[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

نمایش ۳۰ اثر نستعلیق از ۳۰ جز قرآن در نگارخانه «ترانه باران، روزنامه شیراز نوین

ایرنا، مجموعه آثار قرآنی «مشق مهر» که تجلی سِحر شب‌های همدمی با قلم و صفحه مشق «حسین قربانی» است با نمایش حدود ۳۰ اثر خط نستعلیق به نمایش درآمد.
به گزارش ایرنا از نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی‌اسلامی ترانه باران، حسین قربانی (خطاط و خوش‌نویس) درخصوص مجموعه آثار قرآنی «مشق مهر» و چرایی انتخاب این نام برای نمایشگاه خود گفت: قرآن سراسر مهر و محبت است و مشق نیز همان خوش‌نویسی و نوشتن است. به نوعی می‌توان گفت نام این نمایشگاه استعاره‌ای از رسالت قرآن به پرودگار است. در این نمایشگاه نیز ۳۰ اثر را به نیت سی جز قرآن کریم به نمایش گذاشتم.
وی افزود: قصد برآن است که رسالت قرآن و زیبایی کلام خدا که در قرآن آمده با هنر ایرانی‌اسلامی به نمایش گذاشته شود و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. قرآن به اندازه‌ای زیباست که هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری از مفاهیم آنرا درک کنیم. قصد دارم با استفاده از هنر بخشی از این زیبایی‌ها را به مخاطب منتقل کنم. هرچند کتاب و خوش‌نویسی از قرآن بارها و بارها توسط هنرمندان مختلف انجام شده اما سعی کردم آیاتی را انتخاب کنم که گویای درس ومهارت‌های زندگی باشد.
معلمان دانش‌آموزان را به سمت تاریخ و تمدن کشور سوق دهند
این خوش‌نویس که خود معلم آموزش‌وپرورش است با اشاره به اینکه نخستین جرقه ذوق خوش‌نویسی را مرحوم پرویز خاوری معلم دوران ابتدایی در وی رقم زده درخصوص نقش تعلیم و تربیت و نقش معلمان در ترغیب دانش‌آموزان به هنر ایرانی و اسلامی و هویت ملی گفت: استاد می‌تواند با اخلاق، منش و ایثار خود دانش‌آموزان را تشویق کند. عموماً دانش‌آموزان با دیدن این ویژگی‌ها‌ در استاد خود، شوق و ذوق پیدا می‌کنند تا مسیر پیشرفت را طی کنند. تلاش من نیز بر آن است تا با رفتار و منش خود در عمل الگویی برای دانش‌آموزان باشم. معلمان باید با رفتار ایثارگرایانه خود، اخلاق و منش خود دانش‌آموزان را به سمت تاریخ و تمدن کشور سوق دهند.
قربانی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «مشق مهر»، گزیده‌ای از سوره‌ها و آیات قرآن پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد که با تذهیب و هنر اسلامی در هم تنیده و اثری خاص را به‌وجود آورده است؛
حسین قربانی خوش‌نویس اهل دل
یادگار خیام (خوش‌نویس) با اشاره به آنکه حسین قربانی از خوش‌نویسان اهل دل است که سودای قلمش آینه‌ احوال اوست، گفت: چندی است که شاهد شوروشوق ایشان در طلب زلف خط بوده‌ام و آنچه را که در این نمایشگاه شاهدیم گوشه‌ای از نتایج سِحر شب‌های همدمی با قلم و صفحه مشق است. خوش‌نویسی که قابلیت و توانمندی داشته باشد و در کنار آن همت و طاقت محنت را داشته باشد حتماً به نتیجه مطلوب می‌رسد.
وی ادامه داد:خوش‌نویسی همچون سایر هنرهای سنتی از ظرافت‌ها‌یی برخوردار است که حتی خطای کوچک در اجرای آن ظرافت‌ها، اثر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این درحالی است که قربانی توانسته با همت و اشتیاقی که داشت طی دو سال به این درجه برسد و آثاری خلق کند که به لحاظ هنری قابل تأمل است.
خیام درخصوص برگزاری نمایشگاه «مشق مهر» در گالری ترانه باران گفت: یکی از گزینه‌ها‌ی خیلی خوب برای برگزاری چنین نمایشگاه‌ها‌یی نه تنها در تهران بلکه در کل ایران، نگارخانه ترانه باران است زیرا یکی از بهترین گالری‌هاست و در برگزاری چنین نمایشگاه‌ها‌یی موفق بوده است، نگاه مدیریت این نگارخانه به حوزه هنر، نگاه فرهنگی است و این مهم شایسته قدردانی است. انتخاب گالری برای برگزاری نمایشگاه اهمیت دارد. گاهی اوقات هنرمند به اندازه ای تراز بالاست که به گالری اعتبار می‌بخشد و گاه هنرمند خوب است و اینکه در چه گالری نمایشگاه برگزار کند، تبدیل به رزومه او می‌شود. گالری ترانه باران نخستین گزینه برای برگزاری نمایشگاه‌ها‌ی هنرهای ایرانی و اسلامی و سنتی خواهد بود.
جمع کردن اثر خوش‌نویسی کار ساده‌ای نیست
رسول مرادی (استاد خوش‌نویسی) نیز با تأکید براینکه با ورود به نمایشگاه «مشق مهر» حسی بهتر از آنچه تصور می‌کرد بدست آورده است، گفت: با آثاری بسیار خوب از نظر ترکیب، فضاسازی، کلمات و مفردات روبه‌رو هستیم و در مجموع نمایشگاه موفقی است و هر مخاطب می‌تواند چیزی از آن بیاموزد. نباید فراموش کرد که جمع کردن یک اثر خوش‌نویسی کار ساده‌ای نیست چراکه قاب‌بندی و ترکیب‌بندی خط کار دشواری است.
نمایشگاه «مشق مهر» تا ۲۷ بهمن ماه ادامه دارد، علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی‌اسلامی ترانه باران واقع خیابان اقدسیه تهران مراجعه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی