[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

باید و نبایدهای مهم مصرف آنتی‌بیوتیک، روزنامه شیراز نوین

مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های عفونی بهترین گزینه است، اما در هنگام مصرف آنتی بیوتیک باید نکاتی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.
به گزارش نمناک، مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌ها و بیماری‌های باکتریایی بسیار مفید است، اما در حال حاضر، مشکلات مرتبط با مصرف بی‌رویه و نادرست آنتی‌ بیوتیک‌ها به یک چالش جدی در عرصه پزشکی تبدیل شده است. در این بخش به بررسی مهم‌ترین نبایدهای مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ها می‌پردازیم و اهمیت استفاده صحیح از این داروها را بیان می‌کنیم:
بعد از خوردن آنتی بیوتیک دراز نکشید
پیش از این هم گفتیم که پس از مصرف داروها بهتر است تا 30 دقیقه به حالت درازکش قرار نگیرید؛ این نکته در مورد آنتی بیوتیک‌ها هم صدق می کند.
آنتی بیوتیک را سر ساعت بخورید
برنامه‌ریزی کنید که آنتی ‌بیوتیک‌هایتان را تقریباً در یک زمان معین در روز مصرف کنید؛ برنامه‌ریزی آنها را قبل یا بعد از غذا در نظر بگیرید تا بتوانید به خاطر بسپارید.
آنتی بیوتیک فراموش‌شده را نخورید
اگر یک نوبت خوردن آنتی بیوتیک را فراموش کردیم، نوبت بعدی را نباید دوبرابر کنیم، بلکه باید به محض یادآوری آن را مصرف کنیم.
آنتی بیوتیک‌ها را با شیر یا آب‌میوه مصرف نکنید
دستورالعمل‌های مربوط به آنتی بیوتیک‌ها اغلب به شما توصیه می‌کنند که هر دوز را با آب مصرف کنید و در مورد مصرف لبنیات و آب‌میوه هشدار می‌دهند. این محصولات می‌توانند با آنتی بیوتیک‌ها تداخل داشته باشند و بر نحوه جذب بدن شما تأثیر بگذارند. در خوردن آب گریپ‌فروت و مرکبات قبل و بعد از مصرف آنتی بیوتیک، احتیاط کنید و حداقل سه ساعت پس از مصرف نسخه لبنیات مصرف نکنید.
کمی از نور خورشید دوری کنید
آنتی بیوتیک‌ها این پتانسیل را دارند که حساسیت شما به نور را افزایش دهند، پس درصورتی که دوره مصرف آنتی بیوتیک دارید، زمان خود را در خارج از منزل محدود کنید؛ به خصوص زمانی که خورشید مستقیماً بالای سر شما قرار دارد و تابش آن قوی‌تر است.
عوارض جانبی را جدی بگیرید
هر دارویی دارای پتانسیل عوارض جانبی است و عوارض جانبی رایج آنتی بیوتیک‌ها هم شامل تهوع، استفراغ، اسهال، تب و عفونت‌های قارچی است. 
اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.
آنتی بیوتیک را بیشتر از اندازه نسخه مصرف نکنید
آنتی بیوتیک‌ها را باید تا زمانی که پزشک تجویز کرده است مصرف کرد؛ در واقع آنها را دقیقاً همان‌طور که پزشک به شما می‌گوید و برای شما تجویز شده، مصرف کنید. 
وقتی علائم بیماری فروکش می‌کند، به این معنی نیست که همه باکتری‌ها از بین رفته‌اند، باکتری‌های باقی‌مانده ممکن است باعث شروع مجدد بیماری شوند.
آنتی بیوتیک را همراه با هر دارویی مصرف نکنید
از آنجایی که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند، مهم است که در صورت مصرف داروهای دیگر به پزشک خود اطلاع دهید؛ به عنوان مثال، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است با برخی از رقیق‌کننده‌های خون و آنتی اسیدها تداخل داشته باشند. 
توجه داشته باشید که برخی از آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند اثربخشی قرص‌های ضدبارداری را نیز کاهش دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی