[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

احیای قنات سعدی با حضور یک گروه زبده ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مرمت آرامگاه سعدی پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و به ‌زودی به اتمام می‌رسد و برای احیای قنات سعدی، میزبان گروهی زبده و متبحر در زمینه‌ احیای قنات از استان یزد هستیم.
استان فارس با برخورداری از جاذبه‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی همواره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و در آستانه نوروز برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران با تشکیل جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر، دستگاه‌های مختلف استان از هم‌اکنون برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافران نوروزی در تلاش هستند.
در این میان از توجه به افزایش ایمنی جاده‌ها تا توجه به اسکان مسافران و سامان‌دهی بازارچه‌ها و... در اطراف اماکن گردشگری اقدامات متعددی صورت می‌گیرد.
در این خصوص که برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی چه اقداماتی در نظر گرفته خواهد شد، با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
محمد ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس برگزار شده است، به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به حضور تعداد فراوان گردشگران و مسافران نوروزی، از ظرفیت اسکان مدارس آموزش‌وپرورش و سایر اقامتگاه‌های ضروری استفاده می‌شود؛ اما اولویت اسکان مسافران، در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی گردشگری است تا از این ظرفیت اقتصادی بهره‌مند گردند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس می‌افزاید: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از ۱۸ دستگاه اجرایی به ریاست معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده است که ستادهای اجرایی استان‌ها به ریاست استانداران و در استان فارس به ریاست استاندار و قائم‌مقامی معاونت هماهنگی گردشگری و امور زائرین است.
وی به این مهم اشاره می‌کند که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مرکز استان و ادارات تابعه آن در شهرستان‌ها به‌عنوان دبیرخانه ستاد با ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرای عضو ستاد، سعی در ارتقای کمی و کیفی خدمات دارد و خوشبختانه تعاملات بین دستگاه‌های ستاد سفر در فارس چشمگیر است.
امنیت مؤلفه مهم در گردشگری است
ثابت اقلیدی امنیت را یکی از مؤلفه‌های مهم در گردشگری توصیف و بیان می‌کند: اسکان مسافران در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی گردشگری موجب تأمین امنیت گردشگران و مسافران نوروزی می‌شود و همچنین از مقامات مسئول در خصوص تأمین امنیت مسافران در آزادراه شیراز- اصفهان تقاضای توجه و انجام اقدامات لازم را داریم.
او از شناسایی ۹۴ نقطه حادثه‌خیز استان و اصلاح ۳۹ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها و رو به اتمام بودن طرح اصلاح ۲۰ نقطه جدید در سطح راه‌های استان فارس خبر می‌دهد و می‌افزاید: نصب علائم هشداردهنده در محدوده راه‌ها و انعقاد قرارداد جهت بهسازی وضعیت روکش آسفالت جاده‌های مبادی ورودی به استان، بهسازی ۴۵ کیلومتر جاده‌ای در فارس با همت خیران، آماده بهره‌برداری شدن ۱۰۰ کیلومتر مسیر جاده‌ای در استان، خط‌کشی و بهسازی مسیرهای فرعی، مانیتورینگ نقاط حادثه‌خیز جنوب، اجرای طرح پویش همراهان سفر ایمن، آماده‌سازی ۳۴ شعبه کشیک تیم‌های هلال‌احمر استان با به‌کارگیری ۳۰۰ امدادگر و ۱۰۰ خودرو آمبولانس، راه‌اندازی پایگاه جدید در ۱۷۰ کیلومتری مسیر اصفهان به شیراز، افزایش ۲۵ درصدی توان لجستیک و عملیات هلال‌احمر و برنامه‌ریزی جهت استقرار گروه‌های جوانان هلال‌احمر در ۱۰ شهرستان با هدف انجام کارهای فرهنگی در نوروز ۱۴۰۳، آمادگی آتش‌نشانی شیراز با تشکیل کارگروه‌های فنی و تخصصی، راه‌اندازی ۱۲ کمیته مستقیم و غیرمستقیم جهت نظارت بر ترافیک از سوی حوزه امنیت و ترافیک نیروی انتظامی، آماده‌سازی ۴ کمپ استقرار مسافر در شیراز و ۱۲ سالن ورزشی جهت اسکان مسافران توسط شهرداری، اجرای طرح آرامش بهاری و آماده‌سازی ۴۰ حسینیه جهت پذیرش ضروری مسافران، اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه شب‌های قدر و محافل انس با قرآن در اماکن مذهبی و مساجد تاریخی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه، ایجاد غرفه‌های تنظیم بازار عرضه میوه و خواربار با قیمت مصوب از ۱۵ اسفندماه توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت از برنامه‌هایی است که دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر استان مورد برنامه‌‌ریزی قرار داده‌اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین اظهار می‌کند که اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره‌کل برای بازدید گردشگران نوروزی آماده‌‌سازی خواهند شد.
وی به مرمت آرامگاه سعدی اشاره کرده و می‌گوید: مرمت این آرامگاه پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و به ‌زودی به اتمام می‌رسد و برای احیای قنات سعدی، میزبان گروهی زبده و متبحر در زمینه‌ احیای قنات از استان یزد هستیم.
تلاش برای بهره‌وری اقتصادی مرودشت از گردشگری
ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سامان‌دهی بازارچه‌های فروش نوروزی پیرامون تخت جمشید عنوان می‌کند: این اقدام با توجه به حضور تعداد بی‌شماری از گردشگران و مسافران نوروزی در شهرستان مرودشت به انجام می‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: نباید شاهد حضور بارفروشی‌ها، اغذیه‌‌فروشی و دست‌فروشی‌ها با جلوه نامطلوب پیرامون مجموعه جهانی تخت جمشید باشیم و به همین دلیل غرفه‌های فروش اغذیه، سوغات و صنایع‌دستی متناسب با نیاز گردشگران در مسیر منتهی به ورودی مجموعه ایجاد خواهد شد. 
ثابت اقلیدی تصریح می‌کند: مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم، حجم وسیعی از گردشگران داخلی و خارجی را در ایام نوروز به خود اختصاص می‌دهند و در صدر پربازدید‌ترین آثار کشور قرار دارند، اما اقتصاد گردشگری شهرستان مرودشت از این ظرفیت عظیم گردشگری بی‌بهره مانده است. ایجاد برخی امکانات و خدمات و زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری در مرودشت می‌تواند به افزایش ماندگاری و اقامت شبانه گردشگران و متعاقب آن توسعه اقتصادی این شهرستان منجر شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی