[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

با این خوراکی بدبو کلسترول‌ خود را پایین بیاورید، روزنامه شیراز نوین

کلسترول بالا تعداد قابل‌توجهی از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) گزارش کرد تقریباً از هر پنج نفر آمریکایی، ۲ نفر دارای سطح کلسترول بالایی هستند که برابر یا بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است؛ این رقم تقریباً برابر با ۴۰ درصد از جمعیت آمریکاست.
به گزارش بهداشت نیوز، کلسترول بالا می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهد؛ به همین دلیل، مهم است که سطح کل کلسترول خون خود را در محدوده طبیعی نگه داریم. حفظ وزن مناسب و ورزش منظم راه‌های مختلفی است که می‌توانیم با آنها از خود در برابر کلسترول بالا محافظت کنیم.
رژیم غذایی نیز عامل کلیدی است؛ مصرف غذاهای پرفیبر مانند لوبیا، بلغور جو دوسر و آووکادو می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون(LDL) کمک کند و در عین حال کلسترول خوب خون(HDL) را افزایش دهد. همان‌طور که مشخص است، نوعی سبزی وجود دارد که می‌تواند همین کار را انجام دهد؛ ممکن است کمی تند باشد و شما را به گریه بیندازد، اما قدرتمند و کاهش‌دهنده کلسترول است.
برخی از مواد مغذی مختلفی که در یک فنجان پیاز پخته‌شده بدون نمک پیدا خواهید کرد ۳۴۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۷۳.۵ میلی‌گرم فسفر، ۴۶.۲ میلی‌گرم کلسیم و کمی بیش از ۲۳ میلی‌گرم منیزیم است.
پیاز همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام کوئرستین است و محققان تحقیقی در سال ۲۰۱۷ تلاش کردند تا رابطه بین کوئرستین و اثرات بالقوه آن بر انتقال معکوس کلسترول(RCT) یا فرآیندی که در آن بدن کلسترول از سلول‌ها حذف می‌کند را بهتر درک کنند. با استفاده از موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، مشخص شد که کوئرستین انتقال کلسترول را افزایش و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد؛ همچنین عملکرد کلسترول خوب را بهبود می‌بخشد.
حتی مشخص شده است که انواع جایگزین پیاز نیز همین فواید کاهش کلسترول را ارائه می‌دهد. در تحقیق هشت هفته‌ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، محققان دریافتند نوشیدن آب پیاز غنی از کوئرستین به ‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش سطح کلسترول بد خون در بیماران با کلسترول خفیف می‌شود.
به سختی می‌توانیم غذایی پیدا کنیم که پیاز فوراً آن را بهتر نکند؛ چه به ‌صورت پخته یا خام از آن لذت ببرید، این سبزی می‌تواند مکمل هر سالاد، برگر، خورشت و غیره باشد. با این‌حال، اگر از خوردن پیاز لذت نمی‌برید، مکمل‌های پیاز نیز ممکن است سطح کلسترول فرد را کاهش دهند.
محققان از متاآنالیز سال ۲۰۲۱ که در نشریه Food Science & Nutrition منتشر شد، ۱۰ کارآزمایی بالینی مختلف را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد مکمل پیاز باعث کاهش سطح کلسترول بد، افزایش سطح کلسترول خوب و تنظیم سطح کلسترول کل می‌شود. با این حال، هیچ رابطه‌ای بین مصرف مکمل پیاز و بهبود سطح تری‌گلیسیرید مشاهده نشد و محققان تاکید کردند که هنوز مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است.
عوامل خاصی می‌توانند فرد را در معرض خطر افزایش کلسترول خون قرار دهند که شامل خوردن غذاهای غنی از چربی ترانس یا چربی اشباع‌شده، سبک زندگی بی‌تحرک، سیگار کشیدن، ژنتیک، سن و موارد دیگر هستند. همچنین برخی موارد مرتبط با سلامت نیز می‌توانند عامل خطر محسوب شوند که شامل دیابت نوع ۲ یا چاقی است. اگر در مورد کلسترول خود نگران هستید، حتماً با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید و با معاینات جسمی معمول همراه شوید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی