[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

تعالی فرهنگی با گسترش زیرساخت‌های کتاب‌خوانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین رونمایی از طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز در پایان هفته کتاب به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و کتابخانه‌های عمومی فارس انجام شد. محمدعلی چوبینی در آیین رونمایی از طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز با اشاره به اینکه طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز برای جبران کمبودهای شیراز در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی است، اظهار کرد: ما در همراهی و همکاری با یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا خدمات شایسته‌ای به مردم شیراز ارائه شود.
 اهتمام شهردار شیراز به حوزه مطالعه
معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: با اهتمامی که شهردار شیراز در حوزه کتابخانه‌ها دارد، اقدامات خوبی در راستای توسعه کتابخانه‌های شهر شیراز در حال انجام است. وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته موضوع تخصیص زمین برای احداث کتابخانه مرکزی و توسعه کتاب‌خوانی در سطح شهر شیراز رخ داده است که جانمایی این فضا در پارک ولیعصر صورت گرفت. وی با اشاره به مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس در اجرای طرح توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز، افزود: در این طرح در سه فرهنگ‌سرای شهروند، فرهنگ‌سرای حکمت و بهمن‌بیگی سه فضای کتابخانه‌ای مدرن و فاخر با بخش‌های متنوع، طراحی ویژه و خاص و بسیار متفاوت از سایر کتابخانه‌ها ایجاد می‌شود. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به اینکه از مطالبه کتاب و سرانه مطالعه در حوزه زیرساختی عقب هستیم، انتظار می‌رود با اقدامات این‌چنینی بخشی از این عقب‌ماندگی جبران شود. به گفته چوبینی، تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این حوزه، خدمت به مردم به ویژه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بخش کودک و نوجوان است. وی در ادامه تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی دیدگاه‌های متفاوتی در این حوزه دارند؛ لذا باید با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌ها بتوان خدمت جدی به مردم ارائه کرد.
 تلاش مدیریت شهری در راستای رشد مطالعه
معاون فرهنگی شهردار شیراز ادامه داد: با اجرای این طرح و مشارکت در آن، فضای کتابخانه فرهنگ‌سراها رونق جدی خواهد گرفت که توسعه آنها را به دنبال خواهد داشت. چوبینی همچنین در این مراسم به موضوع تخصیص نیم درصد عوارض دریافتی به انجمن کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: این تکلیف برعهده شهرداری شیراز است تا از عوارض دریافت‌شده از شهروندان نیم درصد از عوارض دریافتی به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی پرداخت شود و شهرداری شیراز تاکنون تلاش بسیاری داشته است تا این تکلیف به خوبی محقق شود. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این نشست نوید داد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کلان‌شهر شیراز تعداد 10 استرابورد در طول سال برای معرفی کتاب اختصاص خواهد یافت. همچنین جانمایی یکصد استرابورد در سطح شهر شیراز و راه‌اندازی مترو گالری‌ها از دیگر اقداماتی است که اجرای آنها به جد دنبال خواهد شد. چوبینی در ادامه با اشاره به تأثیر کتابخانه‌های عمومی و نقش کتاب‌خوانی در ترویج مطالعه، گفت: نقش کتابداران باید در آموزش و پرورش و دیگر مکان‌ها پررنگ شود؛ چراکه این فعالیت کتابداران است که باعث رونق کتابخانه‌ها و توسعه فرهنگی می‌شود.
 تقدیر از مشارکت‌های فرهنگی شهرداری شیراز
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این آیین با بیان اینکه امروز آغاز تحول در حوزه زیرساخت کتابخانه‌های عمومی شیراز است، گفت: این طرح با همراهی و همکاری دو مجموعه به ثمر می‌نشیند. در سال جاری کتابخانه‌های عمومی همکاری خوبی با شورای شهر و شهرداری داشته است که بخشی از نتایج آن را امروز مشاهده می‌کنیم. فیروزی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی و متولی فرهنگ در شیراز در حوزه کتاب‌خوانی از مردم عقب افتاده‌اند، گفت: در یک دهه گذشته یک شکاف در ارتباط و همکاری بین دو مجموعه بود؛ امروز آغاز رفع این فاصله است. امروز این همدلی به خاطر ارائه خدمات کتاب‌خوانی به مردم شیراز شکل گرفته و هدف ما عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه در شیراز و استان است. وی با تأکید بر اینکه این همدلی باعث شد که شیراز پس از سال‌ها صاحب کتابخانه مرکزی شود، گفت: کتابخانه مرکزی با تصویب 400میلیارد تومانی از سوی دولت پس از طی مراحل فنی، وارد مرحله ساخت می‌شود.
 تجهیز آرایشگاه‌ها به کالای فرهنگی
بر اساس این گزارش، گفتنی است در طرح توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شیراز انعقاد قرارداد 11 باب کتابخانه عمومی مشارکتی، تبادل تفاهم‌نامه 3 باب کتابخانه بزرگ در شیراز، تبادل تفاهم‌نامه یک دستگاه اتوبوس کتابخانه سیار و قرارداد انتقال زمین کتابخانه مرکزی شیراز دنبال می‌شود. همچنین طرح تجهیز سبد کتاب در آرایشگاه‌های مردانه برای اولین بار در کلان‌شهر شیراز اجرا می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی