[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

خواص فلاونول‌های کاکائو برای سلامتی، روزنامه شیراز نوین

«فلاونول‌» که یکی از ترکیبات موجود در گیاه کاکائو است، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد؛ با این‌حال متخصصان تغذیه می‌گویند شکلات تلخ که از این گیاه تهیه می‌شود کالری، چربی و قند افزوده نسبتا بالایی دارد و باید در مصرف آن میانه‌روی کرد.
به گزارش بهداشت نیوز ، کاکائو مورد استفاده برای تهیه شکلات تلخ سرشار از «فلاونول» است که در گیاهانی مانند درخت کاکائو (محل رشد دانه کاکائو) یافت می‌شود.
شکلات تلخ به هر شکلاتی گفته می‌شود که حداقل ۵۰ درصد مواد جامد کاکائو، کره کاکائو و شکر داشته باشد؛ برخلاف شکلات شیری، شکلات تلخ با شیر درست نمی‌شود.
انسان‌ها از زمانی که مایاها برای اولین بار آن را در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نوشیدند، شکلات مصرف می‌کردند؛ شکلات هنوز هم امروزه یک خوراکی مفید و محبوب محسوب می‌شود.
شکلات تلخ دارای برخی از ترکیباتی است که فوایدی برای سلامتی دارد، اما نسبتاً کالری، چربی و قند افزوده بالایی دارد و مانند بسیاری از غذاها، بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید؛ همچنین نسبت به شکلات شیری شکر کمتری دارد.
«فلاوان-۳-ال‌»های منحصر به فرد موجود در دانه‌های کاکائو همان چیزی است که به کاکائو خالص طعم تلخ می‌دهد.
متخصصان تغذیه می‌گویند از آنجا که فلاونول های کاکائو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند، ممکن است به موارد زیر کمک کند:
* محافظت از قلب
مطالعات جداگانه نشان داده است که شکلات تلخ ممکن است از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند. به نظر می‌رسد شکلات تلخ دارای اثرات ضدالتهابی و همچنین خواصی است که به جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش فشارخون کمک می‌کند؛ با این‌حال، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.
* کاهش خطر ابتلا به دیابت
تصور می‌شود که فلاونول‌های موجود در کاکائو باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود که در دراز مدت ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
* کاهش فشارخون
یک مطالعه مروری نشان داد که خوردن شکلات تلخ به کاهش فشارخون کمک می‌کند؛ هرچند در مقادیر کم. تحقیقات دیگر نشان داد که این ماده خوراکی انعطاف‌پذیری و عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و احتمالاً از تصلب شرایین که سفتی در شریان‌های شما ناشی از تجمع پلاک و چربی است، جلوگیری می‌کند.
* بهبود بینایی
به گزارش «وب ام دی»، یک مطالعه کوچک نشان داد افرادی که شکلات تلخ می‌خوردند در مقایسه با افرادی که به جای آن شکلات شیری می‌خوردند، بینایی خود را به مدت دو ساعت بعد از خوردن آن بهبود می‌بخشند. مشخص نیست که این اثر چقدر ممکن است ادامه داشته باشد یا اینکه آیا ممکن است در دنیای واقعی مؤثر باشد یا خیر؟ با این‌حال، یک مطالعه کوچک مشابه اثرات یکسانی را روی بینایی ناشی از خوردن شکلات تلخ نشان نداد و از این‌رو انجام تحقیقات بسیار بیشتری در مورد این فایده احتمالی شکلات تلخ مورد نیاز است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی