[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

رئیس سازمان امور مالیاتی: ۵۰ درصد منابع دولتی از محل مالیات است، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۵۰ درصد منابع دولتی از محل مالیات است که در سال ۱۴۰۰ این رقم ۳۰ درصد بود.
به گزارش ایرنا، «سید محمدهادی سبحانیان» روز شنبه در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران اظهار داشت: به اعتنای مبانی نظری و شواهد تجربی، باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع مالیاتی برویم. نفت اساساً یک سرمایه برای نسل‌های آینده است.
وی با تأکید بر اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی مالیاتی هستیم، افزود: امر مالیات‌ستانی لازمه توسعه و آبادانی کشور است. در این زمینه با سؤالات جدی از افکار عمومی مواجه هستیم و اندیشکده‌ها باید به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: در حوزه رشته‌های دانشگاهی نیاز است افرادی را تربیت کنیم. باید گروهی در کشور باشند که مالیات‌ستانی عادلانه را ترویج کنند. همچنین تربیت مشاوران نیز در این زمینه مهم است و در همین زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی و تسهیل در صدور مجوزها را فراهم کرده‌ایم.
وی با اشاره به مالیات‌ستانی از فعالان فضای مجازی، گفت: نیازمند همکاری سایر ارکان در این حوزه هستیم. باید به مردم نسبت به هزینه‌کرد مالیات اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا زیرساخت‌های عمرانی و آبادانی کشور حاصل پرداخت مالیات مردم است.
سبحانیان عنوان کرد: رویکرد ما به سمت مالیات‌ستانی داده‌محور است. چالش نظام مالیاتی در گذشته به خاطر مالیات‌ستانی سنتی بوده است. گلایه‌ها نشئت‌گرفته از میزان پرداختی نیست، بلکه از تبعیض است؛ از این رو باید مالیات‌ستانی داده‌محور باشد. وی با بیان اینکه سیستمی کردن فرایندهای مالیات‌ستانی یکی از راهبردهای این سازمان است، گفت: معتقدیم که فعالان اقتصادی به عنوان شرکای راهبردی ما هستند و تلاش می‌کنیم خدمات مالیاتی را به صورت برخط ارائه کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: ارائه خدمات مالیاتی روی اپلیکیشن‌های موبایلی است. همچنین بخشی از خدمات توسط دفاتر پیشخوان برون‌سپاری شده است. وی با اشاره به اینکه مؤدیان را مورد تأکید قرار داده‌ایم، گفت: امروز در سراسر کشور میزهای خدمت در اقصی‌نقاط کشور و در بازار مستقر شده است. سبحانیان ادامه‌داد: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای سیستمی کردن فرایند و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. پارسال ۱۰ هزار خانه لوکس شناسایی شد. امسال نیز با استفاده از ظرفیت یک شرکت دانش‌بنیان ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه گران‌قیمت در تهران شناسایی شد. وی با تأکید بر اینکه تمرکز سازمان مالیاتی بر دانه‌درشت‌هاست، گفت: ما فشار بر مشاغل خرد و فعالان اقتصادی نمی‌آوریم. مالیات ۵۰ درصد اصناف و مشاغل صفر و ۹۰ درصد آنان زیر ۲۰میلیون تومان بوده است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس خوب پیش رفته است که امیدواریم در این دوره از مجلس به نتیجه برسد. این نوع مالیات‌ستانی با ارائه اطلاعات از سوی سایر دستگاه‌ها درباره آمار خرید و فروش سکه و دلار محقق می‌شود. ضمن اینکه عموم مردم شامل فعالیت سفته‌بازانه نمی‌شوند. وی با بیان اینکه مالیات بر مجموع درآمد در دولت سیزدهم تدوین شد، خاطرنشان ‌کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه سامان‌دهی معافیت مالیات و نرخ‌گذاری مالیات حرکت کنیم تا سرمایه‌ها به سمت تولید و سرمایه‌گذاری اقتصادی سوق پیدا کند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی