستگاه قضایی نیز دعوت می‌کنیم به یاری باغات شیراز بیایند.
 همه در برابر قانون یکسان هستند
کمالی با ابراز تأسف از تبعیض‌هایی که نسبت به باغداران روا داشته شده، بیان کرد: قانون برای همه باید یکسان باشد و برای رسیدگی به مشکلات باغداران نیازمند هم‌افزایی منسجمی هستیم. کمالی در بخش دیگری از سخنانش از ستاد باغات شهرداری شیراز درخواست کرد تا نسبت به احیای باغات اقدام کند و گفت: وسعت زیادی از باغ‌های شیراز به تملک شهرداری درآمده و متأسفانه برخی از آنها به دلایل کهنسالی، بی‌آبی، فرسودگی و عدم رسیدگی لازم در حال خشک شدن هستند. عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی تصفیه‌خانه، می‌توان بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آب موردنیاز باغات را تأمین کرد و در این حوزه نیازمند همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان هستیم. وی با تقدیر از تلاش‌های استاندار فارس برای احیای باغات گفت: امیدواریم با تلاش جمعی بتوانیم باغات شیراز را از مهلکه زوال نجات داده و به موازات آن اقتصاد و معیشت باغداران را تأمین کنیم. عضو ناظر در ستاد حفظ باغات قصردشت شیراز در بخش دیگری از سخناش بر این موضوع تأکید کرد که باغات شیراز سرمایه‌های شهر هستند. کمالی با بیان اینکه باغات شیراز به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: باغات گروه یک در واقع خط قرمز شهر و شهرداری به شمار می‌روند که به شدت نیز تحت نظر قرار دارند و با تمام توان از آنان حراست و محافظت می‌نماییم. او افزود: گروه بعدی باغات تفصیلی هستند که از اهمیت کمتری نسبت به باغات گروه یک برخوردارند، اما باید در حفظ و نگهداری آنان نیز همانند باغات گروه یک تلاش نمود. عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه باغات قصرالدشت سرمایه و میراث مردم شهر شیراز است، اظهار کرد: جزو معدود شهرهایی هستیم که دارای چنین باغات ارزشمندی هستیم. در گذشته مساحت این باغات حدود سه‌هزار هکتار بوده، اما به هزار هکتار کاهش یافته است؛ بنابراین باید به شدت از آنان محافظت نماییم.
 باغ‌ها ریه‌های شیراز هستند
کمالی گفت: هوای خوب شیراز به دلیل وجود این باغات است و اگر اردیبهشت خوبی نیز داریم، به واسطه وجود همین باغات است. باغات قصردشت ریه‌های تنفسی شهر به شمار می‌روند، اما متأسفانه در مناطق لوکس شهر قرار گرفته‌اند و مداوم دستخوش تغییر کاربری می‌شوند؛ زیرا دارای ارزش افزوده فراوانی هستند.او افزود: در سال‌های گذشته با تغییر کاربری‌های فراوانی در این باغات روبه‌رو بوده‌ایم و به شدت حجم باغات کاهش یافته است؛ اما از بدو ورود به شورای شهر با هرگونه کاربری مخالفت کردیم. عضو ناظر در ستاد حفظ باغات قصردشت شیراز اظهار کرد: معتقدم که تحریک افکار عمومی و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی می‌تواند این باغات را از هرگونه آسیب حفظ کند. زمانی که مردم خودشان متوجه وجود ارزشمند این باغات شوند، نسبت به حفظ آن نیز حساس شده و با هرگونه تخریب آن مخالف می‌شوند. کمالی با اشاره به اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این باغات را حفظ کند، گفت: نیاز است مجموعه استانداری، فرمانداری، جهاد کشاورزی و دیگر نهادها در کنار شهرداری قرار بگیرند و از این باغات نگهداری نمایند.او افزود: جشنواره انار و خرمالو نیز با هدف حمایت از باغداران برپا شده است تا باغداران بتوانند راحت‌تر محصولاتشان را به مردم عرضه نمایند.کمالی گفت: رسانه‌ها نیز نقش مهمی در حفظ و نگهداری این باغات دارند و با اطلاع‌رسانی و آگاهی، می‌توانند شهروندان را نسبت به مراقبت از باغات تحریک کنند. عضو شورای شهر شیراز عنوان نمود: قوانین طرح تفصیلی باغات مربوط به دهه 70 است که باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مشکلات آن رفع شود. او در بخش پایانی سخنانش اعلام کرد که میزهای خدمت و جلسه با باغداران در فواصل کوتاه‌مدت ادامه خواهد یافت.
 تقویت مشارکت باغداران با شهرداری شیراز
در ادامه این میز خدمت، رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت بر عزم راسخ مدیریت شهری بر صیانت از باغ‌ها تأکید کرد. عبدالرسول امیری در حاشیه برگزاری این میز خدمت گفت: برای نخستین بار با حمایت شهردار شیراز جشنواره انار و خرمالو قصردشت با حضور باغداران و محصولات آنها در کلان‌شهر شیراز برگزار گردید که با برپایی غرفه‌های متعدد از روز 29 آبان‌ماه به مدت ده روز در پارک شهید رجایی میزبان مردم و شهروندان است. امیری با اشاره به اینکه این رویدادهای مهم در راستای حمایت از باغداران قصردشت در دستور اجرا قرار گرفته است، افزود: این برنامه می‌تواند در کنار ایجاد رغبت و تشویق باغداران برای حفظ باغ ها، زمینه مشارکت باغداران و شهرداری را برای حظ ریه‌های تنفسی سبز شهر شیراز فراهم نماید. رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت ضمن اشاره به اینکه این چنین اقداماتی می‌تواند یک فصل مشترک برای همراهی مدیریت شهری و باغداران با اهداف مشترک ایجاد نماید، خاطرنشان کرد: دستاوردهای متفاوتی برای برگزاری این جشنواره پیش‌بینی شده است، اما مهم‌ترین موضوع برگزاری نخستین جشنواره ایجاد انگیزه در باغداران و همراهی مجموعه مدیریت شهری برای حفظ و صیانت از این سرمایه‌های 
گران‌بهاست.
 رویداد گردشگری در باغات قصردشت
امیری ضمن تأکید شهردار شیراز بر برگزاری برنامه‌های گردشگری برای حفظ ماهیت و موجودیت باغ‌های قصردشت خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره‌ها مانند گل انار در اردیبهشت‌ماه و اقتصادی کردن باغ‌ها و اجرای دهکده گردشگری، می‌توانیم در حفظ و توسعه باغ‌ها نقش مؤثری داشته باشیم. این مسئول شهری در حوزه باغ‌های قصردشت درباره ایجاد المان مرتبط با ظرفیت‌های شیراز مانند انار برای هویت‌بخشی و فضاسازی شهر عنوان کرد: در کنار دستور شهردار شیراز مبنی بر ثبت ملی جشنواره ملی انار و خرمالو، المان‌ها به عنوان مجموعه فعالیت‌هایی که هدفی را برای مخاطب تداعی می‌کنند، در سطح کلان تعریف می‌گردد تا ضمن معرفی ظرفیت باغ‌های قصردشت، این فرهنگ به وجود آید و همه مردم در حفظ و صیانت از باغ‌ها مشارکت کنند. امیری ادامه داد: حفظ و صیانت از باغ‌ها یک مطالبه عمومی است و المان‌ها می‌تواند تعلق خاطر و همگرایی را ایجاد کند. امیری درباره طی شدن مسیر ثبت ملی جشنواره انار و خرمالو قصردشت عنوان کرد: باید با برگزاری رویداد و اقدامات کوتاه، این موضوع دنبال گردد. ریئس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری با تأکید بر این مطلب که مشارکت حداکثری باغداران و مردم زمینه را برای حفظ باغ‌ها فراهم می‌کند، عنوان کرد: به همین منظور میز خدمت با حضور باغداران برگزار شد تا با حضور نماینده باغداران در کنار جشنواره، شنونده نظرات و مشکلات آنها 
باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی